Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>MÄNSKLIGT

Publicerad 28 aug 2016 06:00

Nu gör Mercedesz, 25, succé i "Mamma Mia"

När Mercedesz Csampai sjunger "The winner takes it all", känns det som om alla 450 i publiken drar efter andan samtidigt.

När Mercedesz Csampai sjunger "The winner takes it all", känns det som om alla 450 i publiken drar efter andan samtidigt.

1/3

Foto: Cornelia Nordström

Intresserad av historia. "Om jag inte varit musikalartist kanske jag hållit på med något som har med historia att göra - jag tyckte både historia och kulturhistoria var jätteintressant i gymnasiet, berättar Mercedesz Csampai.

Intresserad av historia. "Om jag inte varit musikalartist kanske jag hållit på med något som har med historia att göra - jag tyckte både historia och kulturhistoria var jätteintressant i gymnasiet, berättar Mercedesz Csampai.

2/3

Foto: Cornelia Nordström

Musikalisk. Mercedesz började spela piano när hon var fyra. "Jag bestämde mig även för att börja spela fiol för att pappa gjorde det – jag tyckte det var så vackert!"

Musikalisk. Mercedesz började spela piano när hon var fyra. "Jag bestämde mig även för att börja spela fiol för att pappa gjorde det – jag tyckte det var så vackert!"

3/3

Foto: Cornelia Nordström

De sökte någon med Medelhavsutseende.

Mercedesz som är halvryska bestämde sig för att ta chansen. Under audition såg hon plötsligt Björn Ulvaeus i salongen.

Nu står hon på scenen sedan ett och ett halvt år som den nya stjärnan i succén "Mamma Mia: The Party".

Hon säger att hon är för ung för att ha varit ett riktigt Abba-fan.

Fast det är svårt att tro när jag ser Mercedesz Csampai dansa och sjunga en meter framför mig i kopior av Abba-tjejernas tajta vita trikåer och lårhöga, guldglittrande stövlar i succéföreställningen "Mamma Mia: The Party" på Djurgården. Och när hon sjunger "The winner takes it all", i en version som är i klass med Agnethas, eller spelar svidande vacker fiol i "Let the music speak" känns det som om alla 450 i publiken drar efter andan samtidigt.

– Jag är född lite för sent, envisas hon. Men jag har hört alla de mest kända låtarna så klart och älskar deras musik - jag blir så glad av den! Det är melodier som fastnar direkt! Förutom "The winner takes it all", som slår alla låtar i världen, är mina Abba-favoriter "Summer night city" och "If it wasn't for the nights", som jag också sjunger i showen.

Så fick Mercedesz Csampai rollen i "Mamma Mia: The Party"

Mercedesz skrattar. Det är bara några dagar sedan hon fyllde 25 och hela publiken sjöng "Happy birthday!" för henne. Men trots åldern har hon hunnit ha huvudroller i musikaler i "Les misérables" i Århus i Danmark, i "Tanz der vampire" i Berlin och i "Phantom of the opera" i Moskva. Det var där hon såg den anonyma annonsen på internet - någon sökte en tjej med Medelhavsutseende. Med sitt långa lockiga hår och mörka ögon tog hon chansen.

– Det stod inte vad det gällde, men jag tänkte att jag söker ändå ... och några dagar senare ringde de och frågade om jag kunde komma på audition. Jag skulle ta med mig fiolen och lära mig "The winner takes it all". Då började jag misstänka att det kanske hade något med Abba att göra.

– Men jag blev glatt överraskad när jag steg in i rummet och såg Björn Ulvaeus sitta där, fortsätter hon.

– Jag sjöng det jag skulle, spelade lite svensk folkmusik och lite klassiskt - och de verkade gilla det.

Glad av musiken. "Jag är född lite för sent, för att vara ett Abba-fan. Men jag har hört alla de mest kända låtarna så klart och älskar deras musik - jag blir så glad av den!", säger Mercedesz Csampai.

