Jag är livrädd för medicinen läkaren föreslår

En 78-årig kvinna känner sig orolig för en ny medicin hon förväntas äta.

Foto: Shutterstock

1 av 2: En 78-årig kvinna känner sig orolig för en ny medicin hon förväntas äta.

Läkaren Johan Armfelt svarar och ger råd.

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

2 av 2: Läkaren Johan Armfelt svarar och ger råd.

Hej! 

Vill ställa en fråga angående benskörhet. 

Jag är kvinna, 78 år, som behandlades för cancer i ändtarmen 2015. Efter två år gjordes en bentäthetsmätning som visade uttalad benskörhet. Har ätit kalcium och D-vitamin. Nu föreslår läkaren bisfosfonater, det gör mig livrädd. Jag har en kotkompression i ryggen sedan två år. Vill ​inte att det ska bli värre, men är rädd för biverkningarna.

//J

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Läkaren Johan Armfelt svarar

Hej J,

Ska man behandla en uttalad benskörhet ska du ha både bisfosfonater, kalcium och D-vitamin. Jag får för mig att du har slutat med kalcium och D-vitamin, det behöver du i så fall återuppta.

Fråga doktorn

Johan Armfelt är läkare och specialist i ortopedisk kirurgi.

Mejla din fråga till: lakare@expressen.se. 

Johan har arbetat som läkare i över 30 år och svarar på alla slags frågor om smärta, sjukdomar och hälsa. 

Var inte rädd för biverkningar. Benskörheten är mycket värre, det är risk att du faller och får fraktur annars.

Man behöver förebygga att det blir sämre. Bisfosfonater kan även förbättra värdena och göra skelettet starkare, det har jag sett flera gånger. Kosten är också viktig, be om råd av en dietist. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här