Laila Bagge Wahlgren: "Trodde jag skulle dö"<br />

FÖRE.<br>Laila Bagge med 10 extra graviditetskilon efter att hon fött sonen Kit.<br>"Innan jag blev gravid befann jag mig i ett läge där jag satt i soffan och åt chips och god mat".

Foto: Lindah Cahling

1 av 10: FÖRE.<br>Laila Bagge med 10 extra graviditetskilon efter att hon fött sonen Kit.<br>"Innan jag blev gravid befann jag mig i ett läge där jag satt i soffan och åt chips och god mat".

EFTER.<br>Laila Bagge lade om kosten och började träna. Efter två månader var alla graviditetskilon borta.

Foto: Mikael Sjöberg

2 av 10: EFTER.<br>Laila Bagge lade om kosten och började träna. Efter två månader var alla graviditetskilon borta.

Laila Bagge är aktuell med boken "Kom i form på 30 dagar".<br>Nu följer Lailas 5 favoritövningar.

3 av 10: Laila Bagge är aktuell med boken "Kom i form på 30 dagar".<br>Nu följer Lailas 5 favoritövningar.

<strong>1 Stående ­tricepspress</strong><br><strong>Du tränar: Triceps.</strong><br>Håll hanteln med rak arm ovanför ­huvudet. Använd den andra armen som hjälp för att hålla denna position.<br>För hanteln neråt bakom huvudet.<br>Återgå till utgångspositionen.<br>Repetioner: Tio repetitioner, tre set. Vila två minuter mellan varje set.<br>Ligg på 80 procent av din maximala ­förmåga. Välj en vikt där du skulle klara av att göra 15 stycken.

Foto: Mikael Sjöberg

4 av 10: <strong>1 Stående ­tricepspress</strong><br><strong>Du tränar: Triceps.</strong><br>Håll hanteln med rak arm ovanför ­huvudet. Använd den andra armen som hjälp för att hålla denna position.<br>För hanteln neråt bakom huvudet.<br>Återgå till utgångspositionen.<br>Repetioner: Tio repetitioner, tre set. Vila två minuter mellan varje set.<br>Ligg på 80 procent av din maximala ­förmåga. Välj en vikt där du skulle klara av att göra 15 stycken.

Fotrsättning stående tricepspress.

Foto: Mikael Sjöberg

5 av 10: Fotrsättning stående tricepspress.

<strong>2 Bicepscurl</strong><br><strong>Du tränar: Biceps.</strong><br>Stå upp och håll hantlarna med armarna hängande längs kroppen. Böj höger arm till 45 graders vinkel samtidigt som du vrider hanteln mot kroppen, så att tummen är in mot axeln. Tänk på att inte låta överarmen lämna sin ursprungs­position.<br>Återgå till utgångspositionen och gör samma sak med vänster arm.<br>Antal repetioner: Åtta-tio ­repetitioner, fyra set. Vikten ska ­ligga på 80 procent av vad du ­precis orkar för att genomföra ett set. Vila två minuter mellan varje set.

Foto: Mikael Sjöberg

6 av 10: <strong>2 Bicepscurl</strong><br><strong>Du tränar: Biceps.</strong><br>Stå upp och håll hantlarna med armarna hängande längs kroppen. Böj höger arm till 45 graders vinkel samtidigt som du vrider hanteln mot kroppen, så att tummen är in mot axeln. Tänk på att inte låta överarmen lämna sin ursprungs­position.<br>Återgå till utgångspositionen och gör samma sak med vänster arm.<br>Antal repetioner: Åtta-tio ­repetitioner, fyra set. Vikten ska ­ligga på 80 procent av vad du ­precis orkar för att genomföra ett set. Vila två minuter mellan varje set.

