Maten som gör under för din hälsa

BILD SAKNAS
Den gör att din kropp åldras långsammare och den stärker ditt immunförsvar.
Testa nya supermaten!

Andra har också läst

Foto: SCOTT SCOTT

ÄPPLEN innehåller mer av antioxidanten catechin än någon annan frukt.

Enligt senaste forskningen kan 30 fantastiska födoämnen göra mirakel med din hälsa. Men det räcker inte med att få i sig en eller två av komponenterna. Det gäller att göra så många som möjligt av dessa födoämnen till vardagsmat. Hur många kan du få med i nästa måltid?

Apelsin

Innehåller mycket hesperitin, en antioxidant som tycks skydda mot inflammation, infektioner, cancer, hjärtsjukdom och astma. Apelsin är även rik på kolesterolsänkande fibrer, blodtryckssänkande kalium samt folsyra, som minskar homocysteinhalten i blodet (höga nivåer förknippas med hjärtkärlsjukdom).

Avokado

Bästa källan till det kolesterolsänkande ämnet betasitosterol, med mer nyttigt enkelomättat fett, fibrer, folsyra, vitamin E, kalium och lutein än de flesta andra frukter. Lutein, en antioxidant, skyddar mot gråstarr, andra ögonsjuk-domar och troligtvis även mot åderförkalkning och prostata-cancer.

Blåbär

Forskare tror att det röda pigmentet, antocyanin, är krutet i detta bär som bland annat tycks hämma brösttumörer. Blåbär hjälper även kroppen att bilda dopamin, väsentligt för minne, koordination och känslor av välbehag. En studie visar att 1 1/4 dl blåbär per dag kan återställa försämrat minne och koordination!

Broccoli

Innehåller två kraftfulla cancerbekämpare: sulforafan och indol-3-karbinol. Sulforafan förstör cancerframkallande ämnen du får i dig. Ämnet dödar även magsårsbakterien H pylori, som ökar risken för magcancer. Indol-3-karbinol hjälper kroppen omsätta östrogen och tycks därför skydda mot bröstcancer. I broccoli finns gott om kalium och betakaroten. Bra för hjärtat!

Frisée

Blekgul släkting till endive och escarole. Har mer vitamin A, som skyddar synen och immunförsvaret, än någon annan sallad och massor av betakaroten, ett cancerbekämpande ämne som kroppen omvandlar till vitamin A.

Fullkornsvete

Alla fullkorn är bra, men vete har fler antioxidanter, främst fenoler, än alla andra vanliga gryn. Fullkorn i vardagskosten ger bättre skydd mot hjärtsjukdom, kolon-, bröst- och prostatacancer . De sammansatta kolhydraterna i fullkornsvete håller blodsockret jämnt och ger mer energi under längre tid.

Grönkål

Sprängfylld med antioxidanter, bland annat betakaroten och lutein som skyddar ögon och hjärta. Liksom kusinen broccoli innehåller grön-kål cancerbekämpande svavelföreningar. Ger en energikick, menar entusiasterna, förmodligen tack vare dess stora mängder C-vitamin och fibrer.

Gul ärta

Innehåller mycket genistein närmare två gånger mer än soja en isoflavone som tycks minska risken för åderförkalkning, hjärtsjukdom, bröstcancer. Ärtan innehåller även gott om fibrer som gör att blodsockret förblir jämnt och din energinivå hög.

Honung

Antibiotika, antivirus och antioxidant i ett. När du steker/kokar kött eller fisk hindrar honung cancerframkallande kemikalier från att bildas. Bästa sötningsmedlet eftersom det håller blodsockret rätt jämnt. Men en tesked i dressing, marinad eller te räcker kalorierna är många!

Ingefära

Rik på plantkemikalier mot cancer, hjärtsjukdom, blodproppar, matsmältningsbesvär med mer. Japansk forskning visar att ingefära minskar brösttumörer, israelisk att ingefärsextrakt motverkar åderförkalkning, amerikansk att den förhindrar nedbrytningen av ledbrosk.

Kakao

Fullt med antioxidanter som slåss mot hjärtsjukdom och cancer. 4 msk kakao plus 14 gram mörk choklad om dagen lär minska kolesterolet och öka antioxidanterna i blodet. Och kakaons plantkemikalier tycks hämma tillväxten av tumörer i tjocktarmen. 28 gram/dag räcker choklad är trots allt fett.

Körsbär

Innehåller en typ av alkohol som dödar cancerceller utan att skada friska celler. Krymper brösttumörer. I syrliga varianter finns gott om melatonin, ett hormon viktigt för dygnsrytmen. Låga nivåer av hormonet har förknippats med alzheimer. Körsbär innehåller också inulin, som visat sig kunna förhindra tarmtumörer hos djur.

Lax

Omega-3 fettsyrorna i lax tycks skydda mot flera cancerformer och lindra symptomen av autoimmuna sjukdomar som astma och ledgångsreumatism. En kost rik på fet fisk skyddar hjärtat, bland annat genom att förebygga proppar och normalisera hjärtrytmen. Fisken skyddar även hjärnan: Alzheimers- och demenssjuka har ofta brist på omega-3 fettsyran DHA.

Linfrö

En av de enda gröna källorna till omega-3 fettsyror. Omega 3-brist har förknippats med hjärtsjukdom, stroke, depression, koncen-trationsproblem, hormonella obalanser med mera. Fröna är enormt fiberrika och den bästa källan till lignan, ett plantöstrogen som bland annat tycks förebygga bröst- och koloncancer. Kroppen kan bara ta upp nyttigheterna ur krossade frön och linfröolja (innehåller omega-3, men inte lignan).

