Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 3 nov 2014 16:00

Nötter – välj rätt sort för bästa hälsoeffekt

Nötter har seglat upp som ett favoritsnack tack vare alla nyttoaspekter.

Men de är kaloririka med mycket fett - så man bör inte äta för stora mängder.

Med hjälp av Health.com listar vi vilka sorter du bör prioritera - och varför.

Bästa nötterna för god hälsa i allmänhet: Mandlar, som innehåller mer kalcium än sina "syskon". Dessutom är de rika på fibrer och vitamin E, som lär skydda mot bland annat lungcancer och demens. Till skillnad från andra nötter, som inte är lika allsidiga, behöver mandlarna inte vara naturella - utan du kan med gott samvete äta dem rostade, smaksatta eller i spånform.

 

Bäst för hjärtat: Valnötter, som förutom omega 3 är rika på liponsyra, en antioxidant som hjälper mot hjärtrytmrubbningar. Dessutom har studier visat att de kan dämpa inflammationer och oxidation i blodkärlen, som kan uppkomma efter att man ätit fet mat. Rekommenderad "dos": åtta valnötter per dag.

 

LÄS MER: 8 nötterna som bränner mest fett

LÄS MER: Håll dig smal och frisk genom att äta nötter

 

Bäst för hjärnan: Jordnötter, eftersom de innehåller rikligt med folsyra och vitamin E, som skyddar mot minnesförfall och stimulerar flera andra av hjärnans funktioner.

 

Bäst för vikten: Mandlar, cashewnötter och pistagenötter, som innehåller något färre kalorier än övriga sorter. Välj naturella eller torrostade i stället för oljerostade, som kan ha upphettats i ohälsosamma fetter.

 

Sämst för vikten: Macadamianötter och pekannötter, som innehåller lite fler kalorier än sina syskon. Men de är samtidigt rika på omega 3, protein och fibrer, så om du kan nöja dig med några stycken är det ingen fara.

 

LÄS MER: Nötter är bra men hur bra är nötpåsarna?

LÄS MER: Nötterna och fröerna som bränner fett

 

Bästa nötterna för män: Paranötter och pekannötter. De första eftersom de innehåller selen, som kan skydda mot prostatacancer. (Men en nöt rymmer hela dagsbehovet, så ät med måtta!) De sistnämnda för att de är rika på beta-sitosterol, vilket kan lindra symptomen av flera prostataproblem.

 

Bästa sättet att äta dem på: Strössla lite nötter på yoghurten eller salladen, alternativt stryk två matskedar jordnötssmör på en bit äpple. Mumsigt och nyttigt på samma gång.

 

Bästa nötblandningarna: De med naturella nötter, alternativt nötter som torrostats. Undvik de oljerostade varianterna.

 

Bäst för gottegrisar: Nötter som doppats i naturliga sötningsmedel som honung och rörsocker.

 

Sämst för gottegrisar: Nötter som ingår i produkter där de övriga ingredienserna utgörs av hälsomarodörer som socker, kola, choklad eller glass. Tänk Snickers.

 

Bäst för saltfrälsta: Nötter som lättsaltats eller kryddats med havssalt. Normalfriska personer behöver inte oroa sig nämnvärt för sitt saltintag, men mer än en handfull saltade nötter per dag bör man inte äta, säger dietisten Judy Caplan till Health.com.

 

Bäst för chokladälskare: Nötter som pudrats med kakaopulver. De med tjocka lager av "riktig", sockerrik choklad bör man akta sig för.

 

Bästa nötsmören: De med så få ingredienser som möjligt, helst bara nötter och lite salt. Som alternativ till det vanliga jordnötssmöret kan man prova varianter gjorda på cashewnötter eller mandlar.

 

Bästa förpackningarna: De små påsarna (60-70 gram). Så att du inte äter för mycket!

 

Sämsta förpackningarna: De stora burkarna, som ofta säljs i taxfreebutiker. Du blir lätt frestad att äta mer än du behöver när byttan ändå är öppnad...

Relaterat