Innehåll från Insplanet AB
Hälsoliv>Pressreleaser

Publicerad 28 mar 2018 15:14

Så många miljoner ägg äter vi på påskafton

Har påsken någon inverkan på ekonomin i Sverige? Och vilka branscher påverkas i så fall mest av påsken? MyLoan , en del av Insplanet , har tittat närmare på siffrorna som talar sitt tydliga språk.

En av branscherna som gynnas mest av påsken är förstås dagligvaruhandeln. I genomsnitt spenderar vi ungefär en femtedel mer i livsmedelsbutikerna under påskveckan. Det innebär flera miljarder extra till livsmedelsbutikerna.

Vi äter mer ägg, sill och lax än någonsin under påsken. Under påskafton konsumerar vi cirka 6 miljoner ägg i timmen eller cirka 32 miljoner ägg totalt! Vi äter 1500 ton sill. Påskmust säljs det hela 12 miljoner liter av! Även alkoholkonsumtionen ökar kraftigt; vi dricker 40 % mer under påsken än under en vanlig vecka. Blomförsäljningen påverkas också positivt då försäljningen faktiskt är högre under påsken än på exempelvis Alla Hjärtans dag. Under påsken köper vi blommor för cirka 1,5 miljarder kronor.

Påsken och godiset
Men den bransch som går allra bäst under påsken, är konfektyrbranschen. I Sverige äter vi massor med godis- faktiskt mest i världen, enligt SCB. De senaste 50 åren har vi fördubblat vår godiskonsumtion och som om det inte vore nog, så ökar vår konsumtion ytterligare under högtider som jul, Halloween och påsk. Under påsken äter vi hela 500 procent mer godis, än under övriga året. I genomsnitt äter varje person i Sverige 16 kilo godis per år. I en familj på fyra personer, äter man i genomsnitt 1,2 kilo godis i veckan. Jämför vi med övriga EU, så äter vi mer än dubbelt så mycket godis i Sverige, mot övriga EU, där genomsnittet ligger på 7 kilo godis per person och år. Den nordiska godismarknaden värderas till hela 35 miljarder kronor!

Vilket godis köper vi mest av under påsken?
Bland människor över 65, är det populärt med choklad och punschpraliner medan yngre gillar surt gelégodis, salt, nappar och färgglatt godis. Äldre människor gillar inte färgglatt godis medan yngre brukar gillar orange, gult och rött. Vissa menar att förklaringen är att när människan blev samlare så var ofta just energirika bär röda, gula och orangea. Självklart utnyttjar butikerna detta och har oftast chokladen högre upp, än det färgrika godiset, som är placerat längre ner och närmre barnen. När det gäller att testa nytt godis, så är vi ganska konservativa; vi testar ogärna nya sorter.

Påsken och vår hälsa
Hur påverkas vår hälsa av påsken? Nästan 70 procent av befolkningen uppger att de brukar gå upp 2 kilo eller mer, under påsken. Och självklart påverkas vi negativt av allt godis. Undersökningar som gjorts, visar att de flesta av oss faktiskt vill dra ner på vårt sockerintag men att det är svårt, och extra svårt under just högtider. Ofta finns det godis i mängder runt omkring oss under högtiderna; både på arbetsplatserna och i livsmedelsbutikerna. Undersökningar har gjorts om varför vi har så svårt att avstå från godis och vanligaste orsaken är att det är svårt att sluta äta godis; man blir helt enkelt sockerberoende av att äta allt godis och andra sötsaker.

En annan orsak till varför det är svårt att sluta med att äta godis och socker, är att det är svårt att veta för oss konsumenter hur mycket socker det finns i olika livsmedel. Kärt barn har många namn och socker hittas i innehållsförteckningen under många olika namn, som exempelvis fruktos, fruktsocker, laktos, glukos, maltos, med mera. Inte konstigt att det kan bli förvirrande för oss konsumenter att identifiera allt socker i våra livsmedel.

Många har också svårt att avstå från att äta godis, när man har det hemma. Ofta upplevs det också svårt att hitta sockerfria livsmedel som smakar lika bra som vanliga alternativ, och då väljer vi hellre onyttigare produkter som smakar bättre. Så trots alla hälsodieter och hälsotrender, verkar godiset fortfarande ha en stark inverka på oss. Inget tyder på att godiskonsumtionen under 2018 är på väg ner- tvärtom!

Om Insplanet
Insplanet koncernen utvecklar och driver digitala konsumenttjänster och varumärken med huvudsaklig inriktning mot försäkringar och privatlån. Bolaget har idag en ledande position inom jämförelse och förmedling av sakförsäkringar mot konsument via jämförelsesajten Insplanet.com. Jämförelse- och förmedling av privatlån, samt i mindre omfattning ett antal andra privatekonomiska tjänster, erbjuds under varumärket MyLoan. Koncernen bedriver sedan 2016 även en mindre verksamhet inom förmedling av begagnade bilar lokalt inom Stockholmsområdet. Verksamheten befinner sig i ett tidigt utvecklingsstadium i att stöpa om konceptet till en rikstäckande digital bilförmedlingstjänst under det nya varumärket Cardrop. Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Mangold är Insplanets certified adviser.

Denna artikel finns publicerad på https://www.myloan.se/nyheter/lan/sa-manga-miljoner-agg-ater-vi-pa-paskafton!/

Följande bilagor finns för nedladdning:

Av Insplanet AB