Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 3 feb 2014 14:35

Maxa 5:2 - dieten som funkar på hela ditt liv

5:2 är dieten på allas läppar just nu. Varför inte använda metoden på hela ditt liv?

Så här lätt minskar du stressen - för bättre kärlek, hälsa och humör.

Glöm inte att ladda ner appen - HÄR!

Efter GI och LCHF är det nu 5:2 som gäller. Var och varannan person provar dieten som innebär att du äter och dricker precis som vanligt fem dagar i veckan medan du fastar två. På dina två fastedagar kan du välja att helfasta eller begränsa kaloriintaget till ungefär en fjärdedel av vad du normalt stoppar i dig.

Det funkar för att det är så enkelt och många vittnar om att det nya framgångskonceptet får kilona att rasa.

Men varför nöja sig med att bara använda 5:2 på maten? Denna smarta modell funkar minst lika bra på resten av ditt liv.

Börja redan i dag och kör 5:2 för att komma tillrätta med stressen, motionen, alkoholen, sexlivet, ekonomin, oron och din app-sjuka.

-

5:2/Stress

Var mindful - frigör tid för lugn

Stress har blivit vår tids folksjukdom. Den får oss att sova dåligt, gör oss utbrända och deprimerade. 2013 ökade kostnaderna för sjukskrivningar med en miljard kronor jämfört med 2012. Stress och psykisk ohälsa står för den största ökningen.

Hög tid för en anti-stress-diet alltså. Receptet heter mindfulness. Du kanske inte har möjlighet att drastiskt förändra hela ditt liv men gör en 5:2 och bestäm dig för att försöka leva "mindfult" två dagar i veckan.

- Minska ner på intrycken dessa två dagar, säger Ola Schenström, läkare och mindfulness-lärare.

- Stäng av mobil och dator, läs inte tidningen. Gå ut i naturen, lukta och titta på den som du aldrig gjort förut. Umgås med dina nära, laga mat, ät middag länge, njut av maten. Prata om det som är viktigt, lyssna.

Ola Schenström menar att vi mår bäst om vi är närvarande, men de allra flesta har svårt för det. Ofta är vi på väg någon annanstans, tankarna reser fram och tillbaka i tiden. Alla intryck gör oss splittrade.

- Vi måste träna på närvaro. Om vi lyckas leva mer här och nu skulle livet bli mänskligare och våra relationer mer nära. Vi skulle leva lugnare, se och inte gå så mycket på autopilot som vi gör i dag.

-

5:2/Träning

Träna något som du tycker är roligt

Nästan 60 procent av svenskarna över 16 år motionerar minst två gånger i veckan, enligt SCB. Låter rätt okej. Fast det innebär ju faktiskt också att drygt 40 procent inte gör det...

Hör du till de där procenten soffpotatisar? Kom igen nu. Skrota de dåliga undanflykterna och ta tag i träningen 5:2! Inte peppad? Tänk så här: om du tränar två dagar i veckan - så får du ju slappa fem!

- Nja, vardagsmotionen är jätteviktig, säger Sofia Åhman, träningsexpert i SVT:s "Go´kväll". Se till att röra dig totalt 30 minuter varje dag, cykla till jobbet, gå i trappor, hoppa av bussen en station för tidigt och gå i stället. När du uppnått det och vardagsmotionen är en naturlig del av ditt liv, då passar 5:2-modellen bra.

- Välj något som är kul de där två dagarna du ska träna. Och kör inte i gång för hårt. Tar du ut dig våldsamt kommer du aldrig i väg igen nästa gång, säger hon.

Det är bra att träna något som ger både styrka, balans och rörlighet. Till exempel cross-fit eller annan funktionell träning. Ta med en kompis så blir det roligare.

- Och belöna dig själv efter en månad. Köp ett nytt träningslinne eller gå på bi0. Det sporrar till fortsatt träning, säger Sofia Åhman.

-

5:2/Samliv

Skriv in två hjärtan i almanackan

Svensken har i genomsnitt sex en gång per vecka. Det blir oftare när vi är nyförälskade eller har semester. Men betydligt mer sällan när vi har småbarn eller är stressade.

Gemensamt för både män och kvinnor är att vi önskar att vi hade sex oftare än vad vi har.

Så varför inte köra 5:2 på ditt sexliv? Avsätt tid för sex två dagar i veckan.

- Sex gör att du mår bättre och det skyddar mot stress. Dessutom stärks din kärleksrelation, säger Suzanne Lindström, auktoriserad sexualrådgivare och barn-morska.

Hennes tips är att boka in en smekdag och en hångeldag i veckan, för att få i gång sexlivet.

- Problemet är att folk är så stressade att de tappar lusten till sex. Kasta om i prioriteringslistan, sätt relationen före barn, jobb och husfix.

För att få fart på lusten är smekdagen viktig. Här tar ni 10 minuter var då ni smeker den andra. Klassiska erogena zoner är förbjudet, liksom penetrering. Det ska vara som att beröra partnern för första gången.

- Den här sensuella övningen är till för att upptäcka nya erogena zoner, nya sätt att beröra och ta sig tid för varandra. Gör det sakta och lugnt utan att prata, säger hon.

- På hångeldagen får ni kyssas och smekas var som helst och ha samlag om ni vill.

Känns det inte konstigt att boka in tid för sex?

