Studie: Snälla chefer de som lyckas bäst
Nej, att peka med hela handen och skälla på sina anställda är INTE rätt taktik om man vill gynna produktiviteten.
Tvärtom presterar medarbetare bättre i närvaro av snälla och omtänksamma chefer.
Det visar ny forskning från anrika Stanford University.
På många arbetsplatser, oftast större sådana, finns chefer som omgärdas av diverse skrämselrykten. Det heter att han eller hon är en riktig tyrann, som kan få sina anställda att göra vadsomhelst - och brista ut i gråt.
Men förhoppningsvis är ledarstilen som går ut på att piska och skälla på sina medarbetare en kvarleva från mer auktoritära tider, som nu är på väg att blekna. För enligt ny organisationsforskning finns det ingen som helst anledning för chefer att vara hårda och kalla om det är ökad produktivitet man vill ha ut.
Nej, tvärtom visar studierna från Stanford University i USA att snälla och omtänksamma ledare vinner i längden. Och att stor press på personalen snarare ledare till stressproblem och kostsamma sjukskrivningar.
LÄS OCKSÅ: Glöm inte fikapausen – den är bra för hälsan
"Det enda som ökar är stressen"
Vill man få sina anställda att jobba bättre och ta mer initiativ bör man i stället få dem att känna sig delaktiga i företaget, genom att ge feedback, visa uppskattning och tillåta viss flexibilitet. Få människor blir arbetsvilligare om någon står och klockar deras prestationer.
– Hårda chefer tror ofta att produktiviteten hos de anställda ökar om man drar åt tumskruvarna. Det enda som ökar är stressen och forskning visar att höga stressnivåer leder till kostnader för både arbetsgivare och anställda, skriver Emma Seppälä, doktor i psykologi vid Stanford, i tidskriften Harvard Business Review.
Den svenske ledarskapsexperten Hans Engberg är inne på samma spår och säger till sajten HRnytt att det hårdare arbetsklimatet har fött ett behov av positivt ledarskap med fokus på individen:
– Vi måste skapa förutsättningar som gör att medarbetarna känner sig delaktiga i företagets verksamhet.
– Människor som är engagerade mår och presterar bra.
Så alla chefer, hör upp!
Det är dags att bli schystare, mer omtänksamma och tydligare.
LÄS OCKSÅ: Så påverkar en dålig arbetsmiljö din hälsa