Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 1 okt 2014 13:03

LCHF: Här är nötterna och bären som gör dig smal

Hjortron.

Hjortron.

1/4

Pistaschnötter.

Pistaschnötter.

2/4

Foto: Annika Af Klercker

Mandlar.

Mandlar.

3/4

Foto: Ron Orman Jr

Kokosolja.

Kokosolja.

4/4

Testa supermaten som både får dig att gå ner i vikt och håller dig frisk. Kombinera lågkolhydratkost med raw food och få de fantastiska fördelarna som optimerar din hälsa.

– De råvaror som jag tycker ska finnas med i en hälsofrämjande kost är ekologiska ägg, kött från gräsbetande djur, kokosolja, och ekologiska grönsaker, nötter och bär, säger Kostrådgivaren Cecilia Folkesson.

LCHF. Att byta från en traditionell kost till en lågkolhydratkost kan göra underverk för hälsan och vikten. Men allt fler börjar också tänka på mer än bara kolhydratinnehåll i kosten. Ett alternativ för att optimera kosten ännu mer är att inspireras av raw food.

Ren raw food är visserligen en vegansk kost, där råvarorna inte får upphettas till över 42 grader, men inom raw food har man också ett stort fokus på mat som ger kroppen maximalt med bra näringsämnen som vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Kostrådgivaren Cecilia Folkesson äter i grunden lågkolhydratkosten paleo, men inspireras av raw food.

– Jag tycker det är en perfekt kombination då man inom raw food fokuserar på bra, ekologiska grönsaker och lågkolhydratkost handlar om att byta ut spannmål och socker mot mer fett. 

 

LÄS OCKSÅ: LCHF-metoden – guide för nybörjaren

 

Mer energi

Superkosten har gjort att hon har mer energi, har blivit piggare och mår bättre.

– Kroppen känns inte lika trött. Med enbart lågkolhydratkost blir det lätt att man fokuserar på att äta så lite kolhydrater som möjligt och glömmer bort grönsakerna. Personligen mår jag mycket bättre när jag äter mer grönt och undviker mejerier. 

Generellt rekommenderar hon att man tänker så naturlig mat, så lite halvfabrikat och tillsatser som möjligt. Hon tycker också att man ska vara försiktig med sockret, också för den naturliga sötning - honung, dadlar och frukt - som används inom raw food.

Alltid mycket grönsaker

Satsa på att alltid ha mycket grönsaker hemma och se dem inte som ett tillbehör, utan som en huvuddel av måltiden. Variera mellan många olika sorter och färger.

Det du definitivt ska undvika är spannmål, halvfabrikat, varor med e-nummer som du inte vet vad de innebär och socker. Enligt Cecilia mår även många bättre av att undvika eller dra ner på mejerier, ett synsätt som är gemensamt för både paleo och raw food.

Däremot ska man inte vara rädd för fett, men det är en fördel att välja bra fettkällor.

– Om man drar ner på kolhydrater måste man få i sig mer fett för att få tillräckligt med energi. Kokosolja är mitt favoritfett och en väldigt bra fettkälla. Men även feta fiskar, avokado, nötter och smör är bra. Det man alltid ska undvika är margarin som är ett kemiskt framställt fett. 

 

LÄS OCKSÅ: Johan gick ner 57 kilo med LCHF-metoden