Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa halsoliv i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Träningsprofilen Monica Björn har skrivit två böcker om klimakteriet.
Träningsprofilen Monica Björn har skrivit två böcker om klimakteriet.
Träningsprofilen Monica Björn har skrivit två böcker om klimakteriet.
Träningsprofilen Monica Björn har skrivit två böcker om klimakteriet. Foto: Meddi Kabirzadeh / Norstedts förlag

Så får du klimakteriebalans – utan att ta extra hormoner

Hjärndimma, trötthet, sömnbesvär, dåligt humör....

Många i klimakteriet blir hjälpta av hormoner. Men för den som inte vill eller kan ta tillskott finns en annan lösning: Styrketräning och återhämtning.

En som testat är Alice Olofsson, 47. 

– Jag märker sådan skillnad. Energin är tillbaka och jag känner mig stark. Det påverkar hela mig – från kroppshållning till humör. Det är helt fantastiskt, säger hon.

Lisa Wallström

Musklerna är våra vänner som vi ska vara rädda om – särskilt efter 40. De sätter fart på förbränningen, lusten och stärker skelettet. De minskar ledvärk, förbättrar hållningen och balansen. Dessutom kan styrketräning lindra klimakteriebesvär som vallningar. 

Våra gym borde med andra ord svämma över av kvinnor mitt i livet. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Hälsoliv är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill