Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 jan 2014 08:00

Kom i gång med 5:2 – 19 råd för nybörjaren

5:2-dieten gör succé. Har du inte kommit igång? Lugn, här är 19 bra råd till alla 5:2-nybörjare.

Dieten går ut på att du ska fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem. Följer du dieten kan du gå ner upp till ett kilo i veckan. Men att fasta kan kännas ovant. Här får du råden som kommer underlätta dina 5:2-veckor.

Intresset för 5:2 exploderade i Sverige hösten 2013 då många ville bli av med ett och annat semesterkilo efter sommaren. Bonnier Fakta släppte 5:2-gurun Michael Mosleys bok om dieten i augusti och hela Sverige fick 5:2-feber.

Kokböcker med 5:2-recept började sälja bättre än deckare. Folkkära kändisar som Lasse Holm och Suzanne Reuter berättade om hur bra de mådde av 5:2, och i november svarade var tionde svensk att de följde 5:2, detta enligt en Demoskop-undersökning.

LÄS OCKSÅ: De 7 värsta fällorna - undvik dem så går du ner i vikt

Vad är 5:2 dieten egentligen?

Tanken är enkel. Som kvinna äter du 500 kcal två dagar i veckan och 600 kcal om du är man. Vilka dagar väljer du själv.
Du kan dela upp dina 500/600 kcal som du vill över dygnet; de flesta brukar äta två mål. Du får dricka vatten, mineralvatten, kaffe och te (utan mjölk och socker).
De resterande fem dagarna äter du "som du brukar" - men ditt mål bör vara att äta så hälsosamt och balanserat som möjligt.

Jeanette Steijer, dietist och Expressens 5:2-expert, berättar:
– Drar man ner på antalet kalorier enligt 5:2 går man ner i vikt. Viktnedgången brukar ligga på cirka ett halvt kilo i veckan, men i början förlorar du sannolikt mer. Hur man går ner är dock väldigt individuellt. Det styrs av ditt utgångsläge, hur mycket du rör dig, din ämnesomsättning och muskelmassa och annat.

LÄS OCKSÅ: Bränn fett! Forskarnas 9 sätt som fungerar

Hälsovinster med 5:2-dieten

Insulinnivåerna, blodfetterna, blodsockret och blodtrycket sjunker - vilket minskar risken för hjärtkärlsjukdom, flera cancerformer och diabetes typ 2.
Den insulinliknande tillväxtfaktorn IGF-1 - som är en förutsättning för att cancer ska utvecklas - minskar också påtagligt. Höga nivåer av IGF-1 plus övervikt är riskfaktorer för cancer.
Forskning (på djur) har visat att kalorirestriktion är bra för hjärnan. Att då och då äta ytterst lite skyddar mot demens.

LÄS MER OM 5:2-DIETEN HÄR

Följ de här nybörjartipsen för att lyckas med 5:2!

1. Ladda mentalt med att skriva ner varför du ska testa 5:2. 

2. Formulera några konkreta mål.

3. Välj fastedagar i förväg. Måndagar brukar vara en bra första dag för de flesta.

4. Det kommer gå lättare att klara fastedagarna om du har en eller två vanliga matdagar emellan.

5. Onsdag eller torsdag är en lämplig andra dag för fasta.

6. Du kan ändå vara flexibel från vecka till vecka med vilka dagar du fastar på och behöver inte missa någon fest!

7. Prova 5:2 med någon som står dig nära. Om ni väljer samma fastedagar kan ni peppa varandra.

8. Förbered dig genom att äta livsmedel med lågt GI före fastan. Då kommer ditt sötsug bli mindre.

9. Med mindre sötsug kommer du lättare kunna hantera hungerkänslorna.

10. Undvik socker, vetemjöl och alkohol under fastedagarna.

11. Drick mycket vatten när du fastar. Du kan också dricka te och kaffe.

12. Börjar gärna med att fördela dina 500/600 kcal under tre små mål under dina första fastedagar. Här kan du hitta inspiration på mat och recept.

13. När du ätit tre småmål och vant kroppen vid fasta, kan du övergå till att äta en eller två gånger per dag om du vill det.

14. Är du hungrig på kvällen och har svårt att sova, spara kalorier! En banan, 100 kcal, en halv avokado, 80 kcal och ett kokt ägg, 85 kcal är bra att ta till på kvällen.

15. Rensa i skafferiet och ta bort frestelser som sötsaker och läsk.

16. Fyll på med mat som ger mättnadskänsla som baljväxter, nötter, bär och grönsaker.

17. Skaffa kalorikoll. Vill du slippa tänka finns appen 5:2 Meny. Du kan ladda ner den gratis och som prenumerant får du nya färdiga menyer varje vecka.

18. Unna dig kalorifria belöningar under fastedagarna som massage, bio och en god bok.

19. Dokumentera ditt startläge; vikt och midjemått. Framgång motiverar.

Relaterat