Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Foto: John Foxx

Minska 4 kilo på en månad

Dags att bli av med semesterkilona! Hitta din promenadnivå och gå ner i vikt. På en månad kan du bli av med fyra kilo och få ny energi.

FAKTA

Tappa kilon med en extra promenad – varje dag


Se här hur många kilon du kan bli av med om du tar en extra promenad varje dag:
Tid/dag            Steg                Kilo/månad        Kilo/år
15 minuter    1 800 steg           0,3 kg                 4,5 kg
30 minuter    3 600 steg           0,7 kg                 9 kg
45 minuter    5 400 steg           1 kg                   13,5 kg
60 minuter    7 200 steg           1,5 kg                18 kg
90 minuter    10 800 steg         2 kg                   27 kg

Obs! Siffrorna ovan gäller främst för dig som inte tränar sedan tidigare. Du bör också kombinera träningen med en hälsosam kost. För att gå ner 27 kilo måste du ha en ordentlig övervikt att ta av.

Källa: Katarina Woxnerud.

Alla kan gå ner i vikt med effektiva promenader.

 – Ett kilo per vecka kan du lätt gå ner, är du en riktig soffpotatis kan det gå ännu snabbare, säger träningsexperten Katarina Woxnerud.

 Men det gäller att du anpassar promenaderna efter din nivå. 

 – Många fastnar i vanliga promenader, men när du har nått en viss nivå behöver du öka belastningen med till exempel högre intensitet, tempovariationer eller redskap. 

Få till rutinen

 Du kan också testa morgonpromenader för att ge förbränningen en extra skjuts. För nybörjare är det viktigare att få rutin på promenaderna och lägga in vardagsmotion.

 – Nybörjare ska göra det lätt i början och inte sätta för höga mål. Det är bättre att du rör på dig lite men att det verkligen blir av.

Vänta inte på bättre tider

 Det enda som alla kan behöva tänka på är att ha ett par bra skor och se över kosten. Skippa småätandet och gör dig av med godiset och kakorna där hemma. Lägg till mer frukt och grönt, byt ut pasta, ris och potatis mot bönor och linser. 

 Vänta inte på bättre tider, utan börja gå idag enligt det träningsschema som passar dig, du får tre nivåer att välja på. Om fyra veckor kan du vara fyra kilo lättare!