Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Minska din stress - 3 knep som funkar

Går livet lite för fort? Har du svårt att varva ner?

Långvarig stress är skadlig, och det är viktigt att hitta sätt att varva ner. Kbt-psykologen Maria Farm ger dig tre enkla övningar.

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

1 av 4

Stress kan påverka hela din kropp

Arbetslivet och det privata kan kännas kravfyllt, och många av oss har svårt att sluta stressa även mellan varven när det är lite lugnare.
Stress är ett effektivt sätt att hantera yttre och inre faror, men för många är det i dag ett problem att vi får för lite återhämtning så att kropp och psyke inte kan ladda om funktionerna.
Långvarig stress är särskilt skadlig, och kan leda till en rad hälsoproblem med allt från dåligt humör, nedstämdhet och sömnproblem, till minnes- och koncentrationssvårigheter och störd och försämrad matsmältning.
Stress kan göra att man äter för fort och dessutom fel sorts mat av gammal vana. Den påverkar hela vårt ätbeteende, men också hur kroppen tillgodogör sig näring. Om du vill leva mer hälsosamt och kanske dessutom tappa i vikt, så är minskad stress ett bra ställe att börja på.
KLICKA VIDARE FÖR ÖVNINGARNA SOM MINSKAR STRESSEN
1 av 4