<p>Anna Bäsén.</p>

Anna Bäsén.

Foto: Robban Andersson

Det är helt enkelt fult att lura Ulla och Anna

Vitaepro är ett av Sveriges mest sålda kosttillskott. Marknadsföringen av de dyra pillren, som innehåller lite vitaminer och fiskolja, har varit sällsynt smart och förrädisk. De norska mångmiljonärerna bakom Vitaepro har tänjt marknadsföringslagarna till max.

I dag tog det äntligen stopp.

Det är en seger för svenska Konsumentverket mot en framgångsrik nordisk tillskottsjätte. Men framför allt är det en seger för de allra mest sårbara konsumenterna.

Företagets strategi har varit att engagera folkkära nordiska kändisar som säljer in produkten med devisen "Det funkar för mig". Reklamen ska få oss att tro att tillskottet ska göra dig frisk, pigg, smärtfri, smidig, rörlig och stark. Och det är äldre och utsatta människor med sjukdomar och krämpor man riktar sig till, människor som har ont i muskler och leder eller som känner sig trötta och utmattade.

Expressens granskning av Vitaepro som publicerades för några månader sedan avslöjade att företaget Vitaelab inte kunnat presentera en enda - inte en enda! - vetenskaplig studie som verkligen bevisar att just deras piller ger minskad smärta, ökad ork, rörlighet eller muskelstyrka. Expressens granskning avslöjade också att kändisar och "kundvittnen" ersätts för sin medverkan i reklamen. Delar av Expressens granskning användes i rättegången.


"De lurar oss" som Ulla Mattsson, 91, från Vällingby sade. Ulla testade själv medlet i en månad men märkte ingen effekt. Anna Svedberg, 38, från Surahammar som börjat få stela och värkande leder fick i stället svåra biverkningar av Vitaepro. Hennes besvär visade sig sen vara en reumatisk sjukdom, och inget som kan botas med ett vitaminpiller från Norge.

Man kan skratta åt Niclas Wahlgren som i företagets senaste tv-reklam dansade in i våra vardagsrum med budskapet att pillret inte bara gör dig smidig och stark utan också smal och sexig. Expressen kunde för övrigt avslöja att Wahlgren själv fick "snuskigt bra betalt" och att han själv inte äter Vitaepro.


En årsförbrukning Vitaepro kostar över 2000 kronor. Om man gör som Niclas Wahlgren i reklamen och dubblar dosen landar kostnaden på över 4000 kronor. Kännbara utgifter för den som är långtidssjukskriven eller pensionär.

Det finns inget humoristiskt eller roligt med att profitera på sjuka, utsatta och äldre med tomma löften om bättre hälsa.

Det är helt enkelt fult att lura Ulla, Anna och alla de andra.

Om man påstår att ett kosttillskott har positiva hälsoeffekter måste man kunna bevisa det. Så enkelt är det.

Nu hoppas jag att Konsumentverket fortsätter jaga kvackande tillskottskrängare. För det finns gott om dem.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!