Lär dig hänga med i slalomsvängarna <br />

Glöm inte att hålla ihop fötterna och böja på knäna.

Foto: Daniel Olsson

Glöm inte att hålla ihop fötterna och böja på knäna.

Slalom är inte så svårt som det ser ut. Och det är både kul och effektiv träning. Häng med GI&hälsas reporter Emma V Larsson på nybörjarskola i skidparadiset Innsbruck och få utrustningstips av slalomproffset.

Jag tar tjuren direkt vid hornen, ger mig ut bland de vita backarna utanför alpstaden Innsbruck i Österrike. Det är en del av Alperna där det finns skidåkning för alla och - ska det visa sig - tålmodiga instruktörer.

Isabella Haider är 24 år och har åkt skidor så länge hon kan minnas. Nu arbetar hon som skidinstruktör här i Kühtai - Österrikes högst belägna skidort. Med 44 kilometer nedfarter finns det något för både erfarna och noviser.

Foto: Foto: Daniel Olsson

Slalomåkning är perfekt intervallträning.

- Det kommer många nybörjare hit, både barn och vuxna. Jag tror att antalet vuxna som vill lära sig skidåkning från grunden ökar, för att det finns ett större intresse för uteliv i dag. Man vill röra på sig, helst ute och gärna under en lekfull aktivitet, säger Isabella medan vi tar sittliften uppför backen.

 

När vi åker nedför är Isabella först. Efter ett par meter stannar hon upp och jag får följa efter. Vi övar svängar. De få gånger som jag har åkt slalom kan räknas på en hand, men jag har aldrig tidigare tagit en lektion.

- Jag tror att lektioner med instruktör kan vara effektivt i de flesta fall. Då får man en grund att bygga på. Du har någon med dig som visar hur du svänger och finns där om du blir rädd, förklarar Isabella.

Sedan instruerar hon mig meter för meter nedför backen.

- Håll ihop fötter och knän, böj på knäna och sväng genom att luta skidorna, lyder hennes mantra.

I en snabb sväng tappar jag plötsligt balansen och faller handlöst. Jag vet vad jag gjorde för fel. Jag hade för raka ben och jag lutade mig in mot backen, snarare än att - som den gamla regeln lyder - ha tyngden på dalskidan.

- Du tappade framåtvikten - det blir svårare att manövrera skidorna då, förklarar Isabella.

 

Vi tar oss helskinnade ned till byn igen. Jag frågar Isabella om det finns någon chans att jag en dag kan kalla mig själv för skidåkare.

Foto: Foto: Daniel Olsson

Nedför bit för bit.

- Det finns garanterat hopp för dig. Jag har sett värre, skrattar hon.

Tips!

Saras nybörjartips:
Det svåraste, om man är lite äldre, är nog rädslan att ramla och slå sig. Det gör att man blir stel. Det är viktigt att försöka vara mjuk och följsam.
Anlita en bra skidlärare som kan hjälpa dig i början. Då kommer det gå mycket lättare.
Det är inte helt ovanligt att nybörjaren väljer fel utrustning som inte passar perfekt. Man lånar pjäxor av någon släkting, som är tre nummer för stora, vilket leder till att man får svårt att styra. Du måste prova utrustningen ordentligt.

 

Undvik bakåtlutning!
De vanligaste misstagen är att man spänner sig, är rädd och att man lutar sig för mycket bakåt. Det ska man försöka undvika då man kan få svårt att kontrollera skidorna.

 

Varför slalom?
Sara Orrensjö, 35, är en svensk proffsskidåkare som har vunnit nordiska mästerskapen i extremskidåkning. Det som driver henne är att man aldrig blir fullärd.
- Det bästa med skidåkning är att du kan fortsätta utvecklas i hela ditt liv. Är du nybörjare så ska du lära dig att hantera alla olika backar och är du superduktig kan du börja utforska skogen, parken och pucklar. Det tar aldrig slut. Sara Orrensjö Sara Orrensjö

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här