Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Powerwalk

Publicerad 9 aug 2012 06:00

Lär dig stava rätt - och bränn en massa fett

<strong>Stavform.</strong>Ylva Flennegård Hansen, 48, i Ramlösa i Helsingborgs kommun går stavgång minst två gånger i veckan. &quot;Om man ändå ska ut och ta en promenad kan man lika gärna ta med stavarna&quot;, säger hon.

Stavform.Ylva Flennegård Hansen, 48, i Ramlösa i Helsingborgs kommun går stavgång minst två gånger i veckan. "Om man ändå ska ut och ta en promenad kan man lika gärna ta med stavarna", säger hon.

1/10

Foto: Stefan Lindblom / Helsingborgs-Bild

<strong>Powergloves/viktmanschetter</strong><br>Handsken innehåller vikter och gör att du får mer effekt av stavgången. Manschetterna sätts runt vristerna och gör att du bygger muskler och förbränner fler kalorier.

Powergloves/viktmanschetter
Handsken innehåller vikter och gör att du får mer effekt av stavgången. Manschetterna sätts runt vristerna och gör att du bygger muskler och förbränner fler kalorier.

2/10

<strong>XCO</strong><br>Rör fyllda med granulat - bra träningsredskap som går att kombinera med stavgång. Men tänk på att du främst jobbar med axelns framsida - där vi redan är relativt starka. Den som inte har några problem med skuldror eller ömma axlar kan dock använda sig av vikt-redskap för att maximera sin träning.

XCO
Rör fyllda med granulat - bra träningsredskap som går att kombinera med stavgång. Men tänk på att du främst jobbar med axelns framsida - där vi redan är relativt starka. Den som inte har några problem med skuldror eller ömma axlar kan dock använda sig av vikt-redskap för att maximera sin träning.

3/10

<strong>Viktbälte eller viktväst</strong><br>Extra tyngd som du bär på kroppen och som inte påverkar armar eller axlar negativt, men gör att du får mer effekt av promenaden. Tänk på att inte ha på dig för tunga vikter, då riskerar du skador.

Viktbälte eller viktväst
Extra tyngd som du bär på kroppen och som inte påverkar armar eller axlar negativt, men gör att du får mer effekt av promenaden. Tänk på att inte ha på dig för tunga vikter, då riskerar du skador.

4/10

<strong>Stegräknare</strong><br>En stegräknare är perfekt för att se hur långt du har gått och motiverar dig att gå längre. Det går lika bra att använda en stegräknar-app om du har en smartphone.<br>

Stegräknare
En stegräknare är perfekt för att se hur långt du har gått och motiverar dig att gå längre. Det går lika bra att använda en stegräknar-app om du har en smartphone.

5/10

<strong>Gåstavar</strong><br>Toppen för nybörjare. Gåstavar kan öka din förbränning med uppemot 30 procent jämfört med en vanlig promenad.

Gåstavar
Toppen för nybörjare. Gåstavar kan öka din förbränning med uppemot 30 procent jämfört med en vanlig promenad.

6/10

Foto: Bertil Haskel

<strong>Stavar med vikter</strong><br>Stavar med behållare som går att fylla med vatten eller sand. Bränner mer kalorier än en promenad med vanliga stavar och tar mer på skuldrans och axelns framsida och är därför inte lämpligt för alla.

Stavar med vikter
Stavar med behållare som går att fylla med vatten eller sand. Bränner mer kalorier än en promenad med vanliga stavar och tar mer på skuldrans och axelns framsida och är därför inte lämpligt för alla.

7/10

<strong>Teleskopstavar</strong><br>Teleskopstavar är kanon om man är fler som ska dela på ett par stavar då man smidigt kan justera längd. Dessutom är de bra när man går på olika underlag, exempelvis i backar behöver man längre stavar. Däremot finns alltid en risk att de snabbare går sönder.

Teleskopstavar
Teleskopstavar är kanon om man är fler som ska dela på ett par stavar då man smidigt kan justera längd. Dessutom är de bra när man går på olika underlag, exempelvis i backar behöver man längre stavar. Däremot finns alltid en risk att de snabbare går sönder.

8/10

<strong>Bungy Pump</strong><br>Stavar med fjädring som gör gången mindre stum och mer effektiv för ryggen. Du förbränner upp till 60 procent mer än under en vanlig promenad. Staven är lika lätt som en vanlig stav, vilket gör den skonsam för axlar - tyngden kommer först när man trycker ner staven.<br>Källa: Träningsexperten Katarina Woxnerud

Bungy Pump
Stavar med fjädring som gör gången mindre stum och mer effektiv för ryggen. Du förbränner upp till 60 procent mer än under en vanlig promenad. Staven är lika lätt som en vanlig stav, vilket gör den skonsam för axlar - tyngden kommer först när man trycker ner staven.
Källa: Träningsexperten Katarina Woxnerud

9/10

10/10

Foto: Tomas Leprince

Tappa i vikt, få bättre flås och snyggare hållning - allt med hjälp av ett par stavar.

Stavgång är en riktig fettslukare som kan öka din förbränning med 30-60 procent.

– Det är toppen för att hålla sig i form, säger Ylva Flennegård Hansen, 48, i Ramlösa.

Med stavgång tränar du inte bara benen utan även mage, rygg och armar.

– Du ökar syreupptagningsförmågan och bränner mer fett än med vanliga promenader och du får en bättre träningseffekt. Använder du dessutom stavar med fjädring kan du öka förbränningen ytterligare, säger träningsexperten Katarina Woxnerud.

Katarina Woxnerud påminner dock om att inte gå för hårt ut och att fortsätta gå vanliga promenader.

- Ryggen blir mer låst med stavgång och därför är det bra att variera stavgången med vanliga promenader utan stavar. Det bästa är om du kan variera din träning och gå med stavar två dagar i veckan och samtidigt gå några vanliga promenader, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Tappa 4 kilo på 4 veckor med promenader

Går två gånger i veckan

Hälsoutvecklaren och yogaläraren Ylva Flennegård Hansen, 48, i Ramlösa började med stavgång för sex år sedan som ett sätt att hålla sig i form.

- I början var det mest pensionärer som gick med stavar, sedan har det blivit mer erkänt som en träningsform som passar alla, säger hon.

Ylva Flennegård Hansen går stavgång minst två gånger i veckan i ungefär 30 minuter - och träningen har gett resultat.

- Jag har tränat upp konditionen, min hållning har blivit bättre och jag har fått mer vältränade axlar, bröst och skuldror, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal – så bränner du mer fett

"Det är jätteskönt"

Och stavgång är en träningsform som passar de flesta.

- Det är ett bra sätt att komma i gång med träningen, speciellt om man är överviktig då det ger mindre belastning på höfter, knän och fötter jämfört med vanliga promenader, säger Katarina Woxnerud.

Lena Mardla, 54, i Malmö har tränat stavgång i flera år. För att komma vidare i träningen har hon köpt ett par pumpstavar.

- De är jättejobbiga. Tar man i ordentligt och har rätt kläder är det en perfekt motionsform.

Och visst är det viktigt att hålla i gång.

Lena Mardla.

Foto: Foto: Tomas Leprince

- Man får med hela kroppen, magen och bröstet. Det är jätteskönt. Jag är 55 år och vill bli en frisk pensionär.

 

AV: Kristin Wester och Tina Harr