<strong>3 Utfall</strong><br><strong>Du tränar: Rumpa och ben.</strong><br>Stå med fötterna placerade i ­axelbredd. Sätt händerna i sidan.<br>Ta ett kliv fram med höger ben så att knäet är i 90 graders vinkel. Tänk på att ditt knä inte ska hamna längre fram än dina egna tår.<br>Res dig till utgångsposition och gå fram på samma sätt med vänster ben. Detta kan du göra antingen stående på samma plats, eller gå framåt.<br>Repetioner: 20 repetitioner, tre set. Vila två minuter mellan varje set.<br>För att utmana dig själv: Gör ­utfallshopp - hoppa i stället för att gå när du byter ben.

Foto: Mikael Sjöberg

7 av 10: <strong>3 Utfall</strong><br><strong>Du tränar: Rumpa och ben.</strong><br>Stå med fötterna placerade i ­axelbredd. Sätt händerna i sidan.<br>Ta ett kliv fram med höger ben så att knäet är i 90 graders vinkel. Tänk på att ditt knä inte ska hamna längre fram än dina egna tår.<br>Res dig till utgångsposition och gå fram på samma sätt med vänster ben. Detta kan du göra antingen stående på samma plats, eller gå framåt.<br>Repetioner: 20 repetitioner, tre set. Vila två minuter mellan varje set.<br>För att utmana dig själv: Gör ­utfallshopp - hoppa i stället för att gå när du byter ben.

<strong>4 Stående rodd med hantlar</strong><br><strong>Du tränar: Rygg.</strong><br>Stå med lätt böjda ben och fötterna placerade i axelbredd. Böj ner överkroppen i cirka 90 graders vinkel och håll i hantlarna med armarna hängande rakt ner. Handryggen ska peka framåt. Dra hantlarna mot höften.<br>Återgå till utgångsposition.<br>Repetioner: 12 repetitioner, fyra set. Tänk på att ­vikten ska ligga på 80 procent av vad du precis orkar för att ­genomföra ett set. Vila två minuter ­mellan varje set.

Foto: Mikael Sjöberg

8 av 10: <strong>4 Stående rodd med hantlar</strong><br><strong>Du tränar: Rygg.</strong><br>Stå med lätt böjda ben och fötterna placerade i axelbredd. Böj ner överkroppen i cirka 90 graders vinkel och håll i hantlarna med armarna hängande rakt ner. Handryggen ska peka framåt. Dra hantlarna mot höften.<br>Återgå till utgångsposition.<br>Repetioner: 12 repetitioner, fyra set. Tänk på att ­vikten ska ligga på 80 procent av vad du precis orkar för att ­genomföra ett set. Vila två minuter ­mellan varje set.

Fortsättning stående rodd med hantlar.

Foto: Mikael Sjöberg

9 av 10: Fortsättning stående rodd med hantlar.

<strong>5 Plankan</strong><br><strong>Du tränar: Mage.</strong><br>Stå på armbågarna och tårna med raka ben och rak rygg. Sug in naveln och tänk på att huvudet ska vara i linje med kroppen.<br>Antal repetioner: Stå i 45 sekunder. ­Upprepa två gånger. Vila en och en halv minut mellan gångerna.

Foto: Mikael Sjöberg

10 av 10: <strong>5 Plankan</strong><br><strong>Du tränar: Mage.</strong><br>Stå på armbågarna och tårna med raka ben och rak rygg. Sug in naveln och tänk på att huvudet ska vara i linje med kroppen.<br>Antal repetioner: Stå i 45 sekunder. ­Upprepa två gånger. Vila en och en halv minut mellan gångerna.

Laila Bagge Wahlgren hade fastnat i sambofällan. Mycket god mat i soffan tillsammans med maken Niclas Wahlgren, och så en graviditet på det.

Men med rätt träning och kost försvann tio kilo på två månader.

- Jag är helnöjd, säger hon.

Andra har också läst

Hon är manager, ­designar smycken och åker ut och ­föreläser. Men hon har ­också ett kosmetikföretag, ­driver en inspirationssajt och blogg ­tillsammans med svägerskan Pernilla Wahlgren - och nu har hon släppt en bok. Laila Bagge Wahlgren har så mycket på gång samtidigt att sonen Liam, 9, ­undrar vad hon jobbar med egentligen.

