Näringsmaxa tallriken med nya hälsomaten<br />

<strong>SHIRATAKINUDLAR - Fiberrikt &amp; kalorifritt</strong><br>Nudlar fria från kalorier och kolhydrater? Låter det konstigt? Shiratakinudlar är en traditionell japansk produkt tillverkad av konjakroten som är naturligt fri från kolhydrater och kalorier. Nudlarna har länge ätits i Asien och har de senaste åren blivit mer populära i Sverige. Nudlarna innehåller inte mycket näring utan används mest som ett substitut till pasta.<br>Ät så här: Shiratakinudlar smakar inte så mycket i sig så de passar bäst med en kryddig wok eller i en soppa med lite hetta.

1 av 12: <strong>SHIRATAKINUDLAR - Fiberrikt &amp; kalorifritt</strong><br>Nudlar fria från kalorier och kolhydrater? Låter det konstigt? Shiratakinudlar är en traditionell japansk produkt tillverkad av konjakroten som är naturligt fri från kolhydrater och kalorier. Nudlarna har länge ätits i Asien och har de senaste åren blivit mer populära i Sverige. Nudlarna innehåller inte mycket näring utan används mest som ett substitut till pasta.<br>Ät så här: Shiratakinudlar smakar inte så mycket i sig så de passar bäst med en kryddig wok eller i en soppa med lite hetta.

<strong>Sötpotatis - Vitamintät &amp; lågt GI</strong><br>Vid en första anblick kanske inte sötpotatisen verkar mer märkvärdig än en vanlig vit potatis. Båda sorter innehåller ungefär lika många kalorier men den röda sötpotatisen är faktiskt en ört som bär på många hälsosamma egenskaper! Sötpotatis innehåller exempelvis mer C-vitamin, karoten och kalcium än vanlig potatis. Sötpotatis har även ett lägre GI-värde och anses vara snällare mot mage och tarm då de inte innehåller saponiner och lektiner som den vita potatisen.<br>Ät så här: Ät på samma sätt som vanlig vit potatis. Du kan även ugnsrosta tunna skivor till chips eller göra mos på sötpotatisen.

Foto: Cornelia Nordström

2 av 12: <strong>Sötpotatis - Vitamintät &amp; lågt GI</strong><br>Vid en första anblick kanske inte sötpotatisen verkar mer märkvärdig än en vanlig vit potatis. Båda sorter innehåller ungefär lika många kalorier men den röda sötpotatisen är faktiskt en ört som bär på många hälsosamma egenskaper! Sötpotatis innehåller exempelvis mer C-vitamin, karoten och kalcium än vanlig potatis. Sötpotatis har även ett lägre GI-värde och anses vara snällare mot mage och tarm då de inte innehåller saponiner och lektiner som den vita potatisen.<br>Ät så här: Ät på samma sätt som vanlig vit potatis. Du kan även ugnsrosta tunna skivor till chips eller göra mos på sötpotatisen.

<strong>Hett med kokos - Boostar immunförsvaret</strong><br>Kokos har helt klart fått ett uppsving den senaste tiden och finns i många olika former. Det oraffinerade kokosfettet passar perfekt att steka i då det består av mättat fett som klarar höga temperaturer och fettsyrorna är medellånga vilket gör att de har svårt att lagras i kroppen. Kokosfett är också rikt på laurinsyra, denna syra finns även i bröstmjölk, som boostar immunförsvaret och är antiinflammatorisk. Det är också populärt att byta ut komjölk mot kokosmjölk eller garnera frukosten med rostade kokosskivor.<br>Ät så här: Stek med kokosfett, använd kokosmjölk till smoothies eller soppor och garnera sallader, tårtor eller frukostgröten med rostade kokosskivor.

