Nötter kan ge dig ett skydd mot hjärtinfarkt<br />

<strong>Jobbar för hjärtat.</strong> "Jag gör allt för att underlätta hjärtats arbete", säger Britt Bergh, 69, som har en förtjockad kammarvägg i hjärtat. Det upptäcktes för tio år sedan då hon drabbades av ett hjärtstillestånd. .

Foto: Gunnar Seijbold

Jobbar för hjärtat. "Jag gör allt för att underlätta hjärtats arbete", säger Britt Bergh, 69, som har en förtjockad kammarvägg i hjärtat. Det upptäcktes för tio år sedan då hon drabbades av ett hjärtstillestånd. .

Nötter kan vara rena hälsokuren - och särskilt bra för hjärtat.

Det visar bland annat en ny studie från Spanien.

- Ett högt intag grönsaker och nötter med enkelomättat fett anses ha en skyddande effekt för hjärta och kärl, säger Lena Collin, dietist på Aleris Specialistvård Sabbatsberg.

Andra har också läst

Risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar är till viss del ärftlig. Men det finns saker som du själv kan göra för att minimera riskerna, som att tänka på vad du äter.

- En kost rik på grönsaker, frukt, fullkorn och fisk är bra för hälsan i allmänhet. Och ett högt intag av grönsaker och nötter med fleromättade fetter anses ha en särskilt skyddande effekt för hjärta och kärl, säger Lena Collin.

Minskad risk

Nyttan av att äta bra fetter bekräftas i en spansk studie som publicerades tidigare i år. I studien ingick 7 447 friska personer som låg i riskgruppen att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar som hjärtinfarkt och stroke.

Efter fem år hade de som fått äta medelhavskost, med extra tillskott av antingen nötter eller olivolja, 30 procents minskad risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar jämfört med dem som hade ätit en fettsnål diet.

Och enligt europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, Efsa, kan så lite som 30 gram valnötter per dag förebygga att blodkärlen utvidgas.

- Men man måste tänka på att nötter också kan vara energirika. En näve om dagen kan vara lagom, säger Lena Collin.

Börjat med yoga

Britt Bergh, 69, i Grödinge utanför Stockholm har en förtjockad kammarvägg i hjärtat. Det upptäcktes för tio år sedan när hon plötsligt fick ett hjärtstillestånd.

Sedan dess har hon ätit mediciner och har fått en defibrillator inopererad. Men hon har också gjort en rad livsstilsförändringar, som att utbilda sig till yogainstruktör och lägga om kosten.

- När man beskriver medelhavskost så är det precis så jag äter; med mycket olivolja, nötter och grönsaker.

- Jag gör allt för att underlätta hjärtats arbete och för att mina kärl inte ska slemma igen, säger hon.

DIETISTENS LENA COLLINS RÅD: "ÄT NÖTTERNA NATURELLA"

* Generellt sett är nötter näringsrika och mättande. De innehåller bra med proteiner, fibrer, vitaminer/mineraler och bra fetter.

* Nötter har högt innehåll av antioxidanter som selen och vitamin E. Men framför allt ett högt innehåll av enkelomättat fett.

* Näringsinnehållet varierar mellan olika sorter, en del har höga halter av vitamin E, en del mer av selen medan andra har en högre halt av fleromättade fetter. Därför är det bra att variera intaget av nötter och frön.

* Det bästa är att äta naturella nötter. Var försiktig med saltade, honungsrostade och chokladöverdragna nötter som ger onödigt energitillskott.

FAKTA

Pekannöt


Har en hög fetthalt och över 90 procent av fettet är av den nyttiga sorten. Extra rik på zink som hjälper kroppen att bilda protein.

Foto: Annika Af KlerckerSötmandel


Späckad med E-vitamin. Innehåller också mycket järn, magnesium och kostfiber, så ät om du vill stärka immunförsvaret.

Foto: Daniel OerteltValnöt


Anses vara den nyttigaste nöten. Innehåller alfa-linolensyra so kan omvandlas till DHA. DHA, som också finns i fisk, är bra för hjärnan, kolesterolvärdet och näthinnan.

Paranöt


Fylld av spårämnet selen som är en kraftig antioxidant och som minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Har en hög halt av omättat fett som sänker kolesterolet.

Cashewnöt


Rik på järn, zink och magnesium. Zink är viktigt för ämnesomsättningen och magnesium för nerv- funktionen.

LÄKAREN: SÅ SKYDDAR DU HJÄRTAT

Foto: Lennart BergquistSluta röka och snusa.

 

Det är det enskilt viktigaste rådet för att förebygga hjärtinfarkt.

Ät bättre. Vi förespråkar inga

extremdieter i läkarkåren. Men ät en varierad och sund kost med

mycket frukt och grönt.

Motionera. Minst 30 minuter

fem dagar i veckan.

Sov ordentligt och minska din stress.

 

Vi ser mer och mer av det farliga bukfettet även på kvinnor, en teori är att det handlar om att kvinnor stressar mer nu än förr och får ett högre kortisolpåslag.

* Alla ovanstående punkter är knappast några nya rön, men ack så svåra att efterleva. Många har väldigt svårt att bryta sina vanor, men om man vill förebygga hjärtinfarkt så måste man tyvärr göra det mesta av jobbet själv. Vården kommer in först när någon väl blivit sjuk.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här