- Han tycker inte att jag har något riktigt jobb, skrattar Laila.

Hon stannar upp för att ta bilder på sig själv och allt hon gör - till bloggen. Men allt annat försöker hon hålla till vardagarna, även om det kan vara svårt på grund av managerjobbet. Artistlivet lever hon ju på helgerna.

- Jag kan känna att det blir lite mycket ibland. Det gäller att hinna med barnen. Men Liam tycker det är kul att vara med i studion, och sitter gärna med mig när jag gör smycken.

 

Att det skulle bli en bok hade hon inte en tanke på, hon skulle bara komma i form efter graviditeten och ett gäng extra sambokilon.

- Innan jag blev gravid befann jag mig i ett läge där jag satt i soffan och åt chips och god mat. Mina trivselkilon klumpade ihop sig på magen, vilket var ganska lätt att dölja.

Drygt fyra månader efter att Kit, nu drygt ett år, hade kommit till världen bar Laila fortfarande runt på tio graviditetskilon.

- Bara jag sparkade lite och lekte med sönerna kände jag hur det tog emot här och var. Det är inte kul att känna så. Nu kan jag gå uppför trappor med mat­kassar på ena armen och Kit på andra.

 

Målet var att komma tillbaka till formen hon var i före graviditeten. Hon tog hjälp av en personlig tränare som fick lägga upp ett träningsprogram till henne, och hennes man, Niclas Wahlgren, stod för maten. Niclas är kock och började ­enkelt förvandla vardagsrätterna till ­nyttiga kom i form-recept.

- Niclas är grym på att laga mat. Det är verkligen känsla av god restaurangmat och det är så det ska kännas när man kommer i form. Jag älskar mat och ville inte göra avkall på något.

Laila, som avskytt löpning och styrketräning, tappade motivationen direkt när hennes PT sa att det var just det som hon skulle börja med.

- Den första veckan trodde jag att jag skulle dö. Men sedan märkte jag att jag successivt fick tillbaka energin och att jag blev starkare. Eftersom jag hade varit ständigt trött blev det grymt positiva effekter.

 

Efter 30 dagar hade hon tappat fem kilo och kroppen såg redan helt annorlunda ut. Styrketräningen hade format hennes kropp, hängrumpan hade åkt upp, nackspärren försvunnit och hennes dåliga knän hade slutat göra ont. Självkänslan kom tillbaka och Laila blev ännu mer peppad att fortsätta.

Och inställningen till löpning och styrketräning? Totalt omvänd. Efter ytterligare 30 dagar var alla graviditetskilon borta och Laila kände sig äntligen nöjd igen.

- Jag fick ett grymt bra resultat, säger hon.

Där föddes idén till boken eftersom hon ville dela med sig av sin aha-upplevelse. Laila följer fortfarande sin egen bok, men inte lika strikt. Hon tränar ungefär tre timmar i veckan, men äter lite friare. Eftersom hon är nöjd med hur hon ser ut satsar hon bara på att behålla den formen hon skaffat sig.

- Jag är inte ute efter något sexpack. Jag ville ha tillbaka min form men fort­farande vara kvinnligt formad. Jag gillar former, det är bara det att jag vill att de ska sitta på rätt ställe i stället för allt ­sitter på samma ställe, säger hon.

LAILA BAGGE WAHLGREN

Ålder: 40.
Bor: Villa på Lidingö.
Familj: Gift med Niclas Wahlgren, som hon har sonen Kit, 1, med. Hon har Liam, 9, sedan tidigare. ­Dessutom Niklas son Tim, 23.
Gör: Manager, bloggare, föreläsare och entreprenör. Designar smycken, har ett kosmetik­företag och en egen parfym.
Aktuell: Med boken "Kom i form på 30 dagar".

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här