Foto: Photographer: George Dolgikh

Om du bara ska göra en sak: Fånga ljuset!

För lite ljus kan göra att du sover dåligt, lättare blir deppig och lägger på dig extrakilon.

Lys upp höstmörkret - här är knepen som ger dig en ljusare tillvaro.

För mycket mörker under vinterhalvåret påverkar dina hormoner, främst melatoninet. Melatonin är hormonet som styr din vakenhet. Du behöver ljus på morgonen och dagen för att melatoninet ska fungera optimalt. Ljuset gör att halterna sänks och du blir pigg, men på kvällen när det blir mörkt höjs i stället halterna och du blir trött. På så sätt stärks sömnen och dygnsrytmen och du blir piggare och får mer energi.

Melatoninet samarbetar också med må-bra-hormonet serotonin och stresshormonet kortisol, som bland annat påverkar fettinlagring, aptiten och humöret. Därför kan du också bli gladare, smalare och lugnare av en daglig dos ljus.

 

7 knep för en ljusare tillvaro

1. Vakna till en grynings­lampa

Ljus på morgonen trycker undan dina halter av sömnhormonet melatonin och gör dig piggare.

2. Sätt dig nära ett fönster

Placera skrivbord eller datorn framför ett fönster. Sätt dig nära ett fönster på lunchrestaurangen.

3. Tänd upp

Speciellt på morgonen är det viktigt att tända upp ordentligt, men på vintern kan det behövas hela dagen fram till eftermiddagen.

4. Gå ut

En stunds dagsljus hjälper kroppen att öka halten av kortisol, hormonet som gör dig pigg. Ljuset sänker trötthetshormonet melatonin, men i stället höjs det framåt kvällen när du behöver bli trött för att kunna somna.

5. Inred rätt

Undvik inredning i mörka färger som suger åt sig allt ljus. Satsa på en vit inredning som reflekterar ljus.

6. Åk till solen

En semestervecka eller mer i ett soligt land under vintermånaderna ger dig både ett tillskott av ljus och av D-vitamin.

7. Sök dig till snön

Den vita snön för­höjer ljuset utomhus, det kan göra dig piggare.

Hälsofördelar med ljus

• Mindre trötthet.

• Mer energi.

• Bättre sömn.

• Bättre humör och koncentrationsförmåga.

• Mindre risk för småätande och övervikt.

• Minskad risk för vinterdepression.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande