Pressrelease från Utrustningsgruppen
Hälsoliv>Pressreleaser

Publicerad 5 sep 2019 10:52

Restaurangutrustning blir ett allt vanligare inslag i hemmiljön

Den populära trenden när det kommer till ett hälsosamt liv är någonting som bara tycks öka. För inte alltför länge sedan så var det fler och fler som insåg att den stora hälsoboven i våra liv är just snabbmat och halvfabrikat. Suget efter riktig mat skapat från grunden med bra råvaror ökades samtidigt som den invanda bekvämligheten från snabbmaten eftersöktes. En bra lösning på problemet var smoothies, en hälsosam dryck som är både nyttig, enkel och går snabbt att slänga ihop. Allt som krävs för en hälsosam måltid är lite frukt, bär, en yoghurt samt en smidig hushållsmaskin att slusha ihop dessa ingredienser med.

Vi har nog alla en, eller åtminstone känner någon, som har en smoothiemaskin i sitt kök. Om den inte står framme så står den nog intryckt i ett av köksskåpen tillsammans med den fräna bakmaskinen från 80-talet. Det är en enkel maskin som kan krossa och mixa allt som läggs i den till en smarrig juice i härliga färger. Detta kombinerat med enkel rengöring, minimalt underhåll för en bra och nyttig dryck, beroende på vad man väljer att lägga i den så klart, är ett vinnande koncept.

Idag kan marknaden erbjuda en mängd olika varianter och kulörer på dessa maskiner. Det finns allt från de enklaste modellerna från Clas Ohlson till den mer avancerade restaurangutrustningen som proffsen själva använder sig utav ute på caféer och fik för att skapa mättande smoothies och juicer i olika smaker. Det har visat sig att utrustningen som används på just restauranger och i andra proffsmiljöer även fungerar utmärkt hemma i det egna köket. Den hälsomedvetna planerar in sin smoothiemaskin i köket minst lika bra som en soffliggare strategiskt planerar in mikrovågsugnen i sitt.

Det är ganska så enkelt att förstå, speciellt när man ser på hur andra köksvanor och trender förändras mot hur det var förr. I dagens läge är det inte alls ovanligt att spis och ugn är någonting som mest finns i köket för att det ska vara estetiskt snyggt, för att köket ska kännas komplett eller helt enkelt för att fylla funktionen ”bra att ha”. Idag används istället kaffebryggare, espresso-maskinen, mikrovågsugnen och andra bra-att-ha maskiner som tillagar mat och dryck snabbt och smidigt. I den här kategorin ser vi även att smoothiemaskinen börjar hitta sin plats i köken och då även att efterfrågan för mer avancerade modeller som kan uppfylla behovet hos exempelvis en flerbarnsfamilj ökar stadigt.

Utrustningsgruppen

Mattias B