Klimakteriekilon -&nbsp; så blir du av med dem<br />

BYT VANOR. Genom rätt livsstil kan klimakteriets besvär lindras.

Foto: Monkey Business Images

BYT VANOR. Genom rätt livsstil kan klimakteriets besvär lindras.

Kvinnor löper större risk att drabbas av bukfetma när de hamnar i klimakteriet. Bukfetman kan leda till olika hjärt- och kärlsjukdomar. Därför är sunda kostvanor viktiga, menar Marie Bixo, professor i gynekologi och obstetrik.

- Man brukar säga att kvinnor efter klimakteriet får en mer manlig fetma om de ökar i vikt, säger hon.

Andra har också läst

För de flesta kvinnor börjar klimakteriet runt 50-årsstrecket, och varar från några månader upp till flera år. Kroppens nivåer av östrogen och progesteron sjunker kraftigt och orsakar svettningar för cirka 70 procent av alla svenska kvinnor.

Studier visar också att kvinnor i övergångsåldern tenderar att öka vikt, men det är också en naturlig effekt av ökande ålder. I genomsnitt går kvinnor upp ett kilo per år under klimakteriet.

- Man brukar säga att kvinnor efter klimakteriet får en mer manlig fetma om de ökar i vikt. De övergår från päronformad kropp till äppelformad, säger Marie Bixo.

Medför risker

Hon förklarar vidare att kvinnor i klimakteriet som får bukfetma löper större risk att drabbas av olika hjärt- och kärlsjukdomar.

- Kvinnorna drabbas lättare av typiskt manliga sjukdomar och sannolikt har det att göra med att östrogenet minskar kraftigt, säger hon.

Enligt Marie Bixo visar studier att kvinnor med normal vikt har mindre klimakteriebesvär och sunda kost- och motionsvanor kan också förebygga bukfetma.

- En sund livsstil innan kvinnan hamnar i klimakteriet är en stark rekommendation, men också när man befinner sig i det.

En som möter människor med olika bakgrund är Karin Haglund, hälsocoach och kostrådgivare. Hon menar att det gäller att skapa en kropp i balans.

Lev sunt - undvik bantning

- Det är självklart en utmaning ju äldre kvinnan är och jag tycker att det är bättre att hitta en livsstil som ger en sund kropp i stället för att testa olika bantningsmetoder, säger hon.

 

Det händer med kroppen i klimakteriet. Läs mer nedan!

Expertens 10 bästa tips

1: Se över din livsstil

Allt påverkar som träning, sömn, stress, andning, hur du mår mentalt och såklart vad - och vad du inte - lägger på tallriken.

-

2: Styrketräna

Bygg upp en stark kropp för att få en ökad fettförbränning. Muskler gör att du förbränner mer under hela dagen, även i vila.

-

3: Drick mer grönt

Drick smoothies eller färskpressad juice med säsongens gröna som bas, t ex spenat, grönkål, roman-sallad eller mangold.

-

4: Hur andas du?

Lär dig andas med magen, förutom att boosta förbränningen får även en medveten andning dig att gå ner i varv.

-

5: Starta dagen rätt

En bra start på dagen för att få igång cirkulation och flöde är att torrborsta kroppen med en cellulitborste. Drick 2 glas vatten.

-

6: Banta inte

Skapa i stället en livsstil som du mår bra av både nu och i längden, ät en färggrann kost baserat på naturlig mat från växtriket.

-

7: Mer antioxidanter

Bär i olika färger, både färska och frysta går bra. Nyttiga superfoodsbär som mullbär och gojibär kan ätas som godis.

-

8: Välj rätt fett

Fet fisk, avokado, frön, nötter och kallpressade oljor av god kvalitet är bra för kropp och förbränning.

-

9: Hur äter du?

Ämnesomsättning och näringsupptag förbättras av att äta i en lugn harmonisk miljö och att tugga maten ordentligt.

-

10: Det gör skillnad

Skapar du sunda vanor som påverkar din kropp, din inre miljö och hur du mår minskar de negativa symptomen från klimakteriet.

Det händer med kroppen i klimakteriet

Svårare att koncentrera sig

Många kvinnor hävdar att de har svårare att koncentrera sig på jobbet, att de tappar bort saker och att de får sämre minne.

Humöret påverkas

Många kvinnor upplever väldiga humörskiftningar mellan ilska, irritation, gråtmildhet, ängslan och nedstämdhet.

Huden blir tunnare

Kvinnans hud blir tunnare eftersom blodcirkulationen och talgproduktionen i huden minskar. Slemhinnorna i ögon, näsa och mun kan också bli torrare. Håret kan tappa glansen och tandköttet börjar blöda lättare.

Kraftiga svettningar

Anfall av plötslig värme, så kallade värmevallningar, är ett klassiskt symtom i klimakteriet och drabbar 75-80 procent. Vallningen följs ofta av kraftig svettning samt blossande ansiktsrodnad.

Menstruationen upphör

Menstruationerna blir oftast först oregelbundna och försvinner sedan helt.

Sömnen blir lidande

Under klimakteriet får en del kvinnor svåra sömnbesvär. Dels för att de får svårt att somna, men det kan också bero på att de under natten väcks av vallningar och svettningar.

Sexlusten minskar

Bristen på östrogen kan göra att slemhinnorna i underlivet blir torra och sköra. Sexlusten kan minska eller försvinna helt.

Risk för urinläckage

Under och efter klimakteriet är musklerna och slemhinnorna i underlivet inte lika elastiska som tidigare. Urin kan läcka ut när man hostar, nyser, skrattar eller hoppar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer