Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 18 mar 2012 07:00

Kom i gång och träna dig hela 10 år yngre

Träning kan bland annat ge bättre sexliv och motverka depressioner.

Träning kan bland annat ge bättre sexliv och motverka depressioner.

Vrid klockan tillbaka - med enkel motion.

Forskarna är enade, du kan träna dig tio år yngre.

Här är tolv sunda skäl att hålla i gång.

12 hälsoeffekter av att träna

 

1. Motverkar depression

Fysisk aktivitet påverkar hjärnan på samma sätt som antidepressiv medicin. Det påverkar stämningsläget genom att stimulera signalsubstanser i hjärnan.

 

2. Du blir piggare

En pilatesboll kan vara bra för att stärka olika muskler.

Du orkar mer om du tränar. Både psykiskt och fysiskt. Om du är vältränad får du bättre blodcirkulation vilket gör dig mindre trött. Träning håller hjärnan alert genom ökad tillförsel av syre. Endorfinerna som frigörs får dig också att känna dig mer energisk.

 

3. Förbättrar minnet

Motion ökar nybildningen av nervceller i hjärnan. Detta förbättrar förmågan att minnas och hjärnans inlärningsförmåga. När man åldras krymper den del av hjärnan som hanterar minne och inlärning. Men träning stoppar upp denna process.

 

4. Starkare hjärta

Hjärtmuskeln blir starkare och hjärtat jobbar bättre. Regelbunden träning stärker hjärtmuskeln och förbättrar slagvolymen, den mängd blod som pumpas runt vid varje hjärtslag.

 

5. Bättre blodsockerbalans

Insulinkänsligheten förbättras och sockerbalansen blir mer stabil, vilket motverkar diabetes. Du blir mindre sugen på socker.

 

6. Starkare muskler

När du åldras minskar muskelmassan och dess funktion försämras. Träning bygger upp musklerna och förbättrar deras funktion. Med mindre fett och mer muskler fungerar kroppens insulin bättre vilket är tillväxtfrämjande. Tillväxthormonerna minskar också med åldern. Träning balanserar upp denna nedgång av tillväxthormon och bromsar på så sätt åldrandet.

 

7. Bättre sexliv

När du tränar ökar pro- duktionen av endorfiner vilket gör oss mer mottagliga för sexuell stimulans. Blodkärlens funktion förbättras av träning. Det minskar även risken erektionsproblem för män då tunna blodkärlen i penis fungerar bättre.

 

8. Starkt skelett

Träningen stärker skelett och senor och risken för benskörhet minskar. De muskler du får när du tränar motverkar också benskörhet.

 

9. Skyddar mot cancer

Forskning visar att människor som motionerar regelbundet inte drabbas av cancer i lika hög grad som de som är mer stillasittande. En anledning tros vara att träning motverkar inflammationer i kroppen, vilka är kopplade till förhöjd cancerrisk.

 

10. Förbränningen ökar

Se centimetrarna försvinna.

Intensiv träning ökar ämnes- omsättningen och gör att kroppen fortsätter att bränna mer energi långt efter träningspasset.