Foto: Cornelia Nordström

Mercedesz Csampai: "Det jag älskade mest av allt"

Mercedesz kommer från en supermusikalisk familj - pappa är ungersk violinist och mamma rysk operasångerska - och började spela piano när hon var fyra.

– Jag tyckte att det var kul! När jag började i musikskola hade jag redan spelat piano. Jag bestämde mig även för att börja spela fiol för att pappa gjorde det - jag tyckte det var så vackert! Jag älskar att spela svensk och irländsk folkmusik på fiol!

Musiken har alltid varit självklar för henne.

– När jag var liten gick jag på Lilla Akademien i Stockholm och spelade piano och fiol. Då hade jag den klassiska musiken i fokus, men på fritiden höll jag på med en massa andra grejer också - jag gick i cirkusskola, red, tränade karate och wushu, gick på simhopp, gymnastik, teater och dans - det var det jag älskade mest av allt.

Det märks på scenen. Mercedesz har svårt att stå stilla även när hon inte ska dansa och när det är hennes tur är det som att hälla sprallig dynamit i en blommig sommarklänning på 15 centimeter höga klackar.

LÄS MER: Carina Berg: "Jag har lagt av med att skämmas"

"Jag visste redan då att musikal var något jag brann för..."

Hon är van vid strålkastarljuset. När hon var fem år gammal var hon på en konsert med sin mamma där repertoaren bestod av låtar från klassiska Broadwaymusikaler.

– Vi satt längst fram på fällstolar, säger Mercedesz. Jag kommer ihåg att jag hade en fin klänning. I ensemblen fanns en rödhårig kvinna som jag tyckte var helt fantastisk, och i applådtacket fick hon en jättebukett blommor som hon gav till mig. Jag tänkte inte på att vi satt på fällstolar så när jag reste mig upp för att ta emot blommorna ramlade jag i en hög på golvet och fick alla blommorna över mig och en strålkastare rakt på mig! Alla skrattade och applåderade - och jag visste redan då att musikal var något jag brann för...

I samma veva hade hon varit med sin mamma i London och sett musikalen "Wicked" som bygger på den onda häxan i Trollkarlen från OZ och hennes liv.

– Jag tappade fullständigt hakan när jag såg den föreställningen och kände att det här vill jag hålla på med - det jag kände då vill jag att folk ska känna när jag står på scenen!

LÄS MER: Hanna Hedlund: "En ätstörning sitter på ett sätt alltid kvar"

"Det var hårt, men fantastiskt kul"

Hennes föräldrar träffades när Mercedesz mamma jobbade på operan i Budapest. De flyttade först till Moskva och sedan till Sverige.

– Jag har bott i Stockholm från jag var tre tills jag var 19, säger Mercedes. Då flyttade jag till Göteborg och gick en treårig musikalutbildning.

Efter det showade hon i Pite havsbad i ett halvår innan hon fick jobb i en av Tysklands mest populära musikaler "Tanz der Vampire", Vampyrernas dans, där hon spelade kvinnliga huvudrollen Sarah.

– Jag pluggade franska och italienska i skolan och trodde aldrig att jag skulle ha användning för tyska! När jag kom dit kunde jag inte ett ord, utan fick lära mig musikalen utantill! Jag bodde själv i Berlin, precis intill KDW-varuhuset i Kurfurstendamm. Berlin är fascinerande - jag önskar bara att jag hade haft lite mer tid att upptäcka staden.

Tiden där blev en hård, men nyttig läxa. Till skillnad från "Mamma Mia: The Party" spelade de tisdag till söndag och dubbla lördagar och ibland söndagar.

– Det var ett tufft program. Du arbetade hela tiden, varenda dag. Jag var ledig fram till fyra, gick till teatern, blev sminkad, testade ljudet, provade peruk och scenkläder, gick ut och spelade, var klar vid tio och gick hem. Det var hårt, men fantastiskt kul!

"Finns folk som tycker att jobbet som artist inte är något riktigt yrke"

Hon ler.

– Jag visste att det skulle vara svårt... men jag kan tänka mig att det finns folk som tycker att jobbet som artist inte är något riktigt yrke - du står ju bara på en scen och ser glad ut! De förstår inte hur mycket stress, blod, svett och tårar som ligger bakom! Allt du gör för att nå fram till det resultat publiken ser på scenen.

Efter Berlin hamnade hon i den kvinnliga huvudrollen som Christine i "Fantomen på Operan" i Moskva under ett år.

– Eftersom min mormor bor i Moskva kunde jag bo hos henne. Jag är ju halvryska och känner både språket och kulturen så jag trivdes i den miljön. Det är en vacker stad med mycket historia... om jag inte varit musikalartist kanske jag hållit på med något som har med historia att göra - jag tyckte både historia och kulturhistoria var jätteintressant i gymnasiet.

"Jag blir påverkad av publiken här inne - det är jättekul att se deras reaktioner!"

Foto: Cornelia Nordström

Björn Ulvaeus: "Det finns något oemotståndligt"

Passande nog för "Mamma Mia: The Party" älskar både Mercedesz och hennes mamma Grekland.

– Vi har varit på Rhodos, Kreta och i Saloniki. När jag vill åka utomlands åker jag helst till Grekland. Jag älskar folket där - de är så öppna och varma, och klimatet... naturen, maten, badstränderna och inte minst kulturen - allt som har med grekisk mytologi att göra. I somras var vi i Saloniki och varje kväll gick vi ut och åt på en taverna. Det är så mysigt, alla sitter ute och det är folk och musik.

Precis den stämning som Björn Ulvaeus har velat återskapa i Nikos taverna. I dörren möts du av varma Medelhavsvindar, vare sig det är stekhet sommar eller en bister vinterkväll, fåglarna sjunger, olivträdet doftar och vågorna glittrar. Det dröjer inte länge förrän ett par mezetallrikar står på bordet. Det enda som fattas i Björns vision är retsina - Greklands kådadoftande gudadryck.

Inspirationen till Nikos taverna fick Björn när både han och Benny med familjer besökte inspelningen av filmen "Mama Mia" på den grekiska ön Skopelos. De blev så betagna av ön och dess natur att de seglade runt hela ön med sina hyrda båtar och gjorde strandhugg.

LÄS MER: Björn Ulvaeus: "Att förlora kontrollen är min mardröm"

"Att spela i "Mamma Mia:The Party" skiljer sig väldigt mycket från musikal"

Björns yngsta dotter Anna blev så tagen av filmens grekiska bröllop att hon beställde ett eget grekiskt bröllop när hon skulle gifta sig. Det fick hon också - fast på Kreta.

– "Mamma Mia: The Party" är ett experiment där vi vill förverkliga en vision av en kväll full av musik, god mat, dryck, dans och glädje, säger Björn. Samtidigt utspelas en liten Romeo och Julia-historia mellan Nikos dotter Konstantina, som spelas av Merecedesz, och den svenske bartendern Adam (Patrik Hont) - en historia som publiken kan bli mer eller mindre delaktig i.

– Det finns något oemotståndligt i det vi kallar Mamma Mia-världen, säger Björn. Jag har suttit på teatrar runtom i världen och upplevt den speciella varma, glada stämning som uppstår när de första tonerna klingar ut över publiken. I slutet står folk upp och dansar och sjunger med!

Det gör de på "Mamma Mia: The Party" också!

– Att spela i "Mamma Mia:The Party" skiljer sig väldigt mycket från musikal eller teater, säger Mercedesz. Där är det helt svart ute i salongen och du har en strålkastare rakt på dig - du kan inte se publiken! Här ser jag precis allt som föregår! Det är kul, och jag blir påverkad av publiken här inne - det är jättekul att se deras reaktioner!

Och kanske blir det en fortsättning på helt andra scener.

– Jag har spelat in en helt ny version av "If it wasn't for the nights" - den är otroligt catchy! När jag fick höra den första gången fastnade den direkt - jag gick omkring och sjöng på den hela tiden.