Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 30 apr 2007 12:55

Locka fram dina endorfiner – och bli lyckligare

Tips! Har du en inre, misstrogen kritiker? Låt din kritiska röst prata på, men låt det inte hindra dig från att genomföra dina övningar.

Tips! Har du en inre, misstrogen kritiker? Låt din kritiska röst prata på, men låt det inte hindra dig från att genomföra dina övningar.

Vill du känna dig glad och må bra? Lär dig att aktivera dina endorfiner. Det är endorfinerna som skapar lyckokänslor och hejdar smärta. Här är tipsen som hjälper dig hitta glädjen i livet.

Din kropp är en känslofabrik och biologiskt sett är lycka och glädje biokemiska tillstånd. Vi vet att kemiska ämnen påverkar humöret. Annars skulle läkarna inte skriva ut så mycket ”lyckopiller”. Men det är också så att människokroppen kan tillverka många av de här ämnena på egen hand. Fysiskt sett är endorfiner biokemiska ämnen som produceras naturligt i människokroppen. De ingår i kroppens normala hormonsystem och har kemiska likheter med opium och morfin.
Det är endorfinerna som åstadkommer den euforiska kick som många idrottsmän upplever när de tränar. Den engelske psykologen William Bloom hävdar bestämt att vi genom att själva aktivera våra endorfiner kan skapa vår egen inre glädje och frid. Bloom är ledare för ”De holistiska nätverken” men också healer, lärare och författare som skrivit boken ”Endorfineffekten”.

Jakten på endorfinerna – 4 lätta steg

1. Koppla ihop kropp och själ
Ligg i sängen och rikta uppmärksamheten mot kroppen. Ta fram känslan av att du tycker om din kropp, hur den än ser ut. Tänk att det är den fysiska farkost i vilken du lever och rör dig.
Om du är spänd eller har ont någonstans lägger du din hand där. Låt värmen från handen trösta kroppen.
Ligg avspänd och lugn en stund och tillåt dig att tänka på jorden, naturen, solen och universum. Tänk på din kropp med tacksamhet och tillgivenhet.

2. Hitta dina smultronställen
Ställen du tycker om eller gärna vill besöka.
Människor och djur. Vem tycker du riktigt mycket om? Hur känns det när du tänker på honom/henne/djuret.
Aktiviteter. Tycker du om att gå på konstgallerier eller är du sportig? Kanske är det bästa du vet att kunna ligga och dra dig i sängen på morgonen.
Höjdpunkter i livet.
Sinnesförnimmelser. Dofter, smaker, ljud och färger. Kanske är det koltrastens ljuva drill i vårkvällen, doften av nyklippt gräs eller smaken av egenplockade smultron.

3. Ta fram ditt inre leende
Blunda och lägg båda händerna mjukt på magens nedre del.
Rikta tankarna mot ett eller flera av dina bästa smultron eller personer och saker som du älskar.
När du känner glädjen, slappna av och känn att ansiktsmusklerna blir avspända och mjuka. Låt känslan stabiliseras och känn att den finns inom dig.
Du behöver inte le utåt men när du öppnar ögonen så låt det kännas som en mjuk och vänlig glimt lyser fram.
Låt kroppen slappna av och njuta av din tillgivna uppmärksamhet och positiva vibrationer. Kroppen skall känna att du uppskattar den.

4. Vila som rådjuret
Se framför dig ett rådjurskid som vilar med nosen på sin luddiga svans. Cirkelformen är en klassisk energiform.
Ta några lugna andetag ända ner i bukens nedre del.
Tillåt dig att sjunka in i känslan av att vara ett vilande rådjur. Njut av kroppsupplevelsen.
Känn hur varm och mjuk energi löper genom kroppen. Känn hur din kropp blir vital och positiv.

Endorfinernas grundegenskaper:
* Skapar fysiskt välbehag och hejdar smärta. I extrema fall kan kroppen producera endorfiner som är tusen gånger starkare än morfin.
* Främjar läkning av skadade och sjuka vävnader.
* Stimulerar immunförsvaret.
* Skapar eufori och lyckokänslor som upplevs som en djup andlig förbindelse med naturen och universum.