3 av 12: <strong>Hett med kokos - Boostar immunförsvaret</strong><br>Kokos har helt klart fått ett uppsving den senaste tiden och finns i många olika former. Det oraffinerade kokosfettet passar perfekt att steka i då det består av mättat fett som klarar höga temperaturer och fettsyrorna är medellånga vilket gör att de har svårt att lagras i kroppen. Kokosfett är också rikt på laurinsyra, denna syra finns även i bröstmjölk, som boostar immunförsvaret och är antiinflammatorisk. Det är också populärt att byta ut komjölk mot kokosmjölk eller garnera frukosten med rostade kokosskivor.<br>Ät så här: Stek med kokosfett, använd kokosmjölk till smoothies eller soppor och garnera sallader, tårtor eller frukostgröten med rostade kokosskivor.

<strong>GURKMEJA - En stark antioxidant</strong><br>Kryddan som ger curryn sin gula färg börjar nu bli mer och mer populär för sina hälsobringande egenskaper. Kryddan har i forskning setts hejda sjukdomsförloppet hos möss med alzheimer och cancer. Gurkmejan är en kraftig anti­oxidant som ger skydd mot fria radikaler och är starkt antiinflammatorisk.<br>Ät så här: Krydda maten med gurkmeja, just gurkmeja i sig smakar inte så mycket. Det går även att köpa tillskott med gurkmeja.

Foto: ?? ??

4 av 12: <strong>GURKMEJA - En stark antioxidant</strong><br>Kryddan som ger curryn sin gula färg börjar nu bli mer och mer populär för sina hälsobringande egenskaper. Kryddan har i forskning setts hejda sjukdomsförloppet hos möss med alzheimer och cancer. Gurkmejan är en kraftig anti­oxidant som ger skydd mot fria radikaler och är starkt antiinflammatorisk.<br>Ät så här: Krydda maten med gurkmeja, just gurkmeja i sig smakar inte så mycket. Det går även att köpa tillskott med gurkmeja.

<strong>Mandelmjöl - Sänker ditt GI-värde</strong><br>Sänk GI-värdet med hjälp av mandelmjöl! Ett glutenfritt mjölalternativ som är gjort på skållade och malda mandlar. Mjölet innehåller mycket fett och protein men lite kolhydrater och sänker därför GI-värdet om du bakar bröd med det. Mandelmjöl säljs i mindre påsar men det behövs inte alls lika mycket som om du skulle använda vanligt vetemjöl. Andra mjölsorter som är fria från gluten och innehåller mindre kolhydrater är hasselnötsmjöl och kokosmjöl.<br>Ät så här: Ersätt ditt vanliga vetemjöl med mandelmjöl när du bakar eller gör pannkakor om du vill ha ett bättre GI-alternativ.

5 av 12: <strong>Mandelmjöl - Sänker ditt GI-värde</strong><br>Sänk GI-värdet med hjälp av mandelmjöl! Ett glutenfritt mjölalternativ som är gjort på skållade och malda mandlar. Mjölet innehåller mycket fett och protein men lite kolhydrater och sänker därför GI-värdet om du bakar bröd med det. Mandelmjöl säljs i mindre påsar men det behövs inte alls lika mycket som om du skulle använda vanligt vetemjöl. Andra mjölsorter som är fria från gluten och innehåller mindre kolhydrater är hasselnötsmjöl och kokosmjöl.<br>Ät så här: Ersätt ditt vanliga vetemjöl med mandelmjöl när du bakar eller gör pannkakor om du vill ha ett bättre GI-alternativ.

<strong>FRÖKEX - Hårt bröd utan gluten</strong><br>Ett populärt substitut för knäckebröd och vanliga kex är knapriga kex gjorda av blandade frön, vatten och salt. Resultatet blir ett hårt bröd fullt med fibrer som innehåller mindre kolhydrater och inget gluten. Frökex kan köpas färdiga eller så kan man baka själv hemma.<br>Ät så här: Perfekta till ostbrickan eller i stället för bröd till frukost.

6 av 12: <strong>FRÖKEX - Hårt bröd utan gluten</strong><br>Ett populärt substitut för knäckebröd och vanliga kex är knapriga kex gjorda av blandade frön, vatten och salt. Resultatet blir ett hårt bröd fullt med fibrer som innehåller mindre kolhydrater och inget gluten. Frökex kan köpas färdiga eller så kan man baka själv hemma.<br>Ät så här: Perfekta till ostbrickan eller i stället för bröd till frukost.

