Psykologen: Fem steg för att bota dina fobier<br />

<p>Psykologen Maria Farm tipsar om 5 steg som kan bota dina fobier.</p>

Foto: Jörgen Hildebrandt

Psykologen Maria Farm tipsar om 5 steg som kan bota dina fobier.

Några vänner vill ha med dig på en picknick, men det enda du ser framför dig är spindlar som hoppar upp i ditt ansikte.

Eller: Sambon vill åka utomlands men du gör allt för att ni i stället ska ta en tur med den där trevliga båten.

Innerst inne vet du vad det handlar om. Många svenskar lider av fobier, en del erkänner dem, andra gör allt för att undvika att ens prata om det. Men det går att bli av med dem - på egen hand.

- Grundregeln är att ta tag i fobierna innan de har blivit för stora. Börjar de krypa in i vardagen så är det dags. Då är de lättare att behandla det själv, säger KBT-psykologen Maria Farm.

Det som skiljer fobi från vanlig rädsla är "undvikandebeteendet". Till skillnad från rädsla, är fobi inte något du har nytta av.

- Fobi är en panikartad rädsla, som blivit oproportionerligt stor och som man gör mycket för att undvika. När man kommer i kontakt med den får den fysiska symtom.

Fobierna hindrar dig dessutom från att leva fullt ut.

- Man kanske undviker tillställningar som skulle ha berikat livet, för att man är rädd att där ska finnas spindlar eller liknande. Men rädslan är irrationell och överdriven. Risken att dö av en farlig spindel i Sverige är nästan obefintlig, säger Maria Farm.

- Rädsla däremot är en naturlig och ofta bra känsla, den har en grundläggande funktion så att vi inte ska skada oss eller andra.

Alla fobier kan botas

Våren och sommaren är en särskilt svår tid för många fobiker.

- Nu är en tid när vi rör oss mer ute i naturen och då bli just djurfobierna, mot getingar, spindlar och ormar, mer aktuella.

Vissa personlighetstyper drabbas oftare än andra.

- Jag ser vissa gemensamma drag hos personer som har fobier. Det är sällan som ett riktigt tryggt barn blir jätteängsligt som stor. Ofta är de mer oroliga och känsliga i sin natur, säger Farm.

KBT-metoden bygger på att man måste förändra sitt beteende.

- För att kunna känna och tänka annorlunda måste man bete sig annorlunda. KBT har visat gott resultat mot rädslor och fobier. Jag har inte sett någon fobi som man inte kan bli botad ifrån, men vissa är svårare än andra.

5 steg som botar dina fobier:

1. Skriv ner dina mål

De påminner dig om att du gör det för din egen skull, för att må bättre. Vad skulle du göra om du slapp fobin? Fokusera på det positiva. Kommer jag kunna delta i fler sociala sammanhang? Vistas mer ute i naturen? Kunna resa mer i jobbet? Lyft blicken, snöa inte in på problemet. Målen måste vara realistiska och inriktade på handling inte känslor. Skriv vad du ska börja göra, attackera problemet från ett annat håll. Vid spindelfobi, till exempel: Jag ska gå på skogspromenad två gånger i veckan.

2. Gör en lista

För tydlighetens skull är det bra att se allt som hindrar en från att uppnå målen. "Kan inte gå på restaurang, inte resa utomlands". Lista även otäcka situationer i svårighetsgrad 0-100. Kanske är att kräkas, gå på bio, att rodna, ha en spindel i handen värst värda hundra? Lista även situationer som är mindre otäcka. För det är med dem du sen ska börja arbeta.

3. Sök information

Vad händer egentligen i kroppen när man sitter där med spindeln i handen? Kunskap gör att man upplever att man får tillbaka kontrollen. Föreställningarna du har stämmer sällan med verkligheten

4. Träna - gradvis

Träna dig i att utsätta dig för fobin, stegvis. Börja till exempel med att titta på en bild på det som du har fobi för. Titta på en spindel på tv, se en vän hålla i en.

Utsätt dig inte för det svåraste direkt. Trappa upp successivt. Annars slutar det med att du flyr därifrån och då bekräftas fobin och du känner dig misslyckad. Det är som att lära sig köra bil. Det är en kraftansträngning och kräver hårt arbete. Men stanna kvar i situationen tills rädslan åtminstone är halverad. Kolla av på skalan var du befinner dig. Man måste hinna känna att rädslan viker undan ett tag.

5. Underhåll dina nya färdigheter

Det är viktigt att då och då fortsätta göra sakerna du tränat på i vardagen. Har du spindelfobi kan du behöva gå ner i källaren då och då och lyfta bort dem. Titta på bilder, vistas ute. Precis som när man tränar och måste underhålla konditionen så måste en fobiker kämpa för att inte börja undvika de svåra situationerna. Och ett bakslag är inget misslyckande. Ingen människa är helt ångestfri.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här