Foto: Colourbox

Mellanmål: Här är 9 som gör dig vacker

När småsuget sätter in är det lätt att göra riktigt dåliga kostval.

Ta i stället hjälp av den här listan och stoppa i dig något som gör dig både nöjd och vacker!

Här är nio mellanmål med goda långtidseffekter.

1. Avokado med citron och havssalt

Avokado är rikt på omega 3-fettsyror och innehåller mer än 25 viktiga näringsämnen och vitaminer – ämnen som stärker naglar och hår och motverkar rynkor. Dessutom mättar avokadon bra. Pressa lite citron över och servera med en nypa havssalt.

 

2. Supermörk choklad...

Kakaobönan innehåller fler än 300 nyttiga ämnen, bland annat höga halter av magnesium som är bra för hjärt-kärlsystemet och krom som minskar sötsug. Men se till att du väljer en ritigt mörk variant och kolla på ingredienslistan. En del varianter innehåller mer än 50 procent vitt socker.

 

3. Ett ägg...

Jordens bästa förpackning, lätt att ta med sig och helt fri från snabba kolhydrater. Ägg är rika på proteiner, nödvändiga för att kollagen ska förnyas. Proteiner hjälper även till att producera tillväxthormoner som behövs för att vitalisera hud och hår. Ta med ett färdigkokt eller mixa ner i en smoothie.

 

4. Yoghurt med frön.

Yoghurt ger hälsosamma bakterier och kan vara en bra källa till kalcium för den som är känslig för stora mängder laktos. Strössla över linfrön eller pumpafrön, de är rika på magnesium- och zink, som bidrar till att hålla kvar kollagen i hyn, och höjer det goda kolesterolet.

 

5. En nypa nötter.

Nötter och frön är fyllda med mangan och selen, som är bra för friskt och glänsande hår. De innehåller mängder med E-vitamin och ​B-vitamin, bland annat B9 - folsyra, B1 och B6, som kan hjälpa till att skydda huden från skadliga UV-strålar. Rikt på enkelomättade fettsyror och håller dig mätt länge.

 

6. Morötter med hummus

Morötter bidrar till att hålla hud och tänder i toppform, och dess höga c-vitaminhalt boostar immunförsvaret. Beta-karotenet skyddar huden mot solskador och förebygger rynkor. Om du vill att det ska mätta bättre, servera med egen hummus - mixa kikärter, olivolja, citron, salt och kanske lite vitlök.

 

7. Blåbär

Fullmatade med mineraler vi behöver för att må bra, som kalcium, magnesium och järn. De har antiinflammatoriska egenskaper och kan hjälpa en trilskande mage, motverkar åldersrelaterade synförsämringar och håller blodsockret – och därmed lättare vikten – på en bra nivå.

 

8. Chiapudding

Höstens hetaste frö - chiafröet - är rikt på omega 3 och en massa andra nyttigheter. Dessutom bildar det en skyddande gelé runt sig som ger magen extra mycket att jobba med. Det gör att du känner dig mätt längre och gör det lättare att hålla vikten. Låt ett par matskedar svälla med valfri vätska, behöver inte ens kokas

 

9. Ett stort glas vatten

Ja, du har väl inte glömt att 70 % av din kroppsvikt utgörs av vatten. Jätteviktigt för att återfukta hyn och sätta fart på cellförnyelsen. Bidrar dessutom till att rensa ut toxiner. Ibland gör det dig dessutom lika tillfredsställd som att äta något med kalorier.

 

Läs mer: Hälsoliv supermat från A till Ö

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande