Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa halsoliv i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Kaffe: 5 saker att tänka på innan du slutar

Kaffe - bra eller dåligt?

En del menar att vi borde lägga av med javat för vår hälsas skull.

Men den koffeinrika favoriten har sina fördelar - också.

Hälsoliv tog hjälp av Livsmedelsverkets toxikolog Lilianne Abramsson Zetterberg för att reda ut några fakta.

Här är 5 saker du bör tänka på INNAN du skippar espresson.

1. Du kommer bli tröttare. Kaffe är uppiggande, vilket får anses som något positivt så länge du inte ska lägga dig och sova.

2. Kroppen får inte lika mycket hjälp med reningen. Kaffe innehåller en rad olika antioxidanter som minskar verkningarna av de reaktiva ämnen vi får i oss. De avgiftar kroppen från kemikalier som oxiderar till exempel vårt DNA.

3. Risken för sjukdomar ökar. Kaffe minskar risken för diabetes och parkinson. Nyare forskning tyder på att koffein kan hjälpa även mot alzheimer.

 

Läs mer: Sex goda anledningar att dricka mycket kaffe 

Läs mer: Kaffemjölet är här - ny hälsobomb på gång

 

4. Du går miste om det sociala. På många arbetsplatser är kafferasten en samlingsstund då man får en chans att sätta sig ner och prata med sina kolleger. Den tiden ska man inte förringa, menar experter.

5. Du kan få abstinensbesvär. Inrutade kaffedrickare kan få huvudvärk i någon dag eller fler när de plötsligt lägger av med sina vanor. Det beror på att koffeinet vidgar blodkärlen i hjärnan.

 

Läs mer: Hur kaffeberoende är du? Gör testet här