<strong>NÖTSMÖR - Fullt av nyttiga fetter</strong><br>Hur kan jordnötssmör vara nyttigt, kanske du tänker? Och visst, nötsmör laddade med socker och salt gör knappast gott för hälsan. Nu finns det i stället många alternativ på marknaden som är både salt- och sockerfria. Dessutom kan du göra nötsmör helt själv genom att mixa nötter med några droppar olivolja. Nötsmör innehåller bra fetter och mängder av näringsämnen som folsyra, järn, magnesium och zink.<br>Ät så här: Använd nötsmör som smaksättare i smoothies, som pålägg eller i hemmagjort godis.

Foto: Per Johansson Procard Ab Sweden

7 av 12: <strong>NÖTSMÖR - Fullt av nyttiga fetter</strong><br>Hur kan jordnötssmör vara nyttigt, kanske du tänker? Och visst, nötsmör laddade med socker och salt gör knappast gott för hälsan. Nu finns det i stället många alternativ på marknaden som är både salt- och sockerfria. Dessutom kan du göra nötsmör helt själv genom att mixa nötter med några droppar olivolja. Nötsmör innehåller bra fetter och mängder av näringsämnen som folsyra, järn, magnesium och zink.<br>Ät så här: Använd nötsmör som smaksättare i smoothies, som pålägg eller i hemmagjort godis.

<strong>Grönkål - Sänker ditt kolesterol</strong><br>Kålsorten med superkrafter! Grönkål har länge varit ett måste för hälsogurus i USA, på engelska heter det kale, då de mörkgröna bladen är rika på C-vitamin, järn, lutein, kalcium och fosfor. Grönkål ska kunna sänka kolesterolet, sänka inflammation i kroppen, rensa levern och är full med bra antioxidanter.<br>Ät så här: Gör grönkål till en del av dina juicer eller smoothies. Du kan även använda den i wok eller sallad. Ett snabbt sätt att marinera kålen för att göra den lite mjukare är att massera den med olivolja och lite citonjuice.

Foto: Martina Huber

8 av 12: <strong>Grönkål - Sänker ditt kolesterol</strong><br>Kålsorten med superkrafter! Grönkål har länge varit ett måste för hälsogurus i USA, på engelska heter det kale, då de mörkgröna bladen är rika på C-vitamin, järn, lutein, kalcium och fosfor. Grönkål ska kunna sänka kolesterolet, sänka inflammation i kroppen, rensa levern och är full med bra antioxidanter.<br>Ät så här: Gör grönkål till en del av dina juicer eller smoothies. Du kan även använda den i wok eller sallad. Ett snabbt sätt att marinera kålen för att göra den lite mjukare är att massera den med olivolja och lite citonjuice.

<strong>Brysselkål - en C-vitaminbomb!</strong><br>Från det brittiska julbordet till den svenska vardagstallriken. Allt fler börjar upptäcka de goda kvalitéerna som brysselkålen har att erbjuda. Kalorisnål men mättar bra då kålen innehåller mycket fibrer. Brysselkål är även rik på kalcium, järn och C-vitamin. Brysselkål innehåller faktiskt mer C-vitamin än motsvarande mängd apelsin.<br>Ät så här: Ånga brysselkålen och servera som tillbehör till middagen. Eller ugnsrosta den med andra rotfrukter, olivolja och vitlöksklyftor.

Foto: Anna Hã Llams / Expressen

9 av 12: <strong>Brysselkål - en C-vitaminbomb!</strong><br>Från det brittiska julbordet till den svenska vardagstallriken. Allt fler börjar upptäcka de goda kvalitéerna som brysselkålen har att erbjuda. Kalorisnål men mättar bra då kålen innehåller mycket fibrer. Brysselkål är även rik på kalcium, järn och C-vitamin. Brysselkål innehåller faktiskt mer C-vitamin än motsvarande mängd apelsin.<br>Ät så här: Ånga brysselkålen och servera som tillbehör till middagen. Eller ugnsrosta den med andra rotfrukter, olivolja och vitlöksklyftor.

