Delade meningar. Enligt en del experter ska man undvika de blågröna algsorterna som kan innehålla gift.
Delade meningar. Enligt en del experter ska man undvika de blågröna algsorterna som kan innehålla gift. Foto: Susanne Hallmann

Må bra med alger

Havets grönsaker kan göra dig friskare och snyggare. Ätbara alger är fullproppade med mineraler som sägs kunna motverka både infektioner och torrt hår.
Testa och hitta din favorit.
Nyttiga. Det finns en mängd olika alger, fulla av mineraler, vitaminer och antioxidanter. Vi hjälper dig att välja rätt. Foto: Foto: Susanne Hallmann
"Passar tillsmoothies" Foto: Foto: Susanne Hallmann
"Flingor, stänger eller pulver." Foto: Foto: Susanne Hallmann
Spirulina – rik på protein. Foto: Foto: Susanne Hallmann


Alger kallas också havets sallad, men de innehåller betydligt mer hälsosamma ämnen än ett vanligt salladshuvud. De är fulla med mineraler som kalcium, jod och järn och innehåller vitaminer och antioxidanter. Det kan både rena och stärka din kropp.


– Till skillnad från landväxterna tar algerna upp näring ur havet direkt genom cellväggen. Därför innehåller de en rad näringsämnen som ger unika renande och stärkande effekter på kroppen, men även naturliga antibiotiska ämnen som skyddar mot bakterieinfektioner, säger Sanna Ehdin, fil dr i immunologi och författare till flera böcker om hälsosam mat.


Supermaten

Algerna innehåller också de livsnödvändiga omega-3-fetterna samt högvärdigt protein med essentiella aminosyror. Algerna Spirulina har upp till 65 procent protein.


Dessutom innehåller alger viktiga antioxidanter och klorofyll som är renande, läkande och stärkande för blodet och immunförsvaret.


Allt detta gör algerna till riktig supermat som kan göra dig friskare.


– Alger är även renande för lymfan, motverkar en dåligt fungerande lever och främjar sköldkörtelns aktivitet, det senare på grund av innehåll av jod. Klorella har naturliga antibiotiska ämnen som skyddar mot bakterieinfektioner.


Inte skadligt

Brunalgens fibrer, alginat, ska kunna binda tungmetaller och gifter och hjälpa kroppen med avgiftningen, menar Sanna Ehdin. Hon använder själv gärna wakame som med sin milda, lite sötaktiga smak passar bra i sallader och misosoppa. Klorella och spirulina som pulver använder hon i smoothies. En favorit är att blanda någon av dem med äppeljuice och avokado.


Att alger skulle kunna vara skadligt, som en del hävdar, tror hon inte. Hon menar att mycket forskning visar hur hälsosamma de är.


– Men klorella och spirulina kan vara kraftigt utrensande så du bör bara äta det periodvis. Om du har låg energi ska du inte heller äta något som är utrensande, utan värmande mat som är stärkande först så att energin höjs, säger Sanna Ehdin.



Men alla är inte positiva

Spirulina och Klorella, de blågröna mikroalgerna, har blivit trendiga som hälsokost de senaste åren. De säljs bland annat som pulver och i tablettform. Men alla är inte överens om att de bara är nyttiga.


– De blågröna algerna kan tillverka gift som finns kvar i produkten.


Om man äter det kan det i slutändan leda till sjukdomar som levercancer, säger Edna Granéli, professor i akvatisk ekologi.


Giftet tillverkar algerna som ett skydd, de släpper oftast ut det i vattnet för att hindra konkurrerande alger från att växa. För att vara säker på att de blågröna algerna som vi äter inte innehåller gift ska de nyttiga ämnena vara extraherade, produkterna ska alltså inte


innehålla hela alger.


– Det finns många fina saker med dessa alger, de har höga halter av protein och antioxidanter. Men det finns i stort sett ingen kontroll av de produkter som finns i dag, därför tycker jag inte att man bör äta dem.


De andra algsorterna, som de bruna, röda och gröna, är däremot både ofarliga och nyttiga påpekar Edna Granéli. Så dem kan du definitivt äta hur mycket du vill av utan att oroa dig.



Algernas hälsoeffekter:

• Stärkande för blodet och immunförsvaret.


• Renande för lymfan.


• Motverkar en dåligt fungerande lever.


• Främjar sköldkörtelns aktivitet.


• Skyddar mot bakterieinfektioner.


• Hjälper kroppen att avgiftas.


• Förbättrar matsmältningen.


• Stärkande för hår och hud.


• Förbättrar viktnedgång.

