7 sätt att hantera jobbiga personer - när du inte vill klippa banden

Personer som står en nära kan vara svåra att säga nej till.

Särskilt om de är en del av familjen.

Här är sju sätt att hantera jobbiga släktingar - när du inte vill bryta helt.

Foto: Shutterstock

Strategier för att hantera dysfunktionella relationer

Familjen kan vara ett krångligt koncept. Den kan vara en källa till villkorslös kärlek och stöd men också riktigt svår att ha att göra med. En vän som går över gränsen kan man välja att sluta umgås med och en energislukande arbetskamrat kan man förhoppningsvis hålla på armlängds avstånd. Men att klippa banden till en familjemedlem kan vara betydligt svårare.Inspirerade av sajten Little Things har vi samlat sju tips för dig som upplever ett en nära anhörig går över gränsen för vad som är okej, men samtidigt inte vill eller kan radera personen ur ditt liv.
Foto: Shutterstock

1. Försök vara förstående


Vi har alla bagage att släpa på, som formar oss och påverkar hur vi beter oss i relationer. Att skaffa dig förståelse för vad det är som får den här personen att bete sig illa mot dig, kan göra det lättare för dig att hantera gränslöst eller elakt beteende - även om du inte behöver acceptera det.

Foto: Shutterstock

2. Var tydlig med dina gränser


Får du dåligt samvete om du inte genast svarar i telefon när personen ringer eller gör du saker för hen som du egentligen inte vill?

Det kan vara otroligt dränerande, men bara du kan stoppa det. Sätt ner foten och var tydlig med vad du accepterar och inte i er relation - det kommer kännas bättre för dig i längden.

– Det finns många missuppfattningar om varför vi inte får sätta gränser och vad som blir konsekvenserna om vi gör det. Det vanligaste är en rädsla för att andra kommer bli arga och besvikna, att vi skapar konflikt, säger livscoachen Karin Isberg i en tidigare intervju med Hälsoliv.

Det är inte alltid så att du behöver kommunicera detta till personen. Det kan räcka med att du sätter upp ramar för dig själv, som att du inte behöver svara när personen ringer eller att du inte vill umgås med personen när hen dricker.

LÄS OCKSÅ: 5 onödiga gräl par har - så undviker du dem

Foto: Shutterstock

3. Skratta bort det


Ibland är det bra att försöka se det humoristiska i det hela. Det här är så klart inte vägen att gå i alla lägen, men kanske vet du med dig att din pappas enerverande ovana att jämt ta upp dina ex i närheten av din nya partner inte är av illvilja, utan för att han inte förstår bättre.

Foto: Shutterstock

4. Undvik ämnen som triggar


Har du och din farmors vilt skilda syn på samkönade äktenskap? Ser du rött när din mamma ger dig råd om din privatekonomi utan att du bett om det?

Om du vet med dig att vissa ämnen är triggande eller lätt leder till konflikt mellan dig och en familjemedlem finns det en superenkel lösning: Undvik dessa ämnen.

Det här hindrar så klart inte den andra personen från att leda in konversationen på känsliga ämnen. Här gäller det att hitta strategier för att byta ämne.

LÄS OCKSÅ: Sju saker som aldrig är okej i en relation

Foto: Shutterstock

5. Ta stöd av andra


Du behöver inte gadda ihop dig med andra i familjen och bilda en enad front - det är inte så trevligt och kommer antagligen bara leda till att eventuella konflikter blir allt mer infekterade. Men om du upplever att en familjemedlem eller närstående beter sig illa är chansen stor att du är i gott sällskap. I stället för att sörja, grubbla eller vara arga på varsitt håll kan ni dela bördan med varandra.

Foto: Shutterstock

6. Tänk på vad du delar med dig av


Om man har en relation med någon som inte respekterar gränser och ömsesidig respekt är det lätt att känna sig jagad - särskilt som sociala medier erbjuder så många kontaktvägar. Du kan styra personen inblick i ditt liv genom att vara uppmärksam på vad du delar med dig av. Måste den här personen ha tillgång till din Facebookprofil eller kan du begränsa det på något sätt?

Foto: Shutterstock

7. Gå inte i skuldfällan


Att sätta ner foten, säga ifrån och sluta ge efter för andras nycker kommer med ett pris. Skuldkänslorna kommer som ett brev på posten, eller kanske får du en personlig leverans av personen du har den komplicerat relationen till. Att måna om sitt eget värde i en dysfunktionell relation förändrar maktbalansen, vilket inte kommer gå den andra personen obemärkt förbi.

Men stå på dig och låt inte skuldkänslorna få fäste i dig. Det du gör är att ta ansvar för din egen tillvaro, ditt välmående, och det är inte fel.

Heja dig!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!