FÖRESPRÅKAR FRUKT. Hjärtöverläkare och livsstilsprofessor Mai-Lis Hellénius vid Karolinska institutet lever som hon lär. Hon äter mycket grönt och frukt och motionerar. Ett sätt att förebygga hjärt- kärlsjukdomar och indirekt kunna förlänga sitt liv. "Det är viktiga faktorer", säger hon. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
FÖRESPRÅKAR FRUKT. Hjärtöverläkare och livsstilsprofessor Mai-Lis Hellénius vid Karolinska institutet lever som hon lär. Hon äter mycket grönt och frukt och motionerar. Ett sätt att förebygga hjärt- kärlsjukdomar och indirekt kunna förlänga sitt liv. "Det är viktiga faktorer", säger hon. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG Foto: Christian Örnberg

Lev längre - livstipsen som ger dig 10 år extra

Sju enkla frågor, sju enkla svar - som avgör hur länge du har chans att leva.

- Vi har undersökt 4 232 60-åriga män och kvinnor som lyckats hålla sig friska och vid liv i tio år till, säger professor Mai-Lis Hellénius vid Karolinska institutet.

Och här intill kan du själv göra testet som avslöjar hur gammal du kan bli.

Mai-Lis Hellénius, 60, lever som hon lär. Äter mycket grönt och frukt och motionerar. Hon är hjärtöverläkare och livsstilsprofessor. Hellénius säger:

- Det finns en intressant undersökning som är gjord bland herrar i Göteborg som blivit mer än 90 år. Den är gjord av professorerna Annika Rosengren och Lars Wilhelmsen. Den visade på fem viktiga faktorer för att bli över 90 år:

1) Man ska röra sig och ha bra kondis. 2) Kolesterolvärdet i blodet ska vara lågt. 3) Man ska ha det ganska bra ställt. 4) Man ska dricka lagom mycket kaffe, cirka 4-5 koppar per dag. 5) Man ska inte röka.

Sju viktiga frågor

På Karolinska institutet har doktoranden och forskaren Axel Carlsson gjort en intressant studie.

- Han tog reda på hur 60-åriga män och kvinnor höll sig friska och vid liv genom att ställa sju frågor och få fram sju svar, säger Mai-Lis Hellenius.

1) Drick lagom, högst två glas vin om dagen.

2) Motionera regelbundet, minst en gång i veckan.

3) Rök inte.

4) Ät lite av både korv och bacon.

5) Ät fisk minst en gång i veckan.

6) Ät grönsaker varje dag.

7) Ät frukt varje dag.

- Om man svarar "rätt" på de sju frågorna har 60-åriga kvinnor 75 procents chans att leva i drygt tio år till. Och för männen är det 65 procents chans, säger Mai-Lis Hellénius.

"Enormt intresse"

Vetenskapsjournalisten Henrik Ennart, 53, gav i fjol ut boken "Åldrandets gåta" där han tar reda på varför vissa blir äldra än andra.

- Intresset är enormt stort, boken är slutsåld och kommer nu på pocket. Jag har hållit 40-50 föredrag om boken och gjort en mängd intervjuer. Människor har stor kunskap om hur man ska leva och hänger med i ny forskning.

Lever du som du lär i boken?

- Ja, det försöker jag absolut att göra. Men man måste samtidigt ta det lugn och tänka efter varför man vill leva länge, säger Henrik Ennart.

TIPSEN SOM KAN FÅ DIG ATT LEVA LÄNGRE

Ät och drick rätt

Mat ska vara så färsk och lågt processad som möjligt.

Ät gröna bladgrönsaker, till exempel spenat, ruccola, grönkål, broccoli.

Ät frukt.

Ät fullkorn, samt müsli utan socker.

Ät baljväxter som bönor och ärter.

Drick max ett glas vin om dagen för kvinnor, max två för män.

Använd oliv- och rapsolja i stället för smör.

---

Undvik

Socker.

För mycket kött. Ät mest av fisk och fågel.

För mycket mejeriprodukter.

---

Stress och sömn

Skapa en tydlig sömnrutin. Lägg dator och mobiltelefon åt sidan.

Prioritera dina närmaste.

Var snäll mot andra.

Använd tandtråd.

Ta inte saker så allvarligt.

TESTA: SÅ LÄNGE FÖRVÄNTAS DU LEVA

Utgå från åldern 80 år och dra ifrån eller lägg till år enligt följande så får du en bild av vad du kan förvänta dig.
Kolumn till höger: Skriv in och räkna ut din ålder.
Startålder: 80

 

Om du är 30-50 år +2 år ________
Om du är 51-70 år +4 ________
Om du är man -3 ________
Om du är kvinna +4 ________
Bor i en stad med mer än 2 miljoner invånare -2________

Bor i ett samhälle med mindre än 10 000 invånare

+2 ________
Har en förälder som dött
av hjärt- kärlsjukdom eller
stroke före 50 års ålder -4 ________
Har ett syskon eller en förälder som före 50 har fått cancer, hjärtsjukdom eller diabetes typ 1 -3 ________
Tjänar mer än 370 000/år -2 ________
är över 65, frisk och aktiv +5 ________
Har grundläggande
högskoleutbildning +1 ________
Har akademisk examen +2 ________
Lever ensam -3 ________
För varje decennium du har levt ensam sedan du fyllde 25 år -3 ________
Arbetar vid ett skrivbord -3 ________
Har arbete som kräver
fysisk ansträngning +3 ________
Motionerar i 30 minuter
minst fem gånger i veckan +4 ________
Motionerar i 30 minuter
två till tre gånger i veckan +2 ________
Har avslappnad personlighet +3 ________
är intensiv -3 ________
är glad +1 ________
är olycklig -2 ________
Sover mer än tio timmar/dygn -4 ________
Har åkt fast för fortkörning
under det senaste året -1 ________
Dricker 2 glas öl, vin eller
sprit om dagen -1 ________
Röker mer än 2 paket
cigaretter om dagen -8 ________
Röker 1-2 paket om dagen -6 ________
Röker 1/2-1 paket om dagen -3 ________
överviktig 23 kilo eller mer -8 ________
överviktig 14-22 kilo -4 ________
överviktig 4,5-13 kilo -2 ________
Om du är över 40 år & går på regelbundna hälsokontroller eller (om du är kvinna) går på regelbundna gynkontroller +2 ________
Förväntad livslängd:________

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!