Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 24 feb 2015 08:11

Nyttigare än chiafrön - bipollen är nya supermaten

Studier har visat att bipollen stärker immunförsvaret, vilket i sin tur kan hindra de vanliga bakterier som vi börjar bli resistenta mot, till exempel stafylokocker och streptokocker.

Studier har visat att bipollen stärker immunförsvaret, vilket i sin tur kan hindra de vanliga bakterier som vi börjar bli resistenta mot, till exempel stafylokocker och streptokocker.

Nu får chiafröna och gojibären lämna plats åt en ny hälsofavorit.

Enligt professor Charlotte Erlanson-Albertsson är bipollen den bästa supermaten.

– Om jag skulle välja något så skulle jag ta det, säger hon till Hälsoliv.

De sista åren har flera exotiska bär, frön och frukter seglat upp på dietisternas och kostrådgivarnas bästalistor. Och medvetna svenskar har inte varit sena att haka på den nya trenden: "supermat" som chiafrön, gojibär och acaibär är numera vanliga ingredienser i kokböckernas och tidningarnas nyttiga recept.

Men bland de hälsosamma livsmedlen finns bättre och sämre val - och i ett inslag i TV4-programmet "Malou efter tio" går Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet, igenom de populära näringskoncentraten.

Och avslöjar vilket av dem som är allra bäst:

– Bipollen är en riktig supergrej, för det innehåller egentligen allt som man behöver. Där är både makrofödoämnen, det vill säga kolhydrater, fett och protein, och mikrofödoämnen som vitaminer och mineraler. Det är en mix av allting, säger hon.

 

Studier har visat att bipollen stärker immunförsvaret, vilket i sin tur kan hindra de vanliga bakterier som vi börjar bli resistenta mot, till exempel stafylokocker och streptokocker.

Charlotte Erlanson-Albertsson tror att det lilla "kornet" kan vara framtiden, när antibiotika inte längre fungerar.

Hon rekommenderar att man äter en liten mängd varje dag i förebyggande syfte, på yoghurten eller i smoothien.

– De är väldigt koncentrerade, så man ska inte ta för mycket. Men en matsked är bra. Jag äter inte själv bipollen, men om jag skulle välja något så skulle jag ta det, säger hon till Hälsoliv.

Chiafrön är också näringsrika, men professorn varnar för den haussade morgonfavoriten om man vill gå ner i vikt:

– De innehåller mycket kalorier, så man ska inte äta mer än 10 gram om dagen. Det är lagom.

Relaterat