Helena Ljungquist tillsammans med sin PT Oskar Åkesson.
Helena Ljungquist tillsammans med sin PT Oskar Åkesson. Foto: Magnus Jönsson

Jag och min PT - så nådde vi våra mål<br />

Den absolut största träningstrenden just nu är att anlita en personlig tränare, PT.

- En personlig tränare är inte något bara för prinsessor eller Hollywoodstjärnor. Både fitnessfrälsta och den som aldrig satt sin fot på ett gym kan ha nytta av att få skräddarsydd hjälp med att planera och maximera sin träning. Och framför allt för att lära sig att träna rätt.
– Hälften av mina kunder har inga speciella mål. Det måste man inte ha, vi hittar dem tillsammans, säger Gabriel Knutsson, personlig tränare på Balance i Stockholm.

 

En PT kan vara allt från din dagliga träningscoach till din personliga hälsostrateg som skräddarsyr en plan över hur du ska träna, äta och leva.
Du lägger upp din PT-relation precis så som du vill ha den.
Antingen utför du övningarna själv, och träffar din PT under några spridda tillfällen när det är dags att förändra eller utveckla din träning. Eller så tränar du med din PT flera dagar i veckan.

 

För det kan vara lönlöst, eller nästan skadligt, att gå till gymmet om du tränar fel. En PT kan även anpassa din träning efter en skada eller just din livssituation.
Olika tränare har olika inriktning. Gabriel Knutsson tränar huvudsakligen funktionellt med sina kunder, en träningsfilosofi som blivit populär på kort tid.
– Det går ut på att man använder sin egen kropp, fria vikter och redskap i stället för de traditionella träningsmaskinerna. Jag tycker att man ska ha en kropp som klarar allt man kan behöva göra, som att hoppa, dra, lyfta, krypa putta, rotera, säger han.

 

 Ulrika Svensson tillsammans med Isabelle Franzén. Foto: Foto: Johanna Berglund
”Gick ner i vikt"
Ulrika Svensson, 33, började träna med PT för två år sen. Hon hade gått upp i vikt och behövde ändra sina vanor, och bad om en skräddarsydd kost- och träningsplan. Den fungerade bra. På ett halvår tappade Ulrika 20 kilo. Då tränade hon fyra gånger i veckan, både styrka och kondition. Hon tränade ensam, men träffade sin PT var sjunde vecka för att gå igenom ett nytt program.

 

Härom året blev Ulrika gravid. Men redan två månader efter förlossningen började hon träna igen. Nu tränar hon varannan dag, ett basträningsprogram med fokus på bäckenbotten, magmuskulatur och axlar. Det handlar om att stabilisera kroppen, och hon gör det genom funktionell träning utan maskiner där både konditions- och styrkeövningar ingår.

 

Lotta Söderholm tillsammans med Gabriel Knutsson. Foto: Foto: Magnus Jönsson
”Maximera träningen"
Lotta Söderholm, 39, hade tränat i femton år själv på gym. Men hon kände att det inte hände något, hon kom inte vidare. För två år sedan skaffade hon en PT för att ta sig till nästa steg. Och hon såg snabbt resultat. Målet är att ha en kropp som fysiskt kan hänga med henne hela livet. Hon tränar med PT två gånger i veckan, och utöver det minst en gång på egen hand. Hon tränar också funktionell träning och crossfit. Nu har hon tagit sig förbi det förberedande stadiet där hon lär sig att belasta kroppen rätt i övningarna. Det är först nu Lotta är redo för nästa nivå, att börja med styrkeövningar på riktigt.

 

”Komma igång och träna regelbundet"
Helena Ljungquist, 37, har tränat med PT i snart ett år. Innan det hade hon svårt att hålla uppe en regelbunden träning och visste inte hur hon skulle lägga upp den för att utvecklas och se resultat. Ett mål är att en dag kunna göra riktiga push-ups.

 

Två gånger i veckan tränar Helena med sin PT. Däremellan tränar hon själv på gymmet eller springer. Hennes PT-program är väldigt varierande, hon vet aldrig vad som väntar. Hennes program baseras på crossfit och funktionell träning. Det innebär att träningen utgår från hennes egen kropp. Men till en början fick Helena träna med maskiner, för att känna sig trygg. Hon tycker att det blir mycket mer effektivt att träna med någon som bara fokuserar på henne själv.

Vad är en PT?

”PT” står för personlig tränare. PT:n utgår från dina egna helt unika förutsättningar och skapar ett personligt träningsprogram. Förutom att se till att du tränar på rätt sätt kan PT:n även lägga upp en strategi och coacha dig att nå ditt mål. Om du vill kan du få en omfattande individuell plan, även utanför de timmar du tränar med PT:n. Du kan exempelvis få hjälp att göra en kostplanering. Du kan också välja att endast köpa enskilda PT-timmar. På många gym ingår en introduktion eller några gratis PT-timmar. Utnyttja dem! Det kan sen vara värt att investera i några extra timmar för att verkligen lära sig och att nöta in övningarna.
En del gym erbjuder möjligheten att träna med PT i par eller i grupp. Då blir kostnaden oftast lägre.

Så mycket kostar det

Många personliga tränare arbetar för sig själva och sätter sina priser individuellt, även om de är stationerade på ett visst gym. Andra är knutna till kedjor. Ofta måste du vara medlem på ett gym för att få utnyttja PT till just det gymmets priser.

SATS

Medlemsavgift: 375-650 kronor i månaden.

PT: Från 650 kronor i timmen. 6 timmar, 3 695 kronor.

World class

Medlemsavgift: 499 kronor.

PT: 500-700 kronor i timmen.

Sportlife

Medlemsavgift: 545-1 145 kronor i månaden.

PT: Från 700 kronor i timmen beroende på vilken PT du väljer.

Balance gym

Medlemsavgift: 745 kronor i månaden.

PT: Från 765 kronor i timmen. Fem timmar, 3 575 kronor.

ACTIC

Medlemsavgift: 419 kronor i månaden, plus 350 kronor i startavgift.

PT: 550 kronor per timme. Om du köper ett paket med flera PT-timmar kan du komma ner till 450 kronor.

Fitness24seven

Medlemsavgift: 199 kronor/månad plus 199 kronor i startavgift.

PT: Runt 500 kronor per timme.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!