Foto: Johanna Syrén

Meditera – och minska all din ångest och oro

Att meditera kan minska ångest och oro och förbättra minnet.

Det kan till och med bygga om hjärnan. Forskare har visat att det redan efter åtta veckors mediterande sker förändringar i hjärnans struktur.

Tre gånger i veckan stänger Mia Olsson av mobilen, sätter sig i skräddarställning och mediterar.

- Om jag slarvar med meditationen märker jag det direkt, säger hon. Jag går upp i varv och kan nästan känna mig sjuk.

Foto: Johanna Syrén

För åtta år sedan sprang Mia Olsson och hennes man runt i det vanliga ekorrhjulet: Varsitt krävande heltidsjobb, hus några mil utanför Stockholm och barn som skulle skjutsas både hit och dit. Tillvaron var, som Mia sammanfattar den, forcerad.

 

Drömmen om att flytta tillbaka till hennes och makens rötter i Arbrå fanns där. När de fick möjlighet att köpa den Hälsingegård de länge haft ögonen på slog de till. Mia omskolade sig från vd-assistent på telekombolag till samtalsterapeut och coach.

Hon har aldrig ångrat att de flyttade:

- Förr gick helgerna åt att fixa med huset och trädgården och att shoppa. Allt kretsade så mycket kring shopping. Nu umgås vi i stället med varandra. Vi är ute i naturen, går, springer eller åker längdskidor.

 

LÄS ÄVEN: Yoga och meditation kan ändra strukturen på dina celler

LÄS ÄVEN: Medicinsk yoga kan lindra plågsam värk

 

Bilköerna mellan Värmdö och Stockholms city är utbytta mot en lugn bilfärd som tar 15 minuter exakt, vare sig Mia hamnar framför ett rödljus eller inte. Visst har hon samma personlighet som före flytten, vill fortfarande att saker ska hända snabbt, men något har ändå hänt:

- Jag är behaglig med mig själv på ett annat sätt. Jag har hittat in i mig själv.

Och det är inte bara hälsingenaturen som fått henne dit, utan även meditationen.

- I början satt jag bara ner och andades utan att förstå att jag mediterade. Sedan började jag med guidade meditationer, där man vägleds av en röst. Numera går jag in i mig själv och hittar ett mantra som passar för stunden.

 

Mias favoritmantra har hon fått från Kundaliniyogan. Det lyder "Ong namo guru dev namo" och betyder ungefär "jag böjer mig för min inre visdom". Helst mediterar hon på övervåningen hemma i Hälsingegården. Hon kallar det sin lyxmeditation. Då sätter hon sig på en meditationskudde på yogamattan med händerna på knäna, sluter ögonen och landar i nuet. Mobilen är avstängd och hon vill ha lugn och ro.

- Jag börjar med att andas in och andas ut, landar i nuet. När jag kommit in en bit i meditationen kommer mitt mantra. Antingen säger jag det högt eller viskar det tyst för mig själv. Ibland försvinner mantrat, när jag gått ännu djupare in i meditationen. Ofta känner jag på mig när jag är färdig. Då brukar det ha gått 20 minuter. När jag började med meditation kändes tre minuter som en evighet. Nu går 20 minuter blixtsnabbt.

- Efteråt känner jag mig lugn, energi­påfylld, fokuserad och kan lättare fatta beslut. Så man kan absolut säga att meditationen hjälper mig att hantera vardagen på ett bättre sätt. När man är stressad är man inte lika klarsynt.

 

När Mia inte har möjlighet att meditera hemma, gör hon det i stället på sin mottagning eller på tåget eller flyget.

- Att meditera när man reser blir inte riktigt samma sak med allt oväsen man har omkring sig, men eftersom jag inte gillar att flyga är det skönt att blunda och fokusera inåt en stund.

Men visst finns det perioder när hon glömmer, eller väljer bort, att meditera regelbundet.

- Då märker jag det direkt. Om jag inte tar hand om mig i form av yoga, meditation och andning får jag hjärtklappning och en lättare form av ångest.

 

Den yogaform Mia föredrar är Kundaliniyoga.

- Det är en autentisk, ödmjuk och respektfull form av yoga. Den innehåller mycket mantra, andning och meditation. Andningen är verkligen viktig för mig, jag nästan slutar att andas när jag har mycket att göra.

Ibland när Mia sitter på sin meditationskudde och tankarna vandrar i väg mer än vanligt intar hon en förlåtande attityd till sig själv.

- Jag tänker att det är okej, att jag inte är mer än människa och att det är så här det är just nu.

 

Men yoga och meditation är inte allt för Mia. Hon behöver fysisk ansträngning också och älskar att springa eller åka längdskidor i skogen.

- Jag tror på helheten, att ta hand såväl om sin fysiska kropp som om tankar och känslor.

Trots mantran och meditation kallar sig Mia Olsson för oflummig.

- Jag föreläser ibland om balans i livet och tycker att jag kör med raka, konkreta puckar. Ändå får jag höra att det jag sagt är flummigt. Men att höja sin inre medvetenhet är inte flum!

Men varför mediterar då inte fler?

- Jag tror det beror på okunskap, säger Mia. Många tror att de är så upplysta, ändå förstår de inte hur viktigt det är att ta hand om sitt inre.

 

TEXT: Lotta Byqvist

Hälsovinster

Meditation är en flertusenårig teknik för att finna fokus, koncentration och ökad medvetenhet. Det handlar om att lyssna inåt, vara vaken och uppmärksam. Det finns många meditationstekniker, en av dem är att recitera ett mantra - ord som upprepas för att ge fokus åt meditationen. Här är några av de vetenskapligt belagda hälsofördelar med meditation:

• Minskad ångest och oro

• Bättre självkontroll

• Minskad stress

• Bättre minne

• Ökad kreativitet

Bygger om hjärnan

Forskare har kunnat visa att hjärnans strukturer förändras av meditation. Redan efter åtta veckors mediterande ökade och tätnade den del av hjärnan som kallas hippocampus. Hippocampus är den del av hjärnan som är viktig för lagring av minnen.

Källa: sverigesradio.se. Psychiatry Reseach

Så gör du!

Här är Mias tips till dig som vill komma i gång med meditation:

• Välj en lugn plats där du kan sitta ostört. Stäng av mobil och annat störande.

• Tänd några ljus om du vill öka myskänslan.

• Sätt dig i en avspänd och skön ställning.

• Slut ögonen och börja med att fokusera på din andning - andas in, andas ut.

• I början kommer du förmodligen att uppleva att tankarna börjar fara omkring. Det är helt okej.

• När du andas lugnare, känner en frid inom dig och kanske upplever en lätthetskänsla i kroppen - då har du kommit en bra bit på väg! Men glöm inte att det behövs träning och att det kan ta lite tid - det viktiga är att man har en god vilja!"

Mia Olsson

Ålder: 47 år.

Familj: Maken Håkan, två barn: Jonathan, 25, och Ebba, 16.

Bor: I Hälsingegård i Arbrå.

Gör: Samtalsterapeut, coach.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!