Karriärlyft på jobbet - tänk dig till framgång

Förbättra löpartekniken eller jobbpresentationen - i tanken hemma på sofflocket.

- Man måste träna de mentala musklerna precis som de fysiska, säger Mikael Wallsbeck, psykologisk rådgivare inom idrott och näringsliv.

Genom att bara i tanken öva dig på en situation kan du bygga upp självförtroendet, rikta koncentrationen och minska nervositeten.

- Det är vetenskapligt bevisat att hjärnan aktiveras på ett liknande sätt när du mentalt föreställer dig en rörelse som när du faktiskt genomför den, så länge du tidigare utfört rörelsen så att kroppen vet hur det känns, säger Mikael Wallsbeck.

 

Genom att förbereda dig på en situation som du vet ska hända slipar du din taktik. Är du till exempel skadad är det ett bra sätt att behålla känslan av den sport du vanligen utövar i kroppen och i minnet. Mentala föreställningar kan även användas som ett bra verktyg för motivationen.

- Själv brukar jag föreställa mig fördelen med träningen innan, som hur skönt det är efteråt, till exempel att duscha eller att äta något gott. Man vet ju vilken känsla man får efter träning, då kan man motivera sig på det sättet, säger Mikael Wallsbeck.

Det handlar helt enkelt om att sätta sig ner och visualisera ett händelseförlopp i huvudet, och det kan handla om allt från morgondagens viktiga möte till mer långsiktiga målbilder som att gå ner i vikt.

- Det är naturligt att tänka både negativt och positivt, vi har ett motstånd i oss när vi ska göra jobbiga saker. Bara för att man använder mental förberedelse och visualisering så kommer inte den känslan att försvinna. Men det kan hjälpa dig att komma över tröskeln, säger Mikael Wallsbeck.

 

Med mental förberedelse blir det enklare att redan på förhand veta vart man vill komma, ungefär som att handla med handlingslapp jämfört med utan.

- Det är inget hokus pokus, som att "om du tänker att du vinner så vinner du". Men däremot är det bättre att tänka att du vinner en tävling eller en förhandling än att du förlorar. Det är kopplat till målsättning, och målsättning sätter ju en riktning, säger Mikael Wallsbeck.

BÄSTA TANKETIPSEN!

 

 

 

 

 

 

 

Ha tålamod då mentala föreställningar är en teknik som tar tid att lära sig.

Var realistisk. Sätt inte för höga mål/krav/förväntningar på dig själv. Stäm av dina målbilder med någon som känner dig.

Var inte rädd för negativa tankar. En förutsättning för att kunna tänka mer positivt är att minska rädslan för de negativa.

Bjud med en kompis så att ni är två som börjar träna mentalt. Det blir mycket roligare och chansen är större att det faktiskt blir av.

Använd dig av dina erfarenheter! När du vill skapa känslan av glädje kan du då tänka tillbaka på en situation, vilken som helst då du hade den känslan.

SKAPA DINA EGNA MENTALA ÖVNINGAR

För att bli bättre på mentala föreställningar krävs det träning. Ett sätt att träna är att kontinuerligt lyssna på inspelade övningar. Det allra bästa sättet att göra det är genom att skapa dina egna mentala föreställnings­övningar.

Varför inte skriva en egen övning!? Mikael har här nedan skrivit två förslag på övningar (fiktiva exempel).

 

GÖRANS ÖVNING

Göran vill komma igång med ­träningen efter semestern:
Föreställ dig att du är ute och springer. Skorna sitter bra och det är varmt och skönt ute. Det känns lite tungt i början på löprundan. Det gör det ofta. Framför allt efter semestern. Men trots att det känns jobbigt fortsätter du springa. Du tänker på hur skönt det kommer att kännas efteråt och att du innan jul kommer att gå ner de kilon du vill gå ner. Du känner att du ökar drivet i dina steg och det känns lättare. Du kan ju det här. Du är en bra löpare och kommer bara bli bättre och bättre på att springa. Efter rundan känner du dig riktigt nöjd samtidigt som en skön trötthet sprider sig i kroppen.

 

JENNIFERS ÖVNING:
Jennifer har problem med nervositet inför möten.
Föreställ dig nu att du är på väg till ett viktigt möte. Du är lite uppjagad. Det är naturligt, det betyder att du är laddad. Du känner dig lagom laddad när det är dags. Personen du ska träffa hälsar dig välkommen med ett handslag. Du känner hur era händer möts, nu är det i gång! Det gäller att du presterar bra i det här mötet och du tror på din förmåga. Du kan det här. Mötet startar och du är närvarande i nuet. För det är det enda som du kan påverka. Det enda du tänker på är svaret på frågorna, du ler på rätt ställen och vågar till och med skämta lite. Stämningen är avslappnad och det är kul! Mötet går riktigt bra. Efteråt på väg ifrån mötet stannar du upp och riktar din blick mot himlen. Tar ett djupt andetag och känner dig stolt över din prestation. Bra jobbat!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!