<strong>SURKÅL - Sänker magens ph-värde</strong><br>Nyttiga probiotiska bakterier skyddar magen och sänker ph-värdet vilket gör det svårare för dåliga bakterier att fästa i kroppen. Probiotika finns i bland annat yoghurt men med surkål kan du maxa intaget av nyttiga bakterier då en matsked sägs ge lika mycket probiotiska bakterier som en hel liter yoghurt!<br>Ät så här: Lägg till surkål som tillbehör till middagen! Surkål äts ofta tillsammans med korv och passar bra i en GI-kost.

Foto: Pernilla Wästberg

10 av 12: <strong>SURKÅL - Sänker magens ph-värde</strong><br>Nyttiga probiotiska bakterier skyddar magen och sänker ph-värdet vilket gör det svårare för dåliga bakterier att fästa i kroppen. Probiotika finns i bland annat yoghurt men med surkål kan du maxa intaget av nyttiga bakterier då en matsked sägs ge lika mycket probiotiska bakterier som en hel liter yoghurt!<br>Ät så här: Lägg till surkål som tillbehör till middagen! Surkål äts ofta tillsammans med korv och passar bra i en GI-kost.

<strong>KOMBUCHA - Kolsyrat näringsrikt te</strong><br>Fermenterat te som började framställas i Kina redan 220 f.Kr. Då kallades drycken för livets elixir. En mjölksyrabakteriekultur jäser med ekologiskt te och under processen bildas en rad näringsämnen som antioxidanter, organiska syror, enzymer och vitaminer. I dag är drycken populär bland tränare och dietister i USA och går att köpa naturell eller smaksatt. Kombucha har en frisk, syrlig smak.<br>Ät så här: Ett gott alternativ till läsk då det är lätt kolsyrat. Passar även bra som alkoholfritt alternativ på fest!

11 av 12: <strong>KOMBUCHA - Kolsyrat näringsrikt te</strong><br>Fermenterat te som började framställas i Kina redan 220 f.Kr. Då kallades drycken för livets elixir. En mjölksyrabakteriekultur jäser med ekologiskt te och under processen bildas en rad näringsämnen som antioxidanter, organiska syror, enzymer och vitaminer. I dag är drycken populär bland tränare och dietister i USA och går att köpa naturell eller smaksatt. Kombucha har en frisk, syrlig smak.<br>Ät så här: Ett gott alternativ till läsk då det är lätt kolsyrat. Passar även bra som alkoholfritt alternativ på fest!

<strong>STEVIA - Sött utan kalorier</strong><br>Du kanske har märkt att allt fler produkter med sötningsmedlet stevia har dykt upp på marknaden? I december 2011 godkände EU sötningsmedlet och nu är det många som använder stevia i stället för socker i bakning och efterrätter. Sötningsmedlet kommer från en växt med sitt ursprung i Sydamerika och är både kalorifritt och har ingen påverkan på blodsockret.<br>Ät så här: En produkt som ersätter vanligt vitt socker. Sötningsmedlet är väldigt sött och det behövs inte lika mycket för att uppnå samma sötning som socker ger.

Foto: Robert Strandberg

12 av 12: <strong>STEVIA - Sött utan kalorier</strong><br>Du kanske har märkt att allt fler produkter med sötningsmedlet stevia har dykt upp på marknaden? I december 2011 godkände EU sötningsmedlet och nu är det många som använder stevia i stället för socker i bakning och efterrätter. Sötningsmedlet kommer från en växt med sitt ursprung i Sydamerika och är både kalorifritt och har ingen påverkan på blodsockret.<br>Ät så här: En produkt som ersätter vanligt vitt socker. Sötningsmedlet är väldigt sött och det behövs inte lika mycket för att uppnå samma sötning som socker ger.