FAKTA

9 bästa algerna för din hälsa


1. Nori – söta ark & flingor
Alg: Nori.
Typ: Rödalg.
Smak: Ganska starkt sött och salt, kan vara svår för nybörjare.
Kommentar: Mycket proteinrik, upp mot 40 procent av innehållet. Fiberrik. Innehåller mycket A-, B- och C-vitamin. Säljs som flingor eller ark, arken smakar bäst efter lätt rostning.
Passar till: Arken kan användas till sushirullar, eller klippas över mat. Flingorna passar i dressingar, såser eller dip.
Ursprung: Östasien.

2. Arame – söt smak
Alg: Arame.
Typ: Brunalg.
Smak: Söt smak, bra alg för ovana.
Kommentar: Höga halter av kalcium och jod. Säljs i trådliknande format, är då svart.
Blötläggs innan den används i matlagning, sväller till
dubbel volym.
Passar till: Sallader, soppor, grytor, till pasta och
vegetariska rätter.
Ursprung: Japan.

3. Dulse – gott till gröten
Alg: Dulse (Rödsallat, dillisk).
Typ: Rödalg.
Smak: Mild kryddig smak.
Kommentar: Mycket järnrik, högst innehåll av alla alger. Höga halter av jod och kalium. Säljs också som snacks. Blötlägg och klipp i lagom
storlek.
Passar till: Havregrynsgröt,
sallader, soppor och vegetariska rätter.
Ursprung: Norra kusterna i länder i Atlanten och Stilla havet.

4. Kombu – bra för magen
Alg: Kombu (Kelp).
Typ: Brunalg.
Kommentar: Högt jod- och kaliuminnehåll. Innehåller alginsyra och andra ämnen som kan hjälpa mot magproblem. Säljs i tjocka stänger.
Ska blötläggas och kokas.
Passar till: Soppor, grytor och med ärter och bönor. Pulvriserad kombu kallas ofta kelp och ingår i örtsalt och algtabletter.
Ursprung: Östasien.

5. Wakame – mycket kalcium

Alg: Wakame.
Typ: Brunalg.
Smak: Mild smak.
Kommentar: Ganska höga halter av fibrer och protein. Innehåller mycket kalcium och kalium. Ska blötläggas några minuter, grön i vått tillstånd, svart i torkad form.
Passar till: Fisk, grönsaker, sallader och soppor.
Ursprung: Östasien.

6. Iziki – stark & fiberrik

Alg: Iziki (Hijiki).
Typ: Brunalg.
Smak: Stark smak, kan vara svår för nybörjare.
Kommentar: Mycket fiberrik. Mycket höga
halter av kalium och kalcium. Innehåller jod och järn. Kan blötläggas eller stekas och kokas för att dämpa smaken. Smakar bra med kryddning av sojasås och äpplejuice.
Passar till: Söta rotfrukter som morötter och lök.
Ursprung: Östasien.

7. Agar-agar – som gelatin
Typ: Rödalg.
Kommentar: Används främst som vegetariskt alternativ till gelatin.
Blandas med vätska för att sedan stelna. Finns som flingor, stänger och pulver.
Ursprung: Asien.

8. Spirulina – rik på protein

Typ: Blågrön mikroalg.
Kommentar: Mycket rik på protein med aminosyror och klorofyll. Höga halter av mineraler, bland annat kalium, järn kalcium och magnesium. Innehåller omega-3 fettsyror, antioxidanter och många olika vitaminer, till exempel höga halter av vitamin B-12. Säljs som pulver och kosttillskott.
Passar till: Smoothies, juicer och till bakning.
Ursprung: Centralamerika, odlas nu i bland annat USA, Chile och Asien.

9. Korella – med omega-3
Alg: Klorella (Chlorella).
Typ: Blågrön mikroalg.
Kommentar: Mycket rik på protein med aminosyror och klorofyll. Höga halter av B-vitamin och järn, samt flera andra vitaminer och mineraler. Innehåller omega-3 fettsyror. Säljs som pulver och kosttillskott.
Passar till: Smoothies och juicer.
Ursprung: Oklart, odlas nu i bland annat Asien.

Källor: Fil dr i immunologi Sanna Ehdin, www.vegan.se, www.clearspring.co.uk, ”Seaweed: Nature’s secret for a long and healthy life?”, Jane Philpott och Montse Bradford, The Nutrition
Practitioner, 2006, www.reneevoltaire.se
.


Här kan du köpa alger:


I butik: I asiatiska matbutiker finns oftast ett bra utbud. Finns också i många hälsokostbutiker och vissa välsorterade matbutiker.

På nätet:
www.reneevoltaire.se
www.rawfoodshop.se
www.grongava.se
www.ravarubutiken.se
www.lowcarbshop.se
www.biofood.se

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!