Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 23 nov 2018 22:44

Nytt besked: De behöver äta D-vitamintillskott

Livsmedelsverket uppdaterar sina råd med fyra riskgrupper som kan behöva kosttillskott med D-vitamin.

Livsmedelsverket uppdaterar sina råd med fyra riskgrupper som kan behöva kosttillskott med D-vitamin.

1/2

Foto: EDWARD OLIVE / Colourbox

Fisk är en bra källa till D-vitamin.

Fisk är en bra källa till D-vitamin.

2/2

Foto: Colourbox

En ny undersökning från Livsmedelsverket visar att var tionde svensk ungdom kan lida av D-vitaminbrist.

Nu uppdaterar myndigheten sina råd för vilka som kan behöva kosttillskott med D-vitamin.

Att ha D-vitaminbrist kan få allvarliga konsekvenser.

Livsmedelsverket uppdaterar sina råd med fyra riskgrupper som kan ha ett extra stort behov av att få i sig kosttillskott med D-vitamin:

Barn under två år.

Både barn och vuxna som inte äter fisk eller produkter som är D-vitaminberikade.

Både barn och vuxna som får begränsat med solljus.

Äldre över 75 år.

– De nya råden stämmer i stora delar överens med våra tidigare råd, men vi har förtydligat vilka grupper som kan behöva tillskott, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist vid Livsmedelsverket, i ett pressmeddelande.

Mer mat är D-vitaminberikad

Samtidigt behöver färre och färre personer ta D-vitamintillskott. Det beror på att fler livsmedel än tidigare – som matfett, mjölkprodukter och havredryck – ska berikas med D-vitamin sedan i maj. Då blir det lättare att få i sig tillräckligt mycket D-vitamin, samtidigt som nivåerna ha höjts.

Konsekvenserna av D-vitaminbrist kan bli allvarliga. Man kan till exempel få ”engelska sjukan”, rakit. Vuxna kan få mjukare ben och ökad risk för benbrott, medan barn kan få ett missformat skelett. Dessutom kan bristen leda till att man får andra sjukdomar.

– De flesta behöver inte ta tillskott, men det är viktigt att de som tillhör riskgrupperna gör det, säger Åsa Brugård Konde.

Det kanske mest kända sättet att få i sig D-vitamin är via solljus, men det är också viktigt att få i sig via maten. Ägg, berikade mjölkprodukter, kyckling och annat kött samt fisk och skaldjur är enligt Livsmedelverket bra D-vitaminkällor.