10 knep för att bli en lyckligare person

Nytt år, nya möjligheter – som det brukar heta.

Foto: Shutterstock

Nytt år, nya möjligheter – som det brukar heta.

”2020 ska bli mitt år” – hur många gånger har det inte låtit så strax efter tolvslaget?

Skillnaden? I år tar vi det på allvar! 

Här är 10 expertbackade knep som lyfter både din mentala hälsa och ditt humör.

Ämnen i artikel:

1. Övervinn något som ger dig ångest

Alla har något i sitt liv som oroar eller skapar ångest – vare sig det är privat eller yrkesmässigt. 2020 är året då du tar tjuren vid hornen.

– Välj ett mål som begränsar dig och hänge dig åt att förgöra den rädslan, säger psykologen Forrest Talley til Huffington Post.

LÄS OCKSÅ: Psykologen: Så vet du om din rädsla är en fobi

2. Skapa ett funderande sömnschema

Tillräckligt med sömn är viktigare än många av oss vill erkänna. Ett vanligt misstag är att slarva med regelbundenheten. Försök hitta en realistisk tid för läggdags, som du kan hålla dig till under hela veckan. Enligt psykologen Joanna Konstantopoulou kan du mjukstarta med att lägga dig en halvtimme tidigare än vanligt och hålla dig till det. Via en sömndagbok kan du hålla reda på dina framsteg.

3. Tillbringa åtminstone 10 minuter utomhus

När det är kallt, grått och mörkt gör många sitt yttersta för att slippa vara utomhus – trots att det kan vara en viktig vana för både kropp och knopp. En morgon- eller lunchpromenad är ett utmärkt sätt att ta tillvara på solljuset under de mörkare månaderna, när depåerna av D-vitamin tar stryk. Det finns också forskning som visar att vi mår bättre rent psykiskt av att vara ute i naturen. Både stress, ångest och depression sägs kunna lindras av en enkel skogspromenad.

LÄS OCKSÅ: Stressad? 20 minuter i skogen kan hjälpa

4. Sluta oroa dig över saker du inte kan kontrollera

Det är omöjligt att be någon att ”sluta oroa sig” – stress och oro är trots allt en naturlig del av livet. Däremot kommer du må mycket bättre om du fokuserar din oro mot saker du faktiskt kan påverka.

– När du har en lista över saker som oroar dig, skriv ner vilka du kan påverka och inte. Fokusera på de situationer du kan påverka och lägg resten åt sidan, säger familjeterapeuten Ibinye Osidobu-Onyali till Huffington Post.

Detta är förstås lättare sagt än gjort och kräver övning.

5. Dra ner på en ohälsosam vana

Vi vet att vissa saker är sämre för oss, ändå fortsätter vi. Varför inte låta 2020 vara året då du drar ner på eller helt slutar med något som du vet gör ditt liv sämre? Det kan handla om allt från att dricka mindre kaffe eller alkohol till att få kontroll över sötsuget eller att sluta ha destruktiva tankar om dig själv.

Foto: Shutterstock

6. Hitta en fysisk aktivitet som du älskar

”Älskar” är måhända ett överord, det räcker egentligen med att du tycker det är roligt, eller åtminstone tillräckligt intressant för att hålla fast vid. Alla är nämligen inte gjorda för att nöta fria vikter på ett gym eller springa maraton. Regelbundenhet är oerhört viktigt vid fysisk aktivitet så hitta något du står ut med i långa loppet.

Och gå inte ut för hårt när du väl är i gång! Motion är en viktig nyckel både när det kommer till fysiskt och psykiskt välmående.

LÄS OCKSÅ: Experten: 8 enkla knep för att komma i gång med träningen

7. Stäng av telefonen då och då

Att alltid vara uppkopplad och konstant tillgänglig kan vara oerhört stressande, vare sig vi förstår det eller inte.

Vi är också många som stirrar oss blinda på andra människors liv på Instagram eller Facebook och får en snedvriden bild av verkligheten. Eller jagar ”likes” på vårt senaste inlägg trots att den tillfälliga bekräftelsen är borta lika snabbt som den kom.

8. Bli bättre på att sätta gränser

Långvarig stress ställer till det rejält för väldigt många. Om du har svårt att sätta gränser på jobbet så bör du åtminstone göra det i privatlivet.

– Det här är viktigare än många faktiskt förstår och de har mer kontroll över det än de anar, säger psykologen Kevin Gilliland till Huffington Post.

– Om du inte vill göra något, gör det inte!

Sunda sociala relationer är viktigt för vårt välmående, men ibland måste vi lyssna på kroppen också.

9. Lista dina framsteg varje vecka

Att satsa mot perfektion må vara både ambitiöst och målinriktat – men det riskerar också att sluta i en känsla av misslyckande. Enligt terapeuten Jennifer Musselman är det bättre att fokusera på dina framsteg, hur små de än må vara. Våga fira en liten seger! De kan nämligen leda till större segrar längre fram.

10. Gå i terapi

Om du vill komma i form och behöver hjälp på vägen så skaffar du en pt, eller hur? Tyvärr är det sällan lika självklart när det kommer till den mentala biten, även om det borde vara det. Det behöver inte heller kosta skjortan. Du kan få hjälp vid problem som ångest, depression, stress och fobier eller bara samtalsstöd.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här