- Det där är trams. Vår primalhjärna planerar alltid sex. Det är fredag, ni dricker vin, då finns sex i bakhuvudet. Så för att se till att det verkligen blir av; sätt ett hjärta i almanackan två dagar i veckan och ta gemensamt ansvar för ert sexliv, säger Suzanne Lindström.

-

5:2/Oro

Avsätt två dagar till planering

"Skriv dagligen ner de negativa tankar som kommer"

Du trivs inte på jobbet. Så snart du går dit kommer oron smygande. Du känner dig liten och du tänker att du aldrig kommer att få något nytt jobb.

Känner du igen tankemönstret? Oron gör att du blir ängslig och passiv och låser dig i ett negativt beteende. Då kan KBT (kognitiv beteendeterapi) hjälpa.

- Enda sättet att komma förbi oro och tvångstankar är att våga möta dem, säger Karin Folkar, legitimerad psykolog och platschef för kbt-gruppen i Göteborg.

Hon tror att 5:2-modellen kan vara en början på att ta tag i sitt problem.

Om du till exempel vet att du skjuter upp att söka nytt jobb och inte tror att du kommer att lyckas - avsätt två dagar i veckan åt att fila på ditt cv, googla på företag, kolla upp vidareutbildningar och skanna platsannonser. Bara att göra något kommer få dig att må bättre.

- Sedan kan du kartlägga vad du är orolig för och när orostankarna kommer. Är det när du sovit dåligt eller är stressad?

- Skriv dagligen ner de negativa tankar som kommer, när de kommer och vad tankarna gör med dig under en vecka, säger Karin Folkar.

Efter det gäller det att våga stanna i den obehagliga känslan eller tanken och inte fly eller skjuta på problemet.

- Jag brukar säga till mina klienter att de ska sitta på händerna när oron slår till. Våga göra ingenting! Ångest fungerar så att när vi först utsätts för den ökar den en stund, men om man stannar kvar i obehaget upprepat antal gånger en längre tid, klingar den av.

-

5:2/Shopping

Prova fem shoppingfria dagar

Mat, kläder, prylar. Varje dag shoppar Svensson för ungefär 190 kronor. Det kanske inte ser så mycket ut, men slå ut det över ett kvartal: 17 000 kronor. Per svensk.

Blir hålet i din plånbok bara större kan det vara dags för en rejäl 5:2-sanering av ekonomin. Men då räcker det inte med två shoppingfria dagar i veckan. Vänd på steken och gör en 2:5 i stället.

- För att få någon effekt på privatekonomin måste det bli omvänt, med fem shoppingfria dagar i veckan, säger Mathias Andersson, programledare för "Plus" i SVT.

- Sprid ut de två shoppingdagarna också. Då hinner du fundera över om du verkligen behöver den där nya tröjan och gör inga onödiga impulsköp.

Just spontanshoppingen är den stora boven. Den kan bli till ett sug, precis som efter godis eller cigaretter, som är svårt att stå emot.

- Undvik miljöer där du shoppar. Köp inte den där takeaway-kaffen. Det blir inte bara en vinst för din plånbok, utan också för miljön, säger Mathias Andersson.

-

5:2/Appsjuka

Lyft blicken från apparna

Ungefär 75 procent av oss svenskar har en smartphone. I Apples, Googles och Microsofts onlinebutiker finns ett smörgåsbord med miljoner appar att välja mellan. De flesta användare satsar på gratis-appar men en tredjedel betalar. Tillsammans för så mycket som 670 miljoner kronor varje år.

Numera kan du inte sätta dig på en buss eller i soffan hemma utan att snabbt ta fram mobilen. Det finns alltid en nyhet att läsa, en instagrambild att ladda upp, ett nytt spel att testa eller en wordfeud-partner att utmana.

Dags att se sanningen i vitögat. Mobilen, din bästa vän, har faktiskt gjort dig app-sjuk. Du kan inte sluta!

Hög tid för en rejäl app-fasta à la 5:2. Från och med nu blir två dagar i veckan app-fria. Det innebär att du inte får ladda ner några nya appar - men du får heller inte använda några av dina gamla!

Den ekonomiske 5:2-aren tänker smart och slår ihop sina appfria dagar med de stressfria. Och gör, så att säga, två flugor på smällen.

-

5:2/Alkohol

Vatten fem dagar i veckan

Visserligen ska ett glas rött om dagen göra gott för hjärtat. Men kanske har det där ena glaset blivit till både två och tre. Har du nått upp till riskkonsumtion på 1,4 liter vin i veckan för kvinnor eller 2,1 liter vin i veckan för män bör du dra i bromsen.

Här är 5:2-modellen inte heller så tokig. Slopa alkohol helt fem dagar i veckan. Men tillåt dig ett glas vin eller två på fredags- och lördagskvällen. Precis som på fastedagarna, där du får äta en fjärdedel av ditt normala kaloriintag, kan du tillåta dig en fjärdedel av ditt tidigare alkoholintag de två dagar då du dricker. Brukade det bli fyra glas vin? Ta i stället bara ett!

Vinsterna är många. Du tar hand om din hälsa, håller lättare vikten, spar pengar och kanske blir du också en trevligare person att umgås med.

Tänker du mycket på alkohol? Dricker när du är ensam och gömmer alkohol för andra? Känner du skuld och ånger för saker du gjort eller sagt när du druckit? Då har du troligtvis börjat utveckla ett beroende och bör söka professionell hjälp.