Fredrik Paulúns är näringsfysiolog, här är hans tips.
Fredrik Paulúns är näringsfysiolog, här är hans tips. Foto: Cornelia Nordström/ Shutterstock

13 enkla sätt att få i gång kroppen efter sommaren

Sitter du still många timmar om dagen? Äter lite för mycket godsaker? Kanske inte får i dig så mycket frukt och grönt som du borde? 

Detta kan medföra att kroppens förbränning inte fungerar som den ska. Men – små förändringar kan få stor effekt på hälsan. Näringsfysiolog Fredrik Paúlun förklarar hur du går tillväga. 

✔️ Så mycket ska du röra på dig.

✔️ Livsmedel som kickar i gång förbränningen.

✔️ Paúluns egna specialknep.

Colette van Luik

Rörelse och bra mat. Dessa två saker måste till för att kroppens förbränning ska fungera på topp. Men det handlar inte om du måste bli en superatlet eller späka dig med salladsblad och vatten. Små förändringar kan göra stor skillnad.

– Att till exempel ha som vana att alltid ta en promenad efter maten ökar förbränningen och har samtidigt en blodsockersänkande effekt, säger näringsfysiolog Fredrik Paúlun som skrivit flera böcker om fettförbränning.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Hälsoliv är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill