Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>MÄNSKLIGT

Publicerad 22 aug 2019 19:00

Anna är tjock och styrketränar: ”Det finns alltid fördomar”

Anna Suvanna Davidsson fastnade för styrketräning.

Anna Suvanna Davidsson fastnade för styrketräning.

Foto: Jenny Brandt Grönberg

Är styrketräning lika svårt som raketforskning?

Nej, men innan Anna Suvanna Davidsson började styrkelyfta trodde hon det.

Nu uppmuntrar hon alla att testa.

– Jag rekommenderar det till alla, det är en härlig känsla.

Anna Suvanna Davidsson, 38, är lärare och författare. Senast släppte hon träningsboken ”Stor & Stark – en träningsguide för motvilliga” tillsammans med PT:n Elin Junsjö Bjärkstedt. I boken skriver de bland annat om sina personliga erfarenheter av träning. Anna har alltid tränat men aldrig riktigt hittat rätt. Men för 1,5 år sedan började hon styrketräna – något hon tidigare varit rädd för.

– Jag har haft en känsla av att styrkelyftning är raketforskning. Jag har matats med att man kan lyfta fel och därför känt mig otrygg, obekväm och rädd för att skada mig, berättar Anna.

LÄS MER: Styrketräning - så når du ditt mål 

Men då när hon förra våren bestämde sig för att hon ville vara stor och stark, i stället för stor och svag som hon kände sig, hamnade hon tillslut på en styrkelyftarklubb i Skarpnäck i södra Stockholm där hon kände sig hemma.

– Jag tycker att bänkpress är den roligaste övningen. Då känner jag mig stark.

”Tyvärr kommer fördomar alltid finnas kring tjocka personer.”

Foto: Jenny Brandt Grönberg

Har du något mål med din styrketräning?

– Mitt mål är att kunna hålla på tills jag blir en gammal tant. Jag vill känna mig stark och kroppskompetent, att jag kan göra saker med min kropp. Jag ser fram emot ett liv där jag är stark, jag vill kunna hålla en hel livstid.

Anna är överviktig, och precis som många andra tjocka personer har hon känt av fördomar när hon ska träna. Men när hon träffade Elin första gånger uppmuntrades hon att använda sin vikt.

– Elin sa ’du är starkare än du tror, du borde utnyttja det’. Jag tycker fler tjocka ska tänka så, det är ju som om man bär runt på en viktväst hela tiden, berättar Anna och fortsätter:

– Tyvärr kommer fördomar alltid finnas kring tjocka personer. Man får försöka borste från det och tänka att man tränar för sin egen skull – inte för att bevisa något för någon annan. Jag tror att så länge fokus ligger på personlig utveckling går det bra, men om man fokuserar på någon annan går det dåligt. Man får ta det i små etapper och inte försöka ta sig till punkt A till punkt B i ett svep. Fokusera på delmål och lägg märke till din förändring. 

”Träning finns alltid där och det är något man ofta mår väldigt bra av.”

Foto: Jenny Brandt Grönberg

LÄS MER: 6 saker du bör veta när du börjar styrketräna 

Vad har du för tips och råd till den som vill börja styrketräna men känner sig osäker?

– Ta kontakt med en styrkelyftarklubb om det finns en sådan i närheten av där du bor. Det är ett bra sätt att komma in i en grupp, träffa folk och hitta sitt självförtroende i sin träning. När man sedan känner sig kompetent är det lätt att ta sig till ett gym. 

Hur behåller man motivationen att fortsätta styrketräna?

– Jag tänker att det är så att livet kan komma emellan. Tränar man inte på två månader är det så och då får man tillåta sig själv att ge sig den tiden. Även om rutinen fallit bort så finns det fortfarande kvar. Träning finns alltid där och det är något man ofta mår väldigt bra av.