Ganska enigt. Mellanmål är oftast inte nödvändigt, anser experterna. "För många blir mellanmålen ett problem, det leder till fler kalorier på en dag", säger dietisten Heléne Bertéus Forslund.
Ganska enigt. Mellanmål är oftast inte nödvändigt, anser experterna. "För många blir mellanmålen ett problem, det leder till fler kalorier på en dag", säger dietisten Heléne Bertéus Forslund.

Mellanmål – onödiga kalorier eller bra vana?<br />

Har du också hört att mellanmål är bra när du vill gå ner i vikt? Eller att du måste äta ofta för att hålla i gång förbränningen?

I takt med att intresset för fasta växer i Sverige utmanas uppfattningar om hur och när vi borde äta våra måltider.

Flera experter menar att mellanmålens effekt på vikten är överskattad.

- Varför skulle det vara bra att äta trots att man inte är hungrig, säger läkaren Andreas Eenfeldt.

I takt med att intresset för fasta växer i Sverige utmanas uppfattningar om hur och när vi borde äta våra måltider. Har du också hört att mellanmål är bra när du vill gå ner i vikt? Eller att du måste äta ofta för att hålla i gång förbränningen? Men flera experter menar att mellanmålens effekt på vikten är överskattad. Redan för åtta år sedan skrev dietisten Heléne Bertéus Forslund vid Sahlgrenska Akademin en avhandling i ämnet.

- Att äta lite men ofta har blivit ett allmänt råd till dem som behöver gå ner i vikt, men det rådet har ingen vetenskaplig grund. Det är otroligt svårt att göra livsstilsförändringar och vi ska inte göra det svårare genom att ge dåliga råd, säger hon.

Kan bli ett problem

I studien ingick 140 personer som alla sökt vård för fetma. Hälften av patienterna åt frukost, lunch och middag medan andra hälften åt samma tre huvudmål plus tre mellanmål varje dag. Samtliga som deltog i studien sänkte sitt kaloriintag. Ett år senare visade det sig att de som åt tre mål om dagen hade lika effektiv viktnedgång som de som åt extra mellanmål.

- För många blir mellanmålen ett problem, det leder till fler kalorier på en dag. Vi ser att det finns en koppling mellan högt BMI och hög ätfrekvens. Många lyckas bättre med sin viktnedgång genom att äta färre måltider. Vi vet också att struktur hjälper, oplanerat ätande är inte bra för viktnedgång.

Att mellanmål håller i gång förbränningen är alltså en myt?

- Förbränningen beror på hur mycket energi du äter, hur du fördelar det över dagen gör ingen skillnad för energiomsättningen, säger Heléne Bertéus Forslund.

"Effekten extremt överskattad"

Många av dem som minskar kolhydraterna i sin kost äter bara två eller tre mål om dagen. Helt naturligt, menar läkaren Andreas Eenfeldt.

- Mellanmålens effekt är extremt överskattad, varför skulle det vara bra att äta trots att man inte är hungrig? Det är befängt att råda folk att äta oftare när vi är mitt uppe i en fetmaepidemi, säger han.

Livsmedelsverket har även de backat i mellanmålsfrågan. Fram till oktober 2013 löd rådet att vi skulle äta mellan ett och tre mellanmål per dag. Nu finns inte längre någon rekommendation kring hur ofta vi ska äta.

- Vi valde att ta bort den rekommendationen då det inte finns tillräckligt med forskning kring mellanmålens betydelse för hälsan, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

- För vissa kan ett mellanmål på eftermiddagen göra att man inte faller för frestelser. Behovet av mellanmål är väldigt individuellt och vi ser nu över vilka råd vi ska ha kring detta framöver, tillägger hon.

"Bättre att äta mer sällan"

En studie från 2013 undersökte fettförbränning och hungerkänslor hos normalviktiga som åt tre respektive sex mål mat om dagen. Energiomsättningen var densamma oavsett måltidsfrekvens men deltagarna kände sig hungrigare och mer sötsugna när de åt sex mål mat om dagen.

Läkaren Anders Tengblad, som doktorerat på diabetes, menar att det är en myt att man håller sig mättare med mellanmål.

- Tvärtom vad många tror verkar det vara bättre att äta mer sällan om man är överviktig. I studier upplever ofta de som lottas till att äta färre gånger per dag att de är mättare och nöjdare.

Inte hungrig? Ät inte

Mai-Lis Hellenius, professor och överläkare vid Karolinska universitetssjukhuset, håller med om att tre huvudmål är en bra grund.

- Vi småäter för mycket. Men vi ser också en tydlig trend att kvällsmålet inträffar senare på dagen och då kan många tycka att det är bra med ett mellanmål på eftermiddagen. Oplanerat ätande är det värsta och ökar risken för metabolt syndrom. Risken med mellanmål är att du tar något i farten, då bli det ofta sådant som innehåller mycket socker.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!