Raska steg. Har du turen att hitta trappor du kan gå i under din promenad blir det ännu bättre träning.
Raska steg. Har du turen att hitta trappor du kan gå i under din promenad blir det ännu bättre träning. Foto: Christian Örnberg

Kickstarta hösten - traska dig i fin form

Kom i form med enkla men effektiva promenader. Med motion kan din viktnedgång gå snabbare.

Testa vårt fyraveckors-schema och bli av med dina extrakilon en gång för alla!

Promenader är bra eftersom det passar alla. Det är skonsam träning, och kan anpassas till din nivå, säger Sofia Grenevall, personlig tränare, KBT-terapeut, kostrådgivare och en av författarna till boken "Träna och maxa din förbränning" (Semic).

 

När du ska komma i gång med promenader är det bra om du lägger ribban på en realistisk nivå. Det kan vara lagom att gå varannan dag till att börja med, går du ut för hårt är det lätt att tappa lusten. Och långsiktighet är det som ger resultat.

Börja med att hitta några lagom långa rundor. Variera dig gärna så mycket som möjligt, det gör träningen roligare. Sedan gäller det att prioritera, planera, schemalägga och utföra.

- Du behöver se på promenaderna som viktiga för att de ska bli av. Planera för när du kan gå, och schemalägg det till exempel på lunchen, med grannen på kvällen eller med familjen på helgen.

 

Att boka in en promenaddejt kan både göra att promenaden faktiskt blir av, och att den blir roligare. Någon avancerad utrustning behöver du egentligen inte, men ett par bra skor är en fördel. En stegräknare kan vara till hjälp och peppa dig eftersom den effektivt visar hur mycket du rör på dig varje dag. Försök ha som mål att komma upp i 10 000 steg per dag.

- Mät gärna dina resultat med till exempel en stegräknare eller med måttband om du vill gå ner i vikt. Sätt upp delmål som hjälper dig att känna att det är lustfyllt på vägen mot slutmålet, det hjälper dig att hålla dig till din plan.

 

En anledning till att promenader är effektivt för att gå ner i vikt är att du kan hålla på länge utan att bli utmattad. Då hinner du förbränna mycket. En kombination av bra kost och motion kan göra att du snabbt går ner i vikt - och behåller den nya vikten.

Därför mår du bra av promenader:

Kan hjälpa dig att gå ner i vikt.
Hjälper till att sänka dina blodfetter.
Ger jämnare blodsockernivå.
Förbättrar koncentrationen, minnet och humöret.
Kan lindra värk i axlar, nacke och rygg.
Immunförsvaret stärks.
Kan lindra ångest och depression.
Förbättrar din kondition.
Gör att du sover bättre.
Stärker muskler och skelett.
Minskar din stressnivå.

Hitta fler steg i vardagen

Ta trapporna i stället för hissen.
Gå och handla i stället för att ta bilen, och spara miljön samtidigt som du kommer i bättre form.
Gå bort till kollegorna i stället för att mejla.
Kliv av bussen en hållplats tidigare och gå sista biten.
Lägg undan alla fjärrkontroller så att du måste resa dig upp varje gång du vill byta kanal eller ändra ljudet på tv:n.
Parkera bilen längre bort än vanligt.
Gå gärna en runda på lunchen.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!