ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 4 maj 2012 10.04

Njut av fikastunden utan dåligt samvete

Njut av nyttiga aprikosbollar.

Njut av nyttiga aprikosbollar.

Foto: Malte Danielsson Fotograf

Njut av fikat med gott samvete. Det finns massor av goda och nyttiga alternativ till sockerbomber som kanelbullar och sockerkaka. GI-experten Ola Lauritzson tipsar om det bästa GI-fikat.

Hemmagjorda energibars

Blanda osötad granolamüsli med ägg och vatten så att det blir en smet. Lägg upp det på bakplåtspapper, gärna med lite extra nötter och torkad frukt. Sätt in plåten i ugnen på 200 grader i 5-10 minuter. Sedan kan du skiva eller bryta upp den stelnade smeten så att det blir som energibars.

Ola Lauritzon bjuder på GI-fika.

Foto: Foto: Johan Adelgren

Egenrostade nötter

Lägg ut nötter på ett bakplåtspapper. Salta och rosta sedan i ugnen eller i stekpannan. Det finns flera nyttiga nötter att välja mellan. Valnötter och paranötter är två bra nötter för dig som vill få i dig nyttiga fetter och antioxidanter. Valnötter är till exempel en utmärkt källa till extra omega-3-fettsyror. Det är till och med mer omega 3 i valnötter än i många feta fiskar. Paranötter innehåller en enorm mängd selen, vilket är en kraftig antioxidant. Testa också att "krydda" med chiliflakes om du vill ha lite mer sting.

Chokladbräck med nötter

Smält mörk choklad med minst 70 procent kakaohalt i vattenbad eller i mikron och bred ut smeten på bakplåtspapper. Strö på hackade nötter och eventuellt lite torkad frukt, till exempel aprikoser och tranbär. Låt chokladen svalna och bryt därefter i bitar och du har snygga och mumsiga chokladnötbräck. Hasselnötter, pistagenötter, jordnötter och macadamianötter passar utmärkt.

Fruktbollar

Mixa aprikoser, mandel och fikon i en matberedare. Blanda i kakao och en skvätt kallt, starkt kaffe och kör några sekunder till i matberedaren. Rulla frukt- och kakaosmeten till bollar, så har du ett bra fikaalternativ. Rulla gärna bollarna i kokosflingor.

Parmesanchips

Parmesanchips blir otroligt gott, är busenkelt att göra och funkar dessutom ypperligt för den som gillar LCHF-metoden. Hyvla parmesan och lägg det i små högar på ett bakplåtspapper. Krydda högarna med chiliflakes och pinjenötter. Grädda det i ugnen på 200 grader i några minuter tills osten smälter. Låt chipsen stelna.

Foto: Foto: Grigoriy Lukyanov

Smoothies

Perfekt som mellanmål, snabb frukost eller kvällsfika. Testa att göra en fluffig proteinsmoothie som smakar lika bra som den mest onyttiga milkshaken du druckit. Använd en matberedare och blanda 1 dl frysta jordgubbar, 2 dl standardmjölk, 2 dl vatten och 1 dl proteinpulver (förslagsvis med vaniljsmak). Avsluta med att kläcka i ett rått ägg och mixa i 30 sekunder och servera direkt.