ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Nu är det bevisat: 5:2-dieten fungerar

De första resultaten av världens största vetenskapliga utvärdering av den omdiskuterade dieten 5:2 är nu klar.
Alla går ner i vikt av dieten, men hälsoeffekterna skiljer sig från person till person.

De första resultaten av världens största vetenskapliga utvärdering av den omdiskuterade dieten 5:2 är nu klar. Alla går ner i vikt av dieten, men hälsoeffekterna skiljer sig från person till person.

1/1

Foto: Evgeny Atamanenko

Nu är det bevisat: 5:2-dieten fungerar

De första resultaten av världens största vetenskapliga utvärdering av den omdiskuterade dieten 5:2 är nu klar.

Alla går ner i vikt av dieten, men hälsoeffekterna skiljer sig från person till person.

Allra bäst funkar dieten för personer med högt blodtryck och övervikt.

 

LÄS MER OM 5:2-DIETEN

Har du testat 5:2-dieten?

Tack för din röst!

Har du testat 5:2-dieten?

Filmen som sändes på Vetenskapens värld sände förra våren med Michael Moseley fick stort genomslag i Sverige. I filmen testade läkaren Michael Moseley att halvfasta under en begränsad period för att se hur hans värden förändrades - något som gav resultat.

Mycket nöjd

Kerstin Brismar professor i diabetesforskning på Karolinskuniversitetssjukhuset blev också intresserad och testade dieten. Efter det beslutade hon sig för att göra en studie där 100 försökspersoner skulle delta under sex månader.

Nu har första gruppen fastare hunnit halvvägs, med ett resultat som Brismar är mycket nöjd med.

– 99 procent av fastarna har gått ner i vikt, minskat i bukfetma och fettmassa. Men alla går inte ner i midjemått och effekterna varierar mycket från person till person, säger hon till SVT.

Det varierande resultatet syns i att en försöksperson gått ner tolv kilo, medan en annan bara gått ner ett kilo. Men även de som inte tappat lika mycket i vikt har fått förbättrade hälsovärden.

Minskade kalorier - bättre hälsa

Ingen har tidigare undersökt så här många personer som varvar ätardagar med fastedagar, däremot vet forskarna sedan länge att om man minskar kaloriintaget och äter mindre är det bättre för hälsan långsiktigt.

En teori varför det är så kan bero på att lägre kaloriintag minskar nivån av en tillväxtfaktor som kallas IGF1

Det innebär i så fall att färre kalorier skulle leda till sänkt IGF1 och att det skulle få kroppen att laga sina egna celler i stället för att bilda nya. Om det också fungerar med periodisk fasta är man inte säker på ännu, men i den pågående studien har man kunnat se mönster som tyder på att IGF1-värdena hos försökspersonerna blivit lägre av fastedieten.

Undvik vid ätstörning

De flesta har klarat studien bra, förutom de som har problem att kontrollera sin mathållning, därför menar Kerstin Brismar att metoden inte är bra för dem som har haft ätstörningar.

Professor Kerstin Brismar.

– Det blir så väldigt mycket fokus på kosten även under ätardagarna, säger Kerstin Brismar. Jag tror att den medvetenheten om vad man stoppar i sig kan trigga igång tidigare beteenden och väcka gamla ätstörningar till liv, säger hon till SVT.

En positiv aspekt med 5:2 är att det är enkelt att följa och av de 60 personer som hittills gått med i stuien är det bara en som hoppat av. Det vanligaste är annars att 20 procent brukar hoppa av i den här typen av studier.

– Enligt min erfarenhet från arbetet med patienter är det väldigt svårt för många att äta mindre varje dag, säger Kerstin Brismar. Men det här, att varva ätande och fastande, klarar fler av.

Först om ett år beräknas studien vara helt färdigställd, men då är hon övertygad om att man kan se exakt för vem dieten verkligen gör skillnad.

 

 

LÄS MER OM 5:2-DIETEN