Nicole Armstrong rekommenderar fotbad och pedikyr.
Nicole Armstrong rekommenderar fotbad och pedikyr. Foto: Izabelle Nordfjell

Ny metod: Så räddar du dina fötter från värk

Spetsiga och hårda - årets sommarskomode är en rysare för fötterna.

Men det går att bli kvitt knölarna.

- Jag försöker att byta skor regelbundet och gör ofta pedikyr, säger Nicole Armstrong, 23, i Sätra i Stockholm.

Mitt i sommaren går kvinnor i olika åldrar omkring i smala, höga och spetsiga skor. En mardröm för fötterna.

Men det går att bli kvitt röda knölar genom enkla metoder som att ha på sig bra skor, att undvika att gå på insidan av fötterna och investera i ett par bra inlägg i skorna.

- Vissa högklackade skor, exempelvis kilklackar, ger mindre tryck på framfoten, sedan bör du satsa på kvalitetsskor genom att gå till en sko­butik som kan sin sak, säger Carola Richardson, auktoriserad fotterapeut.

"Utvecklade hallux"

Carola Richardson tror också att man kan förebygga knölar på fötterna som hallux valgus genom fotgymnastik - där är yoga ett bra alternativ då man jobbar med både balans och rörlighet.

- Jag ser det själv på mina fötter. Jag hade börjat utveckla en hallux på min vänsterfot som nu har avstannat, säger hon.

Nicole Armstrong, 23, i Sätra i Stockholm har haft problem med både hälsporre, stela fötter och knölar - främst på grund av att hon har haft på sig obekväma skor.

Fotbad och pedikyr

Något hon har botat med bland annat fotbad och pedikyr.

- Om jag har för platta skor har jag fått problem med hälsporre och om jag har haft högklackat har jag fått knölar. Knölarna blir mindre om jag byter skor regelbundet och badar fotbad. Sedan försöker jag att ha praktiska vardagsskor och när jag bodde i USA gjorde jag jämt pedikyr, säger hon.

"Lättare få sprickor"

Och sommaren är högsäsong för landets fotterapeuter.

- Nu går många i mer öppna sandaler vilket betyder att man kan lättare få sprickor i hälkanten. Och eftersom man går i tunnare skor med tunn sula på hårt underlag är det också lättare att få hälsporre, säger Carola Richardson.

Expertens bästa tips

Så här räddar du dina fötter undan de vanligaste plågorna, enligt Carola Richardson, auktoriserad fotterapeut:

Förhårdnader

Smörj fötterna med en bra salva två gånger dagligen, då motverkar du uppkomsten av förhårdnader.

Passa på att massera fötterna när du smörjer in dem. Det ökar blodcirkulationen.

Fila inte fötterna för mycket då du retar huden i onödan och kommer få ännu mer förhårdnader.

Svamp

När det har regnat så mycket som den här sommaren trivs också hudsvampen oerhört bra. Det är lättare att utveckla fotsvamp om du ofta bär nylonstrumpor. Det blir för tätt och huden kan inte andas.

Investera i en bra svampkräm, men kom ihåg att om du inte har fotsvamp ska du inte använda sådan kräm eftersom du kan bli immun.

Knölar

Ha inte skor som är för smala över tårna då tårna pressas ihop och det är lättare att utveckla hallux valgus.

De flesta som utvecklar en hallux går för mycket på insidan av fötterna, så investera gärna i ett par individuellt utprovade inlägg.

Om du har utvecklat en hallux så är det bra om du drar lite i stortån för att tänja senorna, står på tå och gör olika balansövningar.

Om du har fått smärta och obehag kan operation bli aktuellt. Tänk då på vikten av bra skor även efter operationen annars riskerar du att råka ut för samma sak igen. Benägenheten att få detta problem är också ärftlig.

Djupa hälsprickor och djupa liktornar

Har du mycket problem med fötterna ska du gå till en medicinsk fotterapeut – titta efter att terapeuten är medlem i ett förbund, som Sveriges fotterapeuter. Exempel på problem som behöver proffshjälp är djupa hälsprickor, vårtor eller djupa liktornar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!