ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Ny energi med skrivbordsyoga

Publicerad 23 feb 2009 10.57
Det tar bara några minuter att få ny energi på jobbet - med några enkla yogaövningar.

Det tar bara några minuter att få ny energi på jobbet - med några enkla yogaövningar.

Foto: Christer Wahlgren

Få ny energi under långa arbetsdagar.
Du kommer att hitta fler enkla rörelser både
för yoga och massage i kommande nummer av Expressen SÖNDAG.

Steg 1

Sitt med cirka 60 centimeter
mellan fötter och knän. Placera
stolen 60 till 90 centimeter från skrivbordet. Lägg underarmarna
mot skrivbordskanten och vila
pannan mot dem. Sänk mage och bröstkorg mot golvet med hjälp av ryggmusklerna. Med ryggen mot omvärlden tar du 15 djupa andetag.


Steg 2

Sitt på tvären på stolen med
fötterna i höftbredd. Andas in och låt ryggen växa sig lång. Andas ut, vrid och fatta om stolens ryggstöd med händerna brett isär. Med varje inandning blir du längre, med varje utandning kommer du djupare in i vridningen. Efter åtta långsamma andetag byter du sida.


Steg 3

Sitt upprätt så att du behåller ryggradens naturliga kurvor, i stället för att luta dig mot ryggstödet. Känn hur huvudet balanserar lätt, överst på ryggraden. Lägg händerna på låren med avspända och fria armbågar strax under axellederna.


Steg 4

 Slut ögonen och var uppmärksam på din andning. Lägg märke
till hur kroppen rör sig på ett sätt
för att ta in luft och på ett annat
sätt för att släppa ut den. Vid varje inandning bara noterar du att du
andas in. Likadant vid varje utandning. Andas på samma sätt i 20
andetag eller längre om du har tid.
   

Relaterat