Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa halsoliv i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Linda Wallin har gått ner till 55 kilo genom att träna och äta mindre portioner, men ungefär samma mat som tidigare.
Linda Wallin har gått ner till 55 kilo genom att träna och äta mindre portioner, men ungefär samma mat som tidigare.
Linda Wallin har gått ner till 55 kilo genom att träna och äta mindre portioner, men ungefär samma mat som tidigare.
Som mest vägde Linda 130 kilo.
Som mest vägde Linda 130 kilo.
Som mest vägde Linda 130 kilo.
1 AV 2
Linda Wallin har gått ner till 55 kilo genom att träna och äta mindre portioner, men ungefär samma mat som tidigare.
Foto: Christian Örnberg
2 AV 2
Som mest vägde Linda 130 kilo.

Linda gick ner 75 kilo – åt mindre portioner

När trebarnsmamman Linda Wallin, 30, från Åkersberga nådde 130 kilo bestämde hon sig.

Med mindre portioner och daglig motion tappade hon 75 kilo på 13 månader – i dag stannar vågen på 55 kilo.

– Jag är gladare, piggare och mer alert, säger hon.

Om Linda Wallin

Bor: Åkersberga.

Ålder: 31.

Familj: Man och tre söner mellan 1,5 och 7 år.

Gör: Sångerska och bloggar om sin viktresa på

http://goingsmaller.blogg.se

Lindas tips för att gå ner i vikt

1. Ta ett beslut. Om du inte verkligen bestämmer dig är risken att du gör det halvhjärtat.

Professor Stephan Rössner, fetmaforskare vid Karolinska institutet: "Här har polletten ramlat ned. De flesta av mina patienter vet precis vad de ska äta, problemet är att de inte tillämpar det. Poängen är att förstå vilken knapp man ska trycka på för att polletten ska trilla ned."


2. Ät med sunt förnuft. Alla gör som de vill men min rekommendation är att inte följa några dieter. Och tillåt dig att ha en dag i veckan då du får äta godis, tårta och liknande. Ät vad du vill men i rimliga mängder.

Stephan Rössner: "De flesta konstiga dieter orkar man bara hålla ett tag, det är viktigt att hitta något som passar. Linda har uppenbarligen hittat en kost som hon trivs med och som hon kan äta länge. Folk vill inte hålla diet, de vill äta mat."


3. Fota dig själv. Genom att fotografera dig själv ofta, gärna i underkläder, ser du skillnaden och höjer motivationen ännu mer.

Johanna Nilsson, pt, löparcoach och kostrådgivare, på vindenmotkinden.com: "Det kan fungera som en motivationshöjare. Om man märker att resultatet går åt det håll man vill. Sen finns det andra fördelar som ett foto inte visar, som hur man mår i kroppen."


4. Prata om det. Man behöver inte, som jag, ha en blogg. Det räcker att berätta för familj och vänner att man vill gå ned i vikt. När man säger det högt blir det verkligt.

Johanna Nilsson: "När man jobbar med mental träning jobbar man mot ett mål och när man har ett konkret mål är det lättare att uppnå, oavsett om man har bestämt sig för att springa 10 kilometer eller att gå ned i vikt är det bra om man kan berätta för någon annan. Då har man inte bara sig själv att bevisa något för utan även andra."


5. Motionera. Du behöver inte skaffa gymkort eller köpa en crosstrainer. Gå ut och gå. Har du svårt att komma ifrån kan en Youtube-video med ett Zumba-pass hemma funka lika bra.

Stephan Rössner: "Motion sänker blodtrycket och ökar insulinkänsligheten och gör en massa bra saker i kroppen.

Så åt Linda en vanlig dag:

Frukost: Keso med äppelmos, gurka och tomat och en skål med yoghurt.

Mellanmål: Knäckebröd med gurka.

Lunch: Pyttipanna med ketchup.

Mellanmål: Jordgubbar och en smörgås utan pålägg eller smör.

Middag: Kyckling med ostkaka (normalt hade jag ätit med potatissallad eller ris).

Efterrätt: Lite glass (eftersom jag hade kalorier kvar).

Kvällsmål: En skål yoghurt och en smörgås.

Linda Wallin har alltid varit kurvig. Men när hon efter studenten gick från att dagligen ha tränat dans, till att helt sluta motionera började kilona smyga sig på. Efter att ha fött sitt första barn 2005 landade hon på 112 kilo.

De kommande åren skulle hon pendla upp och ned i vikt, som mest 130 kilo. Hon åt mycket godis men framför allt stora portioner mat, både snabbmat och husmanskost. Linda, som är sångerska började skämmas för hur hon såg ut och ville inte längre ställa sig på scenen.

– Jag började må dåligt och ville inte se mig i spegeln. Jag gömde mig för allmänheten och satt hemma och käkade godis i stället.

Vill inte gå på diet

I maj 2012, efter att hon slutat amma sitt tredje barn, bestämde sig Linda för att köra fullt ut. Genom att äta samma mat som tidigare, men i mindre portioner, började hon sin viktresa.

– Jag ville inte gå på någon diet, dricka pulver eller äta enligt någon metod. Jag bestämde mig för om jag ska tappa den här vikten så ska jag göra det genom att leva som jag vill leva resten av mitt liv, säger hon.

Linda började hålla koll på energiintaget.

– Tittar man på hur läkare tänker så är det kalorier in, kalorier ut. Jag gick med i viktklubb.se för att hålla koll på hur många kalorier jag skulle äta, säger hon.

En dag i veckan tillåter hon sig att äta godis, tårta eller något annat sött.

– Annars hade jag nog gett upp, säger hon.

"Mycket gladare i dag"

Samtidigt gick hon nästan varje dag en powerwalk på minst 60 minuter eller körde lika många minuter på sin crosstrainer hemma i vardagsrummet. I dag väger hon 55 kilo och är glad över att hon tog tag i sin vikt.

– Jag är mycket gladare som person. Inte för att jag blev smalare, utan för att jag gjorde en förändring för att nå mina drömmar, säger hon.