Knepen som hjälper dig att få kontroll på ditt blodtryck

Nästan en tredjedel av Sveriges vuxna befolkning har för högt blodtryck. Men några enkla knep kan minska problemen.

Foto: Monkey Business Images

1 av 3: Nästan en tredjedel av Sveriges vuxna befolkning har för högt blodtryck. Men några enkla knep kan minska problemen.

Ett av tipsen är att inte vara rädd för läkemedel.

Foto: Valeriy Lebedev

2 av 3: Ett av tipsen är att inte vara rädd för läkemedel.

Karin Manhem.

Foto: Sahlgrenska

3 av 3: Karin Manhem.

Nästan en tredjedel av Sveriges vuxna befolkning har högt blodtryck. Men för de allra flesta är lägre blodtryck bara en långpromenad om dagen bort.

– Fysisk aktivitet är det viktigaste, rakt upp och ner, säger Karin Manhem, professor i klinisk medicin.

Andra har också läst

Högt blodtryck är inte en sjukdom. I stället är det en riskfaktor som ökar sannolikheten att drabbas av stroke, hjärtsvikt, hjärtinfarkt och för tidig död.

Nästan en tredjedel av den vuxna befolkningen - eller två miljoner svenskar - har högt blodtryck, men långt ifrån alla söker behandling.

– Om man har en väldigt ovanlig sjukdom förstår man att det är farligt. Men när så många är berörda har både vanligt folk och läkare svårt att ta till sig att det måste behandlas, säger Karin Manhem, professor i klinisk medicin vid Göteborgs universitet och överläkare på Sahlgrenska.

Den allra enklaste - och bästa - behandlingen kan du själv utföra nästa gång du ska till jobbet eller uträtta ett ärende. Ställ bilen och strunta i kollektivtrafiken om du kan - gå eller cykla i stället.

Fysisk aktivitet bäst

– Det mest effektiva om man ska göra något för sin hälsa är att röra på sig. Fysisk aktivitet, rakt upp och ner. Bestäm dig för att gå 30 minuter om dagen eller simma en kilometer två gånger i veckan. Styrketräning kan också vara bra, men för hjärtat och kärlen är det lågintensiva, långvariga arbetet det viktigaste, säger Karin Manhem.

Samtidigt vill hon varna för att betrakta högt blodtryck som enbart ett resultat av en ohälsosam livsstil. Faktorer som ärftlighet, hormonrubbningar och psykosocialt välmående spelar också in.

Stress ökar också risken för högt blodtryck. Och faran med att se något som en livsstilsåkomma är att den som inte lyckas ändra sin livsstil blir ännu mer stressad.

Många ber om ursäkt

– Jag har patienter som ber om ursäkt för att deras blodtryck inte gått ner, säger Karin Manhem. De känner att de inte skött sig. Att de unnat sig lite salt, tagit en öl och kanske inte slutat stressa. Man har helt enkelt fortsatt med sitt liv och inte funnit total harmoni.

Men livsstilsförändringarna är inte bortkastade.

– Förutom att de sänker blodtrycket har de flera andra gynnsamma effekter. Man ska göra det man kan, men inte vara uppgiven om man inte kommer hela vägen i mål. Då finns det billiga mediciner som kan hjälpa.

Professorns bästa tips

1. Börja aldrig röka

Det enskilt viktigaste du kan göra för ditt blodtryck är att leva rökfritt.
2. Gå ut och gå

En halvtimmes rask promenad om dagen gör stor skillnad.
3. Håll koll på vikten

Fetma leder till högre halter av stresshormoner vilket i sin tur leder till högre blodtryck.
4. Salta med måtta

Särskilt restaurangmat och halvfabrikat från mataffären innehåller mycket salt.
5. Var inte rädd för läkemedel

Många upplever läkemedel mot högt blodtryck som ett misslyckade. Det är som om personer med synnedsättning skulle se glasögon som en kränkning, säger Karin Manhem.

 

När hjärtat slår pumpas blod ut i kroppen och trycket stiger i blodkärlen. Detta kallas för det övre trycket. Det undre trycket är det tryck som finns i blodkärlen mellan

Blodtryck mäts i millimeter kvicksilver, mmHg, och anges med två värden, till exempel 120/80. Först anges det övre trycket sedan det undre.

Hjärtat, njurarna, hjärnan och stora och små kärl tar skada av för högt blodtryck. Högt tryck ger ökad risk för stroke, hjärtförstoring och hjärtkärlsinsjuknande.

Normalt blodtryckför en vuxen i viloläge är 100-140/60-90 mmHg.

Lätt förhöjt blodtryckär 140-160/90-100 mmHg. Högt blodtryck är över 160/100.

Lågt blodtryck anses generellt vara gynnsamt för hjärta och kärl. Bara om blodtrycket är så lågt att det ger besvär med yrsel och svimning sätter sjukvården in behandling behandlas.

Du kan få hjälp att kolla ditt blodtryck på vårdcentralen och på många apotek. Det finns också blodtrycksmätare att köpa i handeln.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här