Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Keto eller LCHF: Vad är bäst för dig?

Byt ut tillbehören och rasa i vikt.
Det är idén bakom både LCHF och internationella storsuccén ketodieten.
Här är allt du vill veta om metoderna, knepen och när du måste vara försiktig!

Proteiner som vanligt, men mindre kolhydrater. Det är grunden.

Foto: Joel Wåreus

1 av 8

1. Hur gör man? Grunden är enkel för keto och LCHF:

LCHF betyder low carb high fat och går ut på att man väljer bort livsmedel med mycket stärkelse och kolhydrater - tänk socker och vetemjöl - och ersätter med fetter som ger mättnad och gröna ovanjordsgrönsaker som ger näring och volym.
I Sverige har LCHF delats in i tre nivåer beroende på hur sträng kosthållning man vill ha: Liberal, normal och strikt (som är vad det låter som). Många har uppfattningen att LCHF måste vara en kött- och fettfest, men genom att välja rätt livsmedel kan man få helt andra effekter. Keto är dieten som trendar starkast i USA. Otaliga kändisar har gått ner i vikt och på amerikanska hälsosajter handlar varannan artikel om olika aspekter av keto. Den är väldigt lik den strikta LCHF-kosten, men med ett tydligare fokus på att uppnå ketos. Ketos är det tillstånd som uppstår när kroppen använder fett som huvudbränsle. Ordet kommer från ketoner - de nedbrytningsprodukter som bildas.
Ät det här:
• Proteiner ungefär som vanligt. Ägg, kyckling, fisk, vilt, rött kött.
• Välj till bladgrönt, ovanjordsgrönsaker såsom kål, broccoli, blomkål, tomater och gurka, svamp och gröna blad och örter.
• Se till att kosten innehåller nyttiga fetter som ger mättnad. Olivolja, avokado, fet fisk, mindre mängder nötter är en bra start. En större andel av energin än du är van vid ska bestå av fett.
Om du äter en liberal eller normal LCHF kan du också ta:
• Bär
• Måttliga mängder rotsaker
• Måttligt med riktigt mörk choklad. (Minst 70%)
• Måttligt med mejerivaror - välj de fullfeta och osötade varianterna.
Välj bort helt:
• Frukt, juice, söta drycker, öl och söta viner.
• Stärkelserik mat som pasta, bröd, potatis och ris.
• Sätt stopp för sockermumsande - godis, glassar, bars och bakverk.
1 av 8