Lök

När forskare jämförde lök och 200 andra födoämnen fann de att löken minskade risken för lungcancer mest. Andra studier tyder på att alliumväxter (lök, purjo, vitlök) minskar risken för bröst-, strup- och magcancer. Lökens kraft tycks bland annat komma från quercetin (antioxidant).

Mandel

70 gram om dagen i en månad minskar märkbart kroppens kolesterolnivåer och flera andra riskfaktor för hjärtsjukdom. Mandlar är en bra källa till E-vitamin, magnesium, fibrer och enkelomättat fett alla bra för hjärtat.

Olivolja

Till skillnad från andra oljor har olivolja massor med enkelomättade fetter och antioxidanter (polyfenoler). Oljan tycks skydda mot äggstocks- och brösttumörer. Den är en viktig del av medelhavskosten (mycket grönsaker, fisk) som minskar risken för högt blodtryck och hjärtinfarkt. En tesked ger 100 kalorier, så lite räcker!

Pumpa

Främsta källan till alfakaroten, ett ännu starkare anticancerämne än betakaroten, som pumpa också är full av. En studie av 100 000 (!) personer visar att en kost rik på alfakaroten minskar lungcancerrisken med 63 procent. Visst belägg finns för att pumpafrön förebygger godartad förstoring av prostatan, vanligt hos män 50+.

Rödbeta

En liten beta har blott 22 kalorier och är en utmärkt källa till B-vitaminet folsyra som skyddar mot hjärtsjukdom och cancer. Folsyra är också väsentligt för gravida. Det förebygger ryggmärgsbråck hos fostret. Rödbeta tycks även kunna hämma tumörer i hud och lungor.

Soja

I Asien, där soja är vardagsmat, drabbas en på 10 000 kvinnor av bröstcancer, i västvärlden en på 1 000. Vissa forskare tror att proteinet och plantkemikalierna (isoflavoner) i soja ger ett cancerskydd. Soja kan även bidra till att förebygga hjärtsjukdom, sänka högt blodtryck och kolesterol, lindra och förebygga klimakteriebesvär.

Te

I grönt te finns catechiner som verkar kunna skydda mot bröst-, magtrakts- och lungcancer. Svart te innehåller flavonoider, som minskar blodplättarnas kletighet och risken för hjärtsjukdom. Te skyddar även mot benskörhet: den som dricker te varje dag har ofta högre bentäthet än icke-tedrickare.

Tomat

Den som äter mycket tomat får ett bättre skydd mot cancer, särskilt i prostata, lungor och mage. Ämnet lycopen verkar ligga bakom skyddet. Europeiska studier visar även ett samband mellan lycopen och minskad risk för hjärtinfarkt. Kroppen tar lättare upp lycopenet i kokta tomater, från juice, sås och ketchup, än från råa.

Tranbär

Gör det bokstavligen svårare för bakterier att få fäste i kroppen, till exempel i urinvägarna och på tänderna. Cirka tio timmar efter att du druckit 2,5 dl tranbärsdryck (minst 27 procent juice) varar skyddet. Dessa syrliga bär innehåller även massor med fenoler, plantkemikalier som hämmar omsättning av dåligt kolesterol (LDL).

Valnöt

Den enda nöt som innehåller de viktiga fettsyrorna linol- och linolensyra. Linolsyra kan minska risken för stroke, linolensyra (en omega-3) risken för hjärtkärlsjukdom. Flera studier visar att valnöt sänker kroppens kolesterol. 56 gram om dagen lär räcka. Nöten är även rik på fibrer och polyfenoler, som också skyddar hjärtat.

Vattenkrasse

Högre koncentration av antioxidanter än någon annan grönsak! När rökare åt 56 gram vattenkrasse per dag i tre dagar hjälpte krassen kroppen att rensa ut nikotin, visar amerikanska studier. Krassen är dessutom rik på ämnet Peitc, som tycks kunna stoppa cancerframkallande ämnen innan de skadar cellerna.

Vattenmelon

91 procent vatten, däremellan en mängd mäktiga antioxidanter, bland annat en karotenoid (färgämnen) som minskar risken för hjärtsjukdom. Innehåller dessutom lättillgängligt lycopen, ett kraftfullt anticancerämne.

Vin

Vitt vin innehåller tyrosol och kaffesyra, som bland annat minskar inflammationer och skadliga fria radikaler. Den som dricker måttligt med vitt vin har bättre lungfunktion än den som inte dricker vin. I rött vin verkar det vara polyfenoler som skyddar hjärtat, minskar risken för blodproppar, förebygger hudcancer (hos kvinnor), hämmar tarmtumörer med mera.

Vitlök

Rå eller tillredd, vitlök är anticancermat menar vitlöksforskaren Eric Block vid State University of New York. Många studier visar att vitlök även är bra för hjärtat: den sänker blodtryck, kolesterol och bekämpar infektioner. Krossad dödar den farliga bakterier och svamp, till och med amöborna som orsakar dysenteri.

Ägg

Bra källa till energigivande B- vitaminer. Äggula har hög koncentration av antioxidanterna lutein och zeaxantin, som tros förebygga ålderssymptom, bland annat gråstarr. Till rätt nyligen trodde forskare att det kolesterolrika ägget ökade det dåliga kolesterolet i kroppen. Nu ser de istället mättat fett som boven. Det innehåller ägg bara lite av.

Äpple

Gör du äpplen till vardagsfrukt får du ett bättre skydd mot stroke, hjärtsjukdom och prostata-, lung- och, levercancer. Äppelkraften kommer från fibrer och flavonoiderna (antioxidanter) quercetin och catechin. Juicen har färre fibrer än hela frukten, men lär minska skadligt kolesterol lika väl.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här