Kokosolja, mandelmjöl och grönkål. Närings­maxa din tallrik med mat som gör att du både håller formen och mår bättre.

Söndag tipsar om 12 nya hälsotrender.

Andra har också läst

Foto: Foto: Bianca Brandon-Cox

Kristina Andersson, näringsfysiolog

Trenderna inom mat förändras ständigt och just nu är det bland annat kolhydratssnåla livsmedel som är på tapeten. Men vi börjar även intressera oss för rena råvaror som brysselkål, sötpotatis och grönkål. Näringsfysiologen Kristina Andersson, 34, bekräftar att vi återigen börjar laga mat av riktiga råvaror.

- Trenden vi ser handlar mycket om att äta rena råvaror, att vi ska äta riktig mat. Tidigare har det varit populärt med produkter som ska likna mat men som ändå inte är det. Kulmen kom med den fettfria majonnäsen. Majonnäs, som består av äggula och olja, var plötsligt fri från fett och då kan man verkligen undra vad den produkten består av i stället. Nu vill vi förenkla, vi går tillbaka till vår nordiska kost med mycket ­rotfrukter och helst ska inte maten vi äter ha någon innehållsförteckning alls. Vi vill äta maten i den form som den har vuxit fram.

 

Kristina Andersson menar att mattrender fungerar som de allra flesta trender, det kommer motreaktioner och vi blir intresserade av nya sätt att äta. En annan tydlig trend är att minska på spannmålen och sträva efter en mer glutenfri kost.

- Det har kommit många produkter som ersätter spannmål. Jag gillar produkterna, som mandelmjöl, men de behövs egentligen bara om vi ska baka kakor och bröd. Då är det ett bra alternativ men i stort kanske man borde tänka på att dra ner på kakor och efterrätter i stället.

Var kommer dessa trender från?

- Information är mycket mer lättillgängligt i dag och vi ifrågasätter allt mer. Tillsatsdebatten har också gjort människor mer intresserade av att äta en ren kost. Vi ska se mat som näring, med byggstenar och ämnen som ­hjälper kroppen att fungera rätt.

FLER HÄLSOTRENDER

Hälsobars.

I dag finns det många alternativ på marknaden. Allt från måltidsersättningar till bars med nötter och frukt går att hitta i de flesta affärer.
Gröna juicer.

Glöm den söta apelsinjuicen, nu experimenterar allt fler med gröna juicer hemma i köket. Färsk spenat, ingefära, äpple, selleri och gurka är några av de populära råvarorna som blir juice.
Nyttiga chips.

Ugnsrosta dina egna chips till helgmyset av rödbeta, palsternacka eller sötpotatis. Skiva dina rotfrukter tunt, lägg på en plåt och ringla över olivolja. Salta chipsen och rosta sedan i ugn på 125 grader i en timme.
Grötfrukost.

Råg, havre, quinoa - i dag finns det många olika typer av gröt på marknaden. Det är även trendigt att näringsmaxa gröten med hjälp av ett ägg (låt den koka tillsammans med gröten) eller genom att strö nötter, frön eller torkad frukt på gröten.
Elektrolyter.

Salterna i blodet kallas för elektrolyter och behövs för att hålla rätt vätskebalans i kroppen. I dag finns elektrolyter i många sportdrycker men även i kokosvatten som är ett mer naturligt sätt att återställa vätskebalansen efter träning.
Extra D-vitamin.

Populär vitamin som nu finns tillsatt i allt från sportdrycker till mjölk. D-vitamin förbättrar immunförsvaret och tros kunna förebygga sjukdom.
Alkoholfritt.

Det alkoholfria sortimentet ökar och Systembolaget bekräftar att efterfrågan på alkoholfria alternativ växer.
Raw Food.

Dieten där ingen mat hettas upp över 42 grader blir allt mer populär. Maten består av grönsaker, frukt, rotsaker, nötter och bär bland annat. Många inspireras av Raw Food-recept utan att följa dieten till 100 procent.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer