SMART MAT. En sallad eller en mindre portion av lunchen kan vara perfekt till mellanmål. Äter du regelbundet slipper du blodsockerfall och det blir lättare att göra genomtänkta matval. FOTO: THINKSTOCK
SMART MAT. En sallad eller en mindre portion av lunchen kan vara perfekt till mellanmål. Äter du regelbundet slipper du blodsockerfall och det blir lättare att göra genomtänkta matval. FOTO: THINKSTOCK

Mellanmål - välj smart och tappa extrakilon<br />

Ät regelbundet och gå ner i vikt! Ett smart mellan­mål kan hjälpa dig att tappa extrakilon och ge dig mer ork.

Du hoppar över måltider eller äter i farten. Plötsligt står du där och är vrålhungrig medan du sneglar på godisautomaten. Känner du igen dig?

Många gånger sätter ett hektiskt liv käppar­ i hjulet för sunda matvanor. Närings­fysiologen Kristina Andersson menar att dina matval blir smartare om du äter mellan­mål varje dag.

- Många upplever att hungern eller suget försvinner eller åtminstone blir lättare att kontrollera när de äter mellanmål. Då är det enklare att göra klokare matval när det är dags för lunch och middag, säger hon.

För många är regelbundna mellanmål ett effektivt sätt att tappa kilon. Anledningen till att det fungerar är att man inte faller för frestelser lika ofta när man ser till att ge kroppen regelbunden näring. Vi äter också ofta automatiskt mindre portioner när vi äter oftare.

- Det är där den stora effekten sker. Väljer vi bra mellanmål hålls blodsockret på en jämn nivå och hungern i schack. Min filosofi är att man aldrig ska bli för hungrig. Det handlar inte på något sätt om att det är farligt för oss att bli hungriga, snarare att det leder till att vi gör usla val som är dåliga för oss.

Kristina menar att bättre matval och jämnare blodsocker ger oss bättre humör och mer ork. Detta kan leda till att vi orkar röra oss mer vilket ger ytterligare hälsofördelar.

Hur ofta och mycket bör vi äta?

- Frukost, lunch och middag ska vara huvudmålen, välbalanserade och relativt stora. Mellanmålen ska inte vara så stora men smarta. Dels till innehåll och dels till tajming. Mellanmålen ska ligga precis innan hunger och sug sätter in, då kan man klara sig på mindre mängd och ändå få stor effekt.

 

Ett smart mellanmål innehåller ­protein och lite kolhydrater menar ­Kristina som bland annat tipsar om keso eller ägg tillsammans med en frukt eller nötter som bra mellanmål.

För dem som tycker att mellanmål känns krångligt och tidskrävande har Kristina ett tips.

- Gör det inte så svårt. Utgå från vad du kan tänka dig att äta. En näve nötter är inte svårt, inte ett kokt ägg heller. Eller kanske ta lite extra lunch med dig så att du kan ta en bit av det som mellan­mål.

20 LÄCKRA MELLANMÅL

100 gram keso med 2 matskedar ovispad grädde, flagad mandel och några hallon. (LCHF)
Valfri frukt, som äpple eller banan, med 2 msk osockrat nötsmör. (Paleo)
Ostrullar med smör. Hyvla några skivor ost, bre på smör och rulla ihop. (LCHF)
Smoothie på 2 1/2 dl lättmjölk, 2 dl naturell yoghurt, 1 persika och 50 gram björnbär. (Viktväktarna)
1 skiva grovt, rostat rågbröd med 1/4 paprika, 4 msk ricotta och 1 msk färsk timjan. (Viktväktarna)
Tärna en klyfta honungsmelon, blanda med 1 dl hallon och blåbär. Servera med 2 msk vaniljkesella och 5 hackade hasselnötter. (Viktväktarna)
Blanda 1 dl keso mini med 1/2 tsk vaniljsocker. Garnera med 1 dl blåbär. (Viktväktarna)
En burk makrill i tomatsås på två skivor knäckebröd. (GI)
En näve osaltade nötter med 1 dl ­turkisk yoghurt. (LCHF)
Smoothie på kokosmjölk, banan och kakao. (Paleo)
Oströra på 30 gram keso, 1/2 dl riven ost och några grovhackade valnötter. Ät på ett grovt bröd om du vill. (GI)
Blanda en halv grapefrukt och en halv apelsin med 100 gram keso ananas & passion och 1 msk hackade hasselnötter (GI)
Kaffe med vispgrädde eller kokosolja. (LCHF)
2 avokadohalvor med 3 msk räkröra och riven parmesan. (GI)
Mosa en avokado med ett kokt ägg. Lägg röran på en bit skinka och gör en rulle av den. (LCHF)
Gör en juice med hjälp av en mixer eller juicemaskin. Satsa på mycket grönt som selleri, spenat och avokado i juicen. (Raw Food)
Knäck 2 ägg i en djup tallrik och vispa tillsammans med 2 msk mjölk, peppar, salt och 1 msk riven ost. Tillaga i mikron på full effekt cirka 1 minut. Rör om och tillaga ännu 1 minut. (LCHF)
1 dl fet yoghurt eller kvarg med en frukt. (GI)
Mosa en avokado med limesaft och lite chilikrydda. Bred på en skiva knäckebröd. (GI)
Mixa 1/2 dl naturell lättyoghurt med 50 gram lättkesella, 1/2 dl lättmjölk, 50 gram mango, några basilikablad, isbitar och 10 pistaschenötter. (ISO-dieten)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!