Geriatrikern Wilhelmina Hoffman berättar om hur människor kan skjuta upp demens i flera år.
Geriatrikern Wilhelmina Hoffman berättar om hur människor kan skjuta upp demens i flera år. Foto: Yanan Li

Läkarna: Så kan du förebygga demens

En rapport som sammanställt den senaste tidens forskning presenterar övertygande bevis för att demenssjukdomar kan förebyggas.

Carina Boberg, 59, Linköping har demenssjukdom i släkten, och vet vikten av att hålla sig frisk.

– Jag håller hjärna och kropp i gång med squaredans och håller koll på mina kolesterolvärden, säger Carina.

Rapporten kommer i från den internationella organisationen Alzheimers disease international och presenterades i söndags på Alzheimersdagen.

Gun Einarsson.
Genom att gå igenom den senaste tidens demensforskning anser man sig ha övertygande bevis för att demenssjukdomar kan förebyggas genom minskad rökning och bättre hälsa.

Men rapporten trycker också hårt på att demenssjukdomar måste bli en naturlig del i det förebyggande folkhälsoarbetet, och att det bör finnas med i antirökning-kampanjer.

Wilhelmina Hoffman, geriatriker och direktör för Svenskt demenscentrum instämmer.

- Det är oerhört viktigt att sprida kunskap om hur man förebygger en av våra största folksjukdomar. Det finns inget botemedel så det handlar om hur man kan skjuta det framför sig och få fler år av hälsa, säger Hoffman.

Hjärngympar

Carina Boberg har sett sjukdomen på nära håll efter att förlorat både sin man och sin mamma i demens.

Carina Boberg.
- Det är klart att man tittar mer på sig själv. Jag håller i gång med olika sorters hjärngympa och håller mig frisk för att förebygga en sjukdom. Vad det gäller kost så håller jag koll på mina kolesterolvärlden, säger hon.

Högt blodtryck är en av de främsta riskfaktorerna för demenssjukdomar. Får man hjälp i tid, kan det ge många friska år.

Gun Einarsson, 67, från Väröbacka, fick reda på att hon hade högt blodtryck av en slump, när hon var på läkarbesök.

- Det är viktigt att man kollar upp det. Många sjukdomar hänger ihop med högt blodtryck. Min mamma hade alzheimer men jag har inte varit så orolig för det, säger Gun, som nu har normala blodtrycksvärden.

Läkaren: Så kan du förebygga demens

Gör Hjärngympa

Håll i gång nervcellerna med hjärngympa. "Korsord eller sudoku tycker många är roligt. Det bästa är att göra saker tillsammans med andra, att man får tänka efter och lära sig något nytt."

Ät rätt

Färgstarkt:

"Ät gärna färgstarka frukt och grönsaker som till exempel broccoli och paprika. De innehåller många antioxidanter som skyddar cellerna."

Medelhavskost:

"Undvik för mycket raffinerat socker, välj rätt oljor. Det är jättebra att äta fisk, särskilt fet fisk som innehåller omegasyror."

Alkohol och rökning:

"Undvik alkohol och rök absolut inte. Alkohol i för stora mängder är nervgift."

Riskfaktorer

1 ärftlighet. "Man har en högre risk att drabbas av en demenssjukdom om det finns mycket demens i släkten, men det betyder inte att du kommer att drabbas."

2 ålder. "Ålder är den största riskfaktorn. Var tredje 90-åring är drabbad av en demenssjukdom, men bara en av 100 vid 65 års ålder.".

3 Högt blodtryck. "En stor riskfaktor för att senare utveckla demens. Men får man kontroll på blodtrycket olika aktiva åtgärder eller läkemede, då är det skyddande och ökar chansen att hålla sig frisk."

4 Diabetes. "Bäst är att både vara fysiskt aktiv i vardagen och att träna mer intensivt då och då. Männen i lågriskgruppen gick eller cyklade minst 40 minuter varje dag och motionerade dessutom mer intensivt minst en timme i veckan.

5 Utbildningsnivå. "Personer med hög utbildningsnivå tenderar att klara sig lite bättre. Det finns en skyddsfaktor, men hur hög utbildad man än är finns det inte ett totalt skydd. Troligtvis går det hand i hand med att man stimulerar hjärna men också med socioekonomiska förhållanden.".

6 Rökning. "Rökning ska man givetvis inte hålla på med alls. Det är inte bra för någonting. Tvärt om är det direkt skadligt för hela kroppen, inklusive hjärnan."

7 Fetma. "Fetma är en risk eftersom det går hand i hand med högt blodtryck och tendensen att få diabetes, vilket i sin tur är en riskfaktor."

8 Alkohol. "Det är i stora mängder ett nervgift. Mycket forskning visar att 1-2 glas rödvin om dagen kan vara positivt. Men alla nöjer sig inte med 1-2 glas, och då kan det bli direkt skadligt. Det finns alkoholdemens, demens utvecklad på grund av missbruk av alkohol."

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!