Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 24 feb 2011 10:39

Uppdaterad 24 feb 2011 14:17

Mia: "Redan efter 14 dagar markte jag skillnad"

LYSSNA PÅ KROPPEN. "Jag brukar jämföra kroppen med en mobiltelefon", säger Mia Lans. "En mobiltelefon varnar när batteriet börjar bli lite lågt och då är vi snabba med att sätta den på laddning. Vi behöver göra samma sak med kroppen. Den varnar, men du måste lyssna på den och ladda den också.

LYSSNA PÅ KROPPEN. "Jag brukar jämföra kroppen med en mobiltelefon", säger Mia Lans. "En mobiltelefon varnar när batteriet börjar bli lite lågt och då är vi snabba med att sätta den på laddning. Vi behöver göra samma sak med kroppen. Den varnar, men du måste lyssna på den och ladda den också.

Foto: Richard Ström

Mia Lans, 44 drabbades av en utmattningsdepression med svåra sömnproblem, ofta sov hon bara några timmar per natt. Med hjälp av mindfulness förbättrade hon sömnen och tog sig ur depressionen.
För drygt tio år sedan var Mia Lans chef för en klädbutik, höll aerobic-klasser fyra gånger i veckan, hade två små barn och studerade på distans. Det fanns inte många minuter över till återhämtning.
– Jag var som en skenande häst. Kroppen var jämt speedad och tankarna snurrade, till slut fick jag allvarliga sömnproblem och sov bara cirka tre timmar per natt, säger Mia.
Hon drabbades av muskelvärk och ständiga infektioner och fick till och med kolla hjärtat på sjukhus.

Tuppade av

Ändå drog hon inte i bromsen utan fortsatte gasa tills hon en dag bokstavligen tuppade av när hon var hemma med barnen. Efter ambulansfärd till sjukhuset vaknade hon pa en brits och skulle flytta sig över till en annan. Men det gick inte, kroppen ville inte lyda.
– Jag som var aerobicinstruktör kunde inte röra mig, det var hemskt. Min man och mamma fick vårda mig hemma i tre månader efter det.
Under sjukskrivningen förstod Mia att hon måste ändra sitt liv.
Hon skaffade den ungerska vallhunden Alfons, promenaderna gjorde att hon mådde bättre. Hon började också läsa böcker om mindfulness och göra övningar som hon hade på en cd-skiva.
– Redan efter 14 dagar märkte jag skillnad. Kroppen var mindre uppvarvad och andningen blev lugnare. Det kändes som ett underverk när jag kunde somna, det var nästan som en mirakelvändning.

Sadlade om

I ett år var Mia sjukskriven men ganska snart efter att hon uppäckt mindfulness så kände hon att hon var på rätt väg och att hon skulle komma tillbaka. Fast inte till sitt gamla liv, förändringen hade så stor påverkan att hon bestämde sig för att sadla om. Sedan 2003 jobbar hon med friskvård i eget företag och under senare år också som mindfulnessinstruktör. Da har hon chansen att hjalpa andra att hantera stress och må bättre.
– I dag har jag mer livsenergi än någonsin. Jag gör mina mindfulness-övningar som en rutin varje morgon, lunch och kväll och oftare när jag har det lite stressigt. Det är lika naturligt som att borsta tänderna för mig.
Hon har förstått att hon inte hade ett sunt beteende tidigare och att hon inte lyssnade till kroppens signaler. Nu prioriterar hon tid till återhämtning, att frikoppla sinnet från tankar och ha en balans mellan aktiviteter och lugn.

Relaterat