Foto: Shutterstock

7 tips som hjälper dig att älska din kropp

Det är svårt och ett arbete man aldrig får sluta med. 

Att lära sig att älska sin kropp. Men det finns flera tips man kan ta till för att få en extra push – som att gå runt naken mer och testa en ny träningsform en gång i månaden.

Den bästa investeringen man kan göra är investeringen i sig själv, säger man ju. Dock är det nästan bara i träningssammanhang man hör den meningen. Men - en grundpelare i att må bra är ju att tycka om sig själv. Det är den investeringen man ska göra, en investering i self love. Men inspiration från sajten Health ger vi dig sju tips på saker du kan göra för att bli bästa vän med din kropp.

LÄS OCKSÅ: 6 sätt att stötta någon som mår dåligt 

1. Rensa bland dina sociala medier

Det är ingen hemlighet att sociala medier kan påverka en negativt. Människor visar före- och efterbilder på sin viktnedgång, smala kändisar visar sina magmuskler för att göra reklam för viktnedgångspreparat, din kompis lägger upp instastories varje dag när hen är på gymmet, någon annan postar bilder på sina måltider dag ut och dag in. När vi hela tiden matas med bilder är det till slut nästan omöjligt att inte jämföra sig med alla andra. Rensa dina sociala medier från människor som pushar på dig en diet-mentalitet eller som får dig att må dålig kring din kropp. 

NYTTIGA JUICER! Blåbär och andra ekologiska juicer på bag-in-box just nu till bättre pris – erbjudande från webshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv 

2. Strunta i moderåd som handlar om kroppstyper och klä dig i det du vill

I flera årtionden har man exempelvis fått höra att man inte ska bära randigt om man är tjock och att man ska undvika jumpsuits om man har en stor rumpa. Strunta i sådana gamla råd och bär det du vill. Att klä sig i plagg man tycker är fina kan få en att må bättre i sig själv och sin kropp. 

3. Sluta tvinga dig själv att äta saker du inte gillar

Frukt och grönsaker är naturligtvis bra för dig och en del av en balanserad kost, men det betyder inte att du ska äta brysselkål och bananer om du inte gillar det. Och det är inte nödvändigt att haka på trender så som chiapudding och overnight oats om du hellre äter fil och müsli till frukost. Att äta sådant du tror att du "borde äta" ökar stress och tar bort njutningen från att äta, säger dietisten Dana Notte till Health.

LÄS OCKSÅ: Ångest och oro – fyra enkla sätt att förebygga 

4. Tänk eller skriv ner saker du gillar hos dig själv en gång i veckan

Generellt sett är vi hårdare mot oss själva än vad vi är mot till exempel vänner och familj. För många kommer det mer naturligt att tänka dåliga tankar om sig själv i stället för bra tankar. Gör det därför till en vana att tänka eller skriva ner minst tre saker som du gillar hos dig själv en gång i veckan. Efter ett tag kan du öka till tre gånger i vecka, och så vidare. Sedan är målet så klart att du ska tänka positiva tankar om dig själv varje dag.

5. Testa en ny träningsform en gång i månaden

Om du inte gillar din träning så är en bra idé att testa en ny träningsform varje månad, så du förhoppningsvis hittar flera saker du gillar att göra. Tänk utanför boxen och tänk inte "gym". Testa modern dans, klättring, trampolin eller varför inte konståkning? Försök också att se träning som något som fyller på din energi och ork, och som gör dig starkare - i stället för att se det som ett nödvändigt ont.

LÄS OCKSÅ: 7 saker psykologerna gör för att lindra sin ångest 

6. Säg till dina kroppsfixerade vänner

Om någon av dina vänner, familjemedlemmar eller kollegers prat om dieter och/eller negativa kroppssnack påverkar hur du känner kring dig själv måste du göra något åt det. Dölj en person i flödet på sociala medier, gå ifrån en konversation, lämna en gruppchatt, eller skriv/säg något i stil med att du inte vill att hen ska prata om ämnet när du är i närheten.

7. Gå runt naken

Under majoriteten av vår vakna tid är ju våra kroppar täckta av lager med kläder. Det är svårt att älska sin kropp om man aldrig riktigt ser den förutom när man duschar. Gå därför runt naken så fort du får chansen hemma. Titta på din kropp i spegeln och lär känna den mer. Det är som med alla relationer vi har i livet, vi måste känna en person väl för